آیا شنا در دوران بارداری بی خطر است؟ (راهنمای ورزش در آب برای زنان باردار)


در دوران بارداری، زنان به دنبال کشش و آرامش عضلات هستند. برای این منظور به یوگا، پیاده روی و حتی شنا برمی گردند. اما آیا شنا در دوران بارداری بی خطر است؟

برنامه را دانلود کنید

تیم سلامت زنان نعناع یک هدیه ویژه برای شما دارد! با کلیک بر روی دکمه بالا می توانید هر هفته یک چرخه بارداری رایگان از بارداری خود داشته باشید که هر زمان که خواستید علائم و وضعیت مادر و جنین را بررسی کنید می توانید به آن مراجعه کنید.

اطلاعات چرخه بارداری را می توانید در اپلیکیشن نعنا پیدا کنید!

اطلاعات چرخه بارداری را می توانید در اپلیکیشن نعنا پیدا کنید!

وقتی پاهایم به خصوص قوزک پاهایم ورم کرد، ماما به من پیشنهاد داد که در آب راه بروم. راستش نمی دونم چقدر درسته ولی به درد من می خوره!/ یک مادر

فواید شنا در دوران بارداری

شنا در دوران بارداری یک ورزش عالی است و فواید بی شماری از جمله سوزاندن کالری و حفظ تناسب اندام دارد.

هنگامی که شنا می کنید، از ماهیچه های اصلی خود برای نگه داشتن خود در بالای آب استفاده می کنید و زمانی که از یک طرف استخر به سمت دیگر می روید، بازوهای خود را تاب می دهید و عضلات بدن خود را کش می دهید، که می تواند تشکیل عضلات را افزایش دهد و استقامت بدن

از دیگر فواید ورزش های آبی در دوران بارداری می توان به کاهش خطر بیماری های مزمن، کاهش درد و فشار روی مفاصل، کاهش درد سیاتیک، کاهش حالت تهوع صبحگاهی، بهبود گردش خون، بهبود بافت عضلانی و افزایش استقامت بدنی اشاره کرد.

آب سرد موجود در استخر نه تنها باعث کاهش التهاب و شل شدن عضلات می شود، بلکه به کاهش وزن جنین بر روی عضلات و مفاصل زن باردار کمک می کند و در نتیجه زن فشار کمتری به لگن و کمر احساس می کند. و عصب سیاتیک

نکته مثبت دیگر این است که اگر ورزش های غیر آبی انجام می دهید باید مدتی بدن خود را گرم کنید و سپس افزایش کلی دمای بدن برای جنین خوب نیست اما در ورزش های آبی لازم نیست. . بدن شما گرم است و دمای بدن پایین می ماند.

به طور کلی، شنا و بارداری ترکیب خوبی هستند و شنا فواید زیادی برای زنان باردار دارد. نگران مایو نباشید زیرا انواع مختلفی از مایو برای خانم های باردار در فروشگاه ها وجود دارد.

مزایا و مضرات شنا در دوران بارداری

مزایا و مضرات شنا در دوران بارداری

مضرات شنا در دوران بارداری

کلر و ضعف ایمنی دو خطر احتمالی است که زنان باردار را در حین شنا تهدید می کند.

کلر برای از بین بردن باکتری ها و عوامل بیماری زا در آب اضافه می شود. البته در آب لوله کشی کلر نیز وجود دارد. در گذشته، این نگرانی وجود داشت که کلر با نقایص مادرزادی مرتبط باشد، اما مطالعات انجام شده در سال های اخیر هیچ ارتباطی بین کلر و نقایص مادرزادی نشان نداده است. در مطالعه ای در این مورد، بیش از 70000 زن که در دوران بارداری شنا می کردند مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج تایید کرد که هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن کلر در استخرها و تأثیر منفی بر زنان باردار و جنین آنها وجود ندارد.

نگرانی دیگر ضعف سیستم ایمنی زنان در سه ماهه اول بارداری است که آنها را مستعد بیماری می کند و به رشد جنین آسیب می رساند. شنا کردن در استخرهای عمومی، زنان باردار را در معرض افراد دیگر مبتلا به بیماری ها و باکتری های مختلف در آب قرار می دهد که می تواند نگران کننده باشد.

بنابراین اگر علائم ضعف سیستم ایمنی وجود دارد، بهتر است قبل از شنا با پزشک خود مشورت کنید.

هنگام شناکه به چند نکته توجه خواهید کرد:

  • سعی کنید تا حد امکان در آب تصفیه شده و ضد عفونی شده شنا کنید. استخرهای کلردار بهتر از آب دریاچه یا دریا بدون تنظیم کننده های اضافی جمعیت باکتریایی هستند. حداقل در سه ماهه اول بارداری در آب های آزاد شنا نکنید.
  • به بدنت گوش کن سطح انرژی شما ممکن است با قبل از بارداری متفاوت باشد. اگر از شنا خسته شده اید، به بدن خود فشار نیاورید.
  • نوشیدن آب را فراموش نکنید. حتی در هنگام شنا، یک بطری آب در کنار استخر نگه دارید و هر از چند گاهی از آن بنوشید.

گرمای بیش از حد ممنوع است

تشخیص اینکه هنگام شنا گرم می شوید کمی سخت است زیرا آب دمای بدن شما را کاهش می دهد. به همین دلیل دمای آب از 32 درجه تجاوز نمی کند. اگر نمی دانید دمای آب استخر چقدر است و علامتی را در منطقه نمی بینید که دما را نشان می دهد، از مربی یا شناگران دیگر بپرسید.

چه ورزش های شنا در دوران بارداری مجاز است؟

اگر قبل از بارداری شناگر ماهری بودید، می توانید بعد از بارداری به شنا ادامه دهید و با افزایش سن بارداری تا حدودی سرعت شنای خود را کاهش دهید. در دوران بارداری حرکات خاصی توصیه می شود و به آرامش بدن کمک می کند. از آن جمله می توان به شنای پروانه، کرال پشت، پای قورباغه و شنای سگ اشاره کرد. هدف از شنا در دوران بارداری این است که بدن هنگام حرکت احساس آرامش و آرامش کند. اگر در هنگام شنا احساس درد بیشتری می کنید، حتماً در این باره با یک متخصص مشورت کنید و فراموش نکنید که هرگز تنها و همیشه با دوست خود شنا نکنید و یا به استخرهای عمومی بروید.

غواصی نیز در این زمان توصیه نمی شود. فشار آب می تواند در دوران بارداری به بدن آسیب برساند و باعث استرس به رحم و ناراحتی جنین شود. در هنگام غواصی و غواصی نیز گوش ها درد می کند و از آنجایی که جنین نمی تواند این فشار را تحمل کند، ممکن است در این فرآیند دچار مشکل شود.

کدام فعالیت شنا را ترجیح می دهید؟

مهم این است که حرکت مناسب و دلپذیر را برای خود در آب انتخاب کنید. در صورت تمایل می توانید از عینک شنا استفاده کنید و سر خود را زیر آب بگذارید که بدن را صاف و برای کمر مفید می کند.

مراقب باشید زیاد به خودتان فشار نیاورید و حرکات سخت و سنگین انجام ندهید. این باعث می شود عضلات شکم شما بسیار خسته و رباط های شما کشیده شوند.

شنای سبک و هوازی در آب را برای شنا در دوران بارداری توصیه می کنیم.

شنای سبک و هوازی در آب را برای شنا در دوران بارداری توصیه می کنیم.

پروانه متفکر را از سرت بیرون کن! زیرا حرکات شلاق باعث ایجاد کمردرد می شود که ناشی از عدم تعادل در ستون فقرات است. همچنین اگر اختلال SPD، درد لگن دارید، این حرکت شنا دردناک است.

در چه شرایطی شنا برای خانم باردار ممنوع است؟

اگر خانمی خونریزی واژینال، صرع کنترل نشده و پارگی شدید پرده ها دارد، بهتر است با پزشک متخصص زنان مشورت کند و برای فعالیت بدنی در دوران بارداری ورزشی غیر از شنا پیدا کند.

دوره های شنای بارداری

اگر اهل ورزش های گروهی هستید، دوره های ورزش های آبی برای خانم های باردار گزینه مناسب و سرگرم کننده ای است. زیرا این نوع ورزش ها به طور خاص برای مادران باردار طراحی شده اند. جالبتر این است که می توانید با زنان باردار دیگر دوست شوید!

چه تجربه ای از این دوره کسب خواهید کرد؟

خوب است بدانید که یک دوره معمولی ورزش های آبی شامل موارد زیر است:

◄ تمرین ورزشی و بهبود وضعیت بدن

◄ جلسات گرم کردن

◄ ورزش های هوازی

◄ بازی های ورزشی

تمرین تنفس

◄ حرکات کششی

و قسمت جالب تمرینات تمرین با موسیقی است. پس برای پیوستن به این دوره ها هیجان زده باشید و از انجام تمرینات گروهی با زنانی که شرایط شما را دارند لذت ببرید.

دوره ایروبیک در آب

به قسمت جالب ماجرا رسیدیم! کلاس های هوازی برای زنان باردار طراحی نشده است. اگر قبلا به این دوره ها می رفتید و الان باردار هستید، بهتر است ابتدا با ماما مشورت کنید. اگر ماما شما را آماده شرکت در این کلاس ببیند و بتوانید ادامه دهید، مشکلی نیست. در غیر این صورت، ماما گزینه های ورزشی دیگری را پیشنهاد می کند که خطری برای سلامت مادر و جنین ندارد.

ایروبیک در آب مجموعه ای از تمرینات هوازی است که باید قفسه سینه را در آب درگیر کند. این ورزش در بین دخترانی که شناگر خوبی نیستند بسیار محبوب است. همچنین باید جلیقه نجات و لوله شنا بپوشید. توجه داشته باشید که هر جلسه با گرم کردن شروع می شود و با سرد کردن به پایان می رسد.

کلام آخر: چگونه می توانم از مهارت یک مربی شنا اطمینان حاصل کنم؟

گواهینامه های زیادی به مربیان شنا داده می شود. بهتر است از صلاحیت مربی دارای گواهینامه انجمن شنای آماتور (ASA) اطمینان حاصل شود. بهتر است بدانید در آموزش شنا به خانم های باردار چه مهارت هایی را می آموزند که پذیرفته می شود. همچنین نحوه مدیریت و برگزاری کلاس ها را بدانید.

پاسخ ها و اطلاعاتی که به دست می آورید باید ذهن شما را راحت کند. اگر با کلاس موافق نیستید و می خواهید دوره شنای بارداری با سرعت کمتری برگزار شود، بهتر است از معلم استخر دیگری بخواهید.

منبع: tommys