آیا می توان در دوران بارداری ورزش کرد؟


آیا می توان در دوران بارداری ورزش کرد؟

ورزش در دوران بارداری نه تنها بی خطر است بلکه بسیار توصیه می شود. ورزش برای سلامت مادر و نوزاد بسیار مفید است. از جمله اثرات ورزش در دوران بارداری می توان به عدم افزایش وزن، کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری و کمردرد ناشی از بارداری، کاهش درد زایمان و کوتاه شدن دوره بارداری و همچنین افزایش اعتماد به نفس مادر اشاره کرد. .
با این حال، ورزش ها و ورزش های خاصی وجود دارد که باید در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری از آنها اجتناب کرد. این ورزش های ممنوعه در دوران بارداری شامل ورزش های فعال با خطر افتادن یا افتادن جدی است. به عنوان مثال می توان به اسکی روی آب و برف، اسب سواری، والیبال، بیسبال، فوتبال، غلتک سواری، صخره نوردی و اسکیت روی یخ یا هاکی اشاره کرد. باز هم، اینها فقط نمونه هایی هستند و برخی از زنان، به ویژه زنانی که یکی از این تمرینات را قبل از بارداری انجام می دهند، ممکن است آن را در سه ماهه اول و اوایل سه ماهه دوم انجام دهند.
قبل از شروع ورزش، به یاد داشته باشید که بسیار مهم است که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. اگر قبلاً ورزش کرده‌اید، می‌توانید با توجه به پیشرفت روزهای بارداری و مطابقت نوع ورزش با پیشرفت بارداری، به ورزش در دوران بارداری ادامه دهید. ورزش و بارداری اغلب دست به دست هم می دهند.


تمرینات کگل


زنان بارداری که تمرینات کگل را انجام می دهند معمولا زایمان راحت تری دارند. تقویت عضلات کف لگن در دوران بارداری به شما کمک می کند تا توانایی کنترل عضلات در طول زایمان را بهبود بخشید و زایمان را تسهیل کنید. شل کردن همه این ماهیچه‌ها دو مشکل رایج در دوران بارداری را کاهش می‌دهد: نشت مثانه و هموروئید.

آیا می توان در دوران بارداری ورزش کرد؟

تمرینات کگل نیز پس از بارداری برای بهبود سطح داخلی پرینه، ترمیم مثانه و تقویت عضلات کف لگن توصیه می شود. تمرینات کگل را می توان در هر مکان و هر زمان انجام داد و هیچ کس متوجه نخواهد شد که شما آنها را انجام می دهید.

شنا کردن

بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و متخصصان تناسب اندام می گویند که شنا ایمن ترین ورزش برای زنان باردار است. شنا بدون اضافه کردن وزن و بدون وارد کردن فشار زیاد به مفاصل، بدن شما را آرام می کند. شنا ضربان قلب شما را افزایش می دهد و به شما امکان می دهد از یک تمرین قلبی عروقی ایمن لذت ببرید که بعید است شما را گرم کند.
یکی دیگر از فواید شنا در دوران بارداری، تسکین زمین خوردن است. در دوران بارداری، حفظ تعادل برای شما دشوارتر می شود و می تواند شما را مستعد سقوط کند. از شنای خطرناک، شنا در مناطق خطرناک و پریدن در آب خودداری کنید. به یاد داشته باشید که برای مدت طولانی در آب با دمای بالاتر از 32 درجه سانتیگراد نمانید. اگرچه شنا یک ورزش آبی است، اما همه ورزش های آبی در دوران بارداری بی خطر نیستند. شما باید از فعالیت های آبی مانند غواصی یا اسکی روی آب خودداری کنید.

پیاده روی

پیاده روی در دوران بارداری بسیار مفید است زیرا برای بدن شما بی خطر است. همچنین آسان تر از دویدن است که به زانو فشار وارد می کند. به راحتی می توانید پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. به آرامی شروع کنید و مطمئن شوید که قبل از شروع به خوبی کشش دارید و بدن خود را گرم کرده اید. اهداف واقع بینانه تعیین کنید و مطمئن شوید که کفش مناسب بپوشید تا خطر افتادن یا فشار به پاهای خود را کاهش دهید.

دویدن و دویدن

اگر به دویدن عادت دارید، می توانید در دوران بارداری به دویدن ادامه دهید. اما اگر قبل از بارداری دویدن در برنامه شما نیست، بهتر است قبل از شروع برنامه با پزشک خود مشورت کنید. هر زمان که می دوید، مطمئن شوید که به خوبی هیدراته شده اید، یک بطری آب به همراه داشته باشید، از گرمای بیش از حد خودداری کنید و کفش مناسب بپوشید.


دوچرخه سواری

مهمترین چیز در مورد دوچرخه سواری این است که دوچرخه بتواند وزن شما را تحمل کند، بنابراین استرس کمتری به بدن شما وارد می شود.

آیا می توان در دوران بارداری ورزش کرد؟

دوچرخه ثابت یک ورزش مطمئن در دوران بارداری و ورزش خوبی است زیرا خطر زمین خوردن کم است. با افزایش وزن و رشد جنین، مرکز ثقل شما تغییر می کند، بنابراین در معرض خطر افتادن هستید. بزرگ شدن معده می تواند فشار زیادی به کمر شما وارد کند. به آرامی شروع کنید و به خودتان فشار نیاورید.

یوگا

یوگا شهرت دیرینه ای برای تسکین استرس و تنش در بدن شما دارد. یوگا در دوران بارداری برای شما و کودکتان بی خطر است تا زمانی که خیلی سخت نباشد. برخی از مربیان یوگا کلاس های ویژه ای را برای زنان باردار برگزار می کنند. در حین انجام حرکات یوگا مراقب باشید از خوابیدن طولانی مدت به پشت خودداری کنید و سعی کنید بدن خود را زیاد کش ندهید.

ایروبیک

آیا می توان در دوران بارداری ورزش کرد؟

اگر قبل از بارداری در کلاس های ایروبیک شرکت کرده اید، به احتمال زیاد می توانید آن را در دوران بارداری ادامه دهید. با این حال، قبل از شروع یک برنامه جدید، باید با پزشک خود مشورت کنید. گاهی اوقات حفظ تعادل ممکن است دشوار باشد، بنابراین مراقب ایروبیک بارداری خود باشید. ایده خوبی است که کلاس های مخصوص زنان باردار طراحی شده باشد. برای مدت طولانی ورزش نکنید و به خصوص برای مدت طولانی به پشت دراز نکشید.

رقصیدن

رقص را می توان در خانه یا در باشگاهی که کلاس های ویژه ای برای زنان باردار فراهم می کند انجام داد. از چرخاندن، پریدن و پریدن در حین رقص خودداری کنید.

بازی های ممنوعه در دوران بارداری به شرح زیر است

خود

اگرچه اسکی صحرایی یک ورزش نسبتاً ایمن برای زنان باردار در نظر گرفته می شود، اما همچنان خطر سقوط وجود دارد. اسکی در سراشیبی خطر سقوط بیشتری دارد و در دوران بارداری توصیه نمی شود.

اسکی روی آب

اسکی روی آب به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری می تواند منجر به آسیب های شکمی شود و به دلیل خطرات فراوان، ورزش ممنوعه در دوران بارداری محسوب می شود.

اسب سواری

اسب سواری به دلیل حرکات شدید می تواند باعث گرفتگی عضلات شود و به شما و نوزاد متولد نشده تان آسیب برساند. از آنجایی که خطر زمین خوردن وجود دارد، ورزش در دوران بارداری ممنوع است.

نکات مهم در حین ورزش برای زنان باردار


خانم های باردار در حین ورزش لباس های تنگ نپوشید، سوتین ورزشی بپوشید که حال شما را بهتر کند. کفش هایی بپوشید که مناسب و لغزنده نباشند، در نتیجه خطر افتادن را کاهش دهید. همچنین حتما نفس بکشید و آب فراوان بنوشید. برای مدت طولانی حرکات تند انجام ندهید. بعد از 16 هفته از خوابیدن به پشت خودداری کنید زیرا بر خون رسانی به نوزاد تأثیر می گذارد و می تواند باعث سرگیجه شود.
در دوران بارداری، رباط‌های شما شل می‌شوند، بنابراین احتمال آسیب‌دیدگی آن‌ها بیشتر است. از ورزش هایی با وزنه های سنگین یا حرکات ناگهانی و تغییر جهت حرکت مانند ورزش های زمینی مانند تنیس خودداری کنید.
در صورت هرگونه خونریزی واژینال، سرگیجه، درد قفسه سینه، ضعف، تنگی نفس، انقباضات رحمی، حالت تهوع، نشت مایع از واژن یا کاهش حرکت جنین، ورزش را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

شرایطی که ورزش در دوران بارداری ممنوع است

شما با قلب، ریه یا کبد خود مشکل دارید.
دیابت شما به خوبی کنترل نمی شود.
مشکلات استخوانی یا مفصلی دارند.
یک بیماری عفونی دارند
اضافه وزن یا کم وزنی دارند.
شما با بارداری فعلی یا قبلی خود مشکل دارید.
کم خونی داری

ورزش را در دوران بارداری شروع کنید

آیا می توان در دوران بارداری ورزش کرد؟

اگر قبل از بارداری فرد فعالی نبودید و حالا تصمیم گرفته اید ورزش را شروع کنید، خوب است ورزشی را انتخاب کنید که به تلاش کمی نیاز دارد. می توانید با 15 دقیقه در هر جلسه یا 30 دقیقه با شدت متوسط ​​شروع کنید.
اگر در حال حاضر فعال و سالم هستید اما بارداری غیرعادی دارید، می توانید ورزش کنید مگر اینکه یکی از مواردی باشد که در دوران بارداری باید از آن اجتناب کنید.
مهم است که در دوران بارداری در حین ورزش راحت باشید و قبل از شروع ورزش بدن خود را تا قسمت اصلی گرم کنید و بعد از ورزش با حرکات ملایم خود را خنک کنید.

شرایط ممنوعه ورزش در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری برای شما ممنوع است اگر:
این کار باعث می شود که سخت کار کنید و یا بدن شما بسیار گرم می شود و به شدت عرق می کنید.
این ممکن است باعث سقوط شما شود.
می تواند به جنین شما آسیب برساند.
ورزشی که شامل پریدن زیاد است.
بازی با تغییر مسیر ناگهانی.
ورزش در ارتفاعات ممنوع است.

کارشناس مامایی پریسا ققرایی

آیا می توان در دوران بارداری ورزش کرد؟

mw_parisa_ghahgharaee

آیا می توان در دوران بارداری ورزش کرد؟

77712208

77712206

09357979229

آیا می توان در دوران بارداری ورزش کرد؟

آدرس: تهرانپارس، خیابان 196 غربی، نبش خیابان طاهری، طبقه 6، واحد 64، ساختمان پزشکان تهرانپارس، طبقه 6