استفاده از تست ویتامین D


سوال: هدف از آزمایش ویتامین D چیست؟

پاسخ: ویتامین D (ویتامین D, 25-hydroxyvitamin D, 1,25 dihydroxyvitamin D) یک ویتامین محلول در چربی است و برای سلامت و عملکرد صحیح بدن ضروری است. این آزمایش برای تعیین میزان ویتامین D در خون یا در صورت مصرف مکمل ویتامین D برای نظارت بر درمان کمبود این ویتامین انجام می شود.

اگر در معرض خطر کمبود ویتامین D هستید یا اگر علائم کمبود ویتامین D دارید، باید این آزمایش را انجام دهید. همچنین ممکن است پزشک در طی معاینات منظم یا چکاپ آزمایش ویتامین D را تجویز کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از تست ویتامین D به آزمایشگاه WordAward رفتیم. شما را به تماشای ویدیوی زیر دعوت می کنیم. برای رفتن به آزمایشگاه WordWard یا دریافت قرار ملاقات از آزمایشگاه WordWard کلیک کنید.

اهداف آزمایش ویتامین D

آزمایش ویتامین D

ویتامین D یک ترکیب ضروری برای رشد و استحکام استخوان است. با آزمایش ویتامین D، میزان این ویتامین در خون اندازه گیری می شود. ویتامین D از دو منبع داده می شود: درون زا که با قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید تولید می شود و اگزوژن که از طریق غذاها و مکمل ها تولید می شود.

ساختار شیمیایی انواع مختلف ویتامین D کمی متفاوت است. یک نوع آن بیشتر به عنوان ویتامین D2 شناخته می شود (ارگوکلسیفرول که از گیاهان به دست می آید) و نوع دیگر که تأثیر بیشتری بر فعالیت های بدن دارد، کلسی سیفرول یا ویتامین D3 است. شکل D2 را می توان در غذاهای غنی شده و مکمل های مختلف مشاهده کرد. ویتامین D3 به طور طبیعی توسط بدن از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می شود.

نقش اصلی ویتامین D در بدن تنظیم تعادل بین کلسیم، منیزیم و فسفر است. ویتامین D همچنین برای رشد استخوان و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. کمبود ویتامین D در برخی کشورها شایع است. افراد مسن، افرادی که در معرض نور خورشید قرار نگرفته اند و افرادی که پوست تیره دارند اغلب در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند.

کمبود ویتامین D شایع تر از همیشه است. بسیاری از افراد بدون علائم کمبود این ویتامین را دارند. یک مطالعه نشان داد که نیمی از زنان مسن در یک جامعه دچار کمبود ویتامین D هستند.

چه آزمایش ویتامین D برای تشخیص استفاده می شود؟

  • این آزمایش در صورتی تجویز می شود که پزشک بخواهد استحکام استخوان های فرد را بررسی کند و ببیند استخوان های وی در خطر شکستن است یا در مواردی که فرد مشکوک به ناهنجاری استخوانی باشد.
  • با توجه به اینکه غده پاراتیروئید در فعال سازی ویتامین D موثر است، ممکن است آزمایش ویتامین D برای بررسی عملکرد طبیعی این غده تجویز شود.
  • یکی دیگر از دلایل تجویز این آزمایش، شناسایی و درمان افراد دارای کمبود این ویتامین در اسرع وقت است.
  • افراد مبتلا به بیماری هایی مانند فیبروز کیستیک و بیماری کرون که در جذب چربی اختلال ایجاد می کند، نیاز به آزمایش ویتامین D دارند. زیرا ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و از طریق روده ها جذب می شود.
  • برای کنترل افرادی که جراحی بای پس معده انجام داده اند و ممکن است نتوانند ویتامین D کافی جذب کنند.
  • اگر برای فردی مکمل ویتامین D تجویز شود، پزشک آزمایش ویتامین D را تجویز می کند تا ببیند سطح ویتامین D چقدر افزایش می یابد و درمان چقدر موثر است.
  • بیمارانی که علائم هیپرکلسمی یا هیپوکلسمی دارند

چه زمانی آزمایش ویتامین D تجویز می شود؟

اگر سطح کلسیم پایینی دارید یا علائم کمبود ویتامین D مانند ناهنجاری های استخوانی (راشیتیسم در کودکان)، ضعف و نرمی استخوان یا شکستگی مفاصل بزرگسالان را دارید، ممکن است پزشک آزمایش ویتامین D را تجویز کند.

علاوه بر این، اگر فردی در معرض خطر کمبود ویتامین D باشد، مانند افراد مسن، افرادی که به گونه ای کار می کنند یا زندگی می کنند که در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند، افراد چاق، افراد با پوست سیاه، افراد مبتلا به مشکلات روده. ویتامین D، و نوزادان و پزشک آنها ممکن است این آزمایش را برای تشخیص وضعیت آنها تجویز کنند.

اهداف آزمایش ویتامین D

چگونه آزمایش ویتامین D انجام دهیم؟

آزمایش ویتامین D یک آزمایش خون است که در آن یک متخصص مراقبت های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک، مقدار کمی خون از بازوی شما می گیرد. ممکن است هنگام وارد کردن سوزن احساس سوزش و درد خفیفی کنید. این معمولاً از 5 دقیقه تجاوز نمی کند.

راه های افزایش سطح ویتامین D در بدن

اگر نتایج آزمایش شما نشان داد که کمبود ویتامین D دارید، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

  • در طول روز چند ساعت را زیر نور خورشید بگذرانید. نام دیگر ویتامین D ویتامین خورشیدی است و بهترین منبع آن نور خورشید است. البته مدت زمان قرار گرفتن در زیر نور خورشید برای هر فرد بسته به سن، جنس، رنگ پوست، عرض جغرافیایی محل زندگی فرد، مدت زمانی که فرد در معرض نور خورشید قرار می گیرد و غیره متفاوت است.
  • مقدار زیادی ماهی چرب و غذاهای دریایی بخورید. میزان ویتامین D موجود در غذاهای دریایی بسته به گونه متفاوت است، اما ماهی های چرب معمولاً دارای مقدار بیشتری از این ویتامین هستند. غذاهای دریایی مانند ماهی تن، ماهی خال مخالی، صدف، میگو و ساردین گزینه های خوبی برای افزایش سطح ویتامین D هستند.
  • از قارچ های زیادی در رژیم غذایی خود استفاده کنید
  • در رژیم غذایی خود زرده تخم مرغ بیشتری مصرف کنید.
  • غذاهای غنی شده با این ویتامین را بیشتر مصرف کنید و اگر غذاهای غنی شده در رژیم غذایی شما وجود ندارد، آنها را اضافه کنید.
  • از مکمل های ویتامین D استفاده کنید از آنجایی که ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است، پزشکان اغلب به افراد توصیه می کنند که مکمل های ویتامین D را همراه با غذا مصرف کنند تا این ماده بهتر جذب شود.
  • مهمتر از همه، معمولاً سه تا چهار ماه طول می کشد تا کمبود ویتامین D جبران شود. دوز توصیه شده ویتامین D برای بزرگسالان 2000 واحد بین المللی است.