انواع رژیم های غذایی


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییر رژیم غذایی ، تغییر در ورزش و رفتار درمانی به طور همزمان است. به طور کلی ، در درمان تغذیه ای چاقی ، عواملی وجود دارد که برای موفقیت در کاهش وزن و سلامتی ، علاوه بر حفظ وزن ، باید مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم غذایی شامل غذاها
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف مواد مغذی

رژیم کم انرژی: رایج ترین رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ای ، رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز بدن به مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند و همچنین مواد مغذی مانند پروتئین ، کربوهیدرات و اسیدهای چرب را تامین کند.

رژیم غذایی بسیار کم انرژی: این رژیم کمتر از 800 کیلو کالری در روز انرژی دارد. این رژیم معمولاً حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید که این گروه از رژیم ها باید تحت نظارت دقیق متخصصان تغذیه قرار گرفته و حداکثر برای 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تطبیق داده شوند.

رژیم غذایی که ترکیبی از رژیم های بسیار کم انرژی و هم کالری است: این رژیم غذایی ناشتا است[1] همچنین این رژیم روزانه بین رژیم غذایی پرکالری (25 درصد از انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم غذایی (معادل انرژی مورد نیاز فرد) نامیده می شود. این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم غذایی بسیار کم انرژی در برخی از بیماران مرتبط است.

رژیم غذایی حاوی غذاها: یکی از راههای کنترل حجم غذا استفاده از غذاهای آماده به جای غذای اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن ، هم در کاهش وزن و هم در مرحله ثبات وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات دریافتی را دقیقاً کنترل می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف مواد مغذی: چنین رژیمی معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارد. این رژیم ها شامل شاخص های کم چرب ، کم کربوهیدرات ، پروتئین بالا و قند پایین است. از بین تمام غذاهای این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات ، کم پروتئین و پروتئین بالا” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از عوامل شیوع روزافزون چاقی ، استفاده از رژیم های پرچرب و کربوهیدرات بالا است که البته به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز بستگی دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. طراحی رژیم غذایی باید نیازها و اولویت های فرد و حتی شخصیت او را در نظر بگیرد. عوامل م inثر در تصمیم گیری برای رژیم غذایی مناسب هر فرد عبارتند از:

  • غلظت چاقی: هرچه شدت چاقی و عوارض ناشی از آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • شواهد بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن قبل: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلال روانی فرد نیاز به بررسی دارد.

[1]

روزه جایگزین روز

دیدگاهتان را بنویسید