اهمیت تغذیه برای سلامت کلی جسمی و روانی شما

شواهد علمی بسیار واضح است: ما قطعاً می توانیم سلامت خود را از طریق چیزهایی که هر روز می خوریم کنترل کنیم.

آیا می دانستید که دانشمندان در واقع به دنبال راه هایی برای محافظت از فضانوردان در برابر تشعشعات از طریق مکمل های غذایی هستند؟ خطرات تشعشع در فضا تهدید بزرگی برای ایمنی فضانوردان است زیرا منجر به تشکیل رادیکال های آزاد می شود. با این حال، فضانوردان از طریق یک رژیم غذایی خاص قادر به مقابله با اثرات این رادیکال های آزاد هستند.

همین اصل در مورد ما افراد «عادی» نیز صدق می کند. رادیکال های آزاد در سراسر بدن ما به دلیل انواع حملات محیطی شکل می گیرند. خوب است که این روزها افراد بیشتری از این موضوع آگاه می شوند و سبک زندگی خود را تغییر می دهند تا از مزایای تغذیه سالم و ورزش بهره مند شوند.

اگر بدن و ذهنی سالم می خواهید، درک تغذیه بسیار مهم است. طبیعت، در حکمت بی‌پایان خود، هر آنچه را که برای تقویت رشد، سیستم ایمنی، هوشیاری ذهنی، قدرت بدنی و غیره نیاز داریم به ما داده است. بدون درک اولیه از تغذیه، طراحی رژیمی که حاوی عناصر ضروری مورد نیاز بدن باشد، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار خواهد بود.

درک تغذیه دقیقاً شامل چه مواردی می شود؟

به زبان ساده، هر چیزی که می خورید بر بدن شما تأثیر می گذارد. بنابراین باید مطمئن شوید که آنچه می خورید حاوی عناصر مورد نیاز بدن شما باشد. آنچه بدن شما به آن نیاز دارد کربوهیدرات، چربی، پروتئین و در آخر آب است. میزان مصرف هر یک از این عناصر تاثیر زیادی بر احساس، واکنش و سن شما دارد

1. کربوهیدرات ها – این منبع انرژی شماره یک بدن است. کبد و ماهیچه های بدن ما برای سالم ماندن به مصرف کافی کربوهیدرات نیاز دارند. دو نوع اصلی کربوهیدرات ها (یا کربوهیدرات ها که برخی افراد ترجیح می دهند آنها را بخوانند) وجود دارد:

– کربوهیدرات‌های ساده که طبیعتاً شیرین هستند (مانند فروکتوز، ساکارز، گلوکز و غیره) و

– کربوهیدرات های پیچیده بر پایه نشاسته (موجود در ذرت، برنج قهوه ای، گندم و غیره).

2. چربی – باید به مقدار لازم خورده شود تا متابولیسم را تعدیل کند و از اندام های حیاتی محافظت کند. با این حال، چربی بیش از حد در رژیم غذایی روزانه اثر معکوس دارد. دو چربی اصلی عبارتند از

– کلسترول: می توانید کلسترول را از غذاهای دریایی، تخم مرغ، لبنیات و گوشت دریافت کنید.

– تری گلیسیرید: چربی های اشباع، چند اشباع و تک اشباع شده، بر وزن و عملکرد قلب شما تأثیر می گذارند.

3. پروتئین – بدون پروتئین، بدن نمی تواند رشد کند یا خود را ترمیم کند. آمینو اسیدهای غیر ضروری توسط خود بدن ساخته می شوند (از این رو اصطلاح غیر ضروری، بدن می تواند خود را تامین کند)، در حالی که آمینو اسیدهای ضروری باید توسط بدن از خوردن غذاهای مناسب به دست آید.

4. آب – بدن به آب فراوان نیاز دارد: حداقل هشت لیوان در روز. این مقدار به بدن کمک می کند تا سموم را دفع کند، با کم آبی بدن مبارزه کند، از گرمازدگی جلوگیری کند، دمای بدن را تنظیم کند، به هضم غذا و بسیاری از عملکردهای دیگر کمک کند. همه ما می دانیم که مردم می توانند تا سه هفته بدون غذا بمانند. با این حال، بدون آب، آنها تنها در 48 ساعت از بین می روند.

نوع صحیح رژیم غذایی متعادل به طور مستقیم به سلامت افراد و جوامع کمک می کند. تحقیقات بالینی، و همچنین شواهد جمع آوری شده از طریق آزمایش های آزمایشگاهی و کار میدانی، از اهمیت این مفهوم در عمل پزشکی بالینی، دندانپزشکی و بهداشت عمومی حمایت می کند.