با 11 روش ساده و کاربردی ریه ها را پاکسازی کنید


اگر سال ها در معرض دود سیگار، آلودگی، ویروس ها و سایر سموم قرار گرفته اید، ایده پاکسازی ریه عالی به نظر می رسد. البته اگر وسوسه شدید که برای پاکسازی ریه ها سراغ ویتامین ها، دمنوش ها و روغن های مختلف بروید، بهتر است از این کار خودداری کنید و پول خود را هدر ندهید، زیرا هیچ سند علمی وجود ندارد که نقش این ماده پاک کننده ریه را ثابت کند. با این حال، تمرینات تنفسی و تغییر شیوه زندگی می‌تواند مخاط اضافی را از ریه‌ها حذف کرده و تنفس را بهبود بخشد. اگر تا پایان مقاله با ما همراه باشید، با 11 روش ساده برای تمیز کردن ریه آشنا خواهید شد.

خود تمیز کردن ریه


اگر از بیماری های جدی مانند ذات الریه یا برونشیت حاد رنج می برید، معمولاً ریه ها درگیر می شوند و تمیز کردن به طور کامل انجام می شود. اما آسیب های مزمن، مانند آسیب های ناشی از سال ها سیگار کشیدن، باعث می شود ریه نتواند کارهای زیادی برای خودش انجام دهد.

سیگار کشیدن باعث 2 نوع آسیب طولانی مدت ریه می شود. آمفیزم و برونشیت مزمن. این دو بیماری با هم بیماری انسدادی مزمن ریه نامیده می شوند. آمفیزم کیسه های هوایی کوچک مسئول تبادل اکسیژن را از بین می برد و بیماری انسدادی راه های هوایی را ملتهب می کند. اگرچه گاهی اوقات تورم و التهاب از بین می رود، آسیب ساختاری باقی می ماند.

روش های پاکسازی ریه

شما نمی توانید آسیب ناشی از سال ها سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض آلودگی را جبران کنید، اما می توانید با تمیز کردن ریه های خود از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. در ادامه ۱۱ مرحله مفید برای پاکسازی ریه ها را بررسی می کنیم.

1. از دود سیگار اجتناب کنید

اگرچه سیگار نکشیدن مهمترین کاری است که می توانید برای سلامت ریه انجام دهید، اما باید از قرار گرفتن در معرض دود دیگران نیز خودداری کنید. دودی که از دهان فرد سیگاری خارج می شود حاوی صدها ماده شیمیایی سمی است. تنفس این مواد می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی از سرطان ریه تا سکته شود.

2. از بخور استفاده کنید

پاکسازی ریه - استفاده از بخور

بخار درمانی شامل استنشاق بخار برای باز کردن راه های هوایی است و ممکن است به کاهش مخاط کمک کند. افراد مبتلا به بیماری های ریوی ممکن است در هوای سرد یا خشک علائم بدتری داشته باشند. این شرایط آب و هوایی غشای مخاطی راه هوایی را خشک می کند و جریان خون را محدود می کند. برعکس، بخور هوا را گرم و نرم می کند، که تنفس را بهبود می بخشد و به نرم شدن مخاط در راه های هوایی و ریه ها کمک می کند. اگرچه برخی بخار آب را بهترین دود برای پاکسازی ریه می‌دانند، اما استنشاق آن مسکن سریعی است و به تنفس راحت‌تر کمک می‌کند. همچنین برای رفع گلودرد پس از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده مفید است.

اگرچه بخور یک درمان موقت موثر است، اما باید تحقیقات بیشتری در مورد فواید ریوی آن انجام شود. بر اساس برخی تحقیقات، بخار زیاد راه های هوایی را پاک نمی کند و می تواند باعث عفونت شود. پس حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید.

3. سرفه کنترل شده

سرفه راه طبیعی بدن برای خلاص شدن از شر سموم محبوس شده در مخاط است. سرفه کنترل شده باعث شل شدن و دفع مخاط اضافی از ریه ها می شود. پزشکان توصیه می کنند که افراد مبتلا به بیماری ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه از سرفه کنترل شده برای پاکسازی ریه ها استفاده کنند. این تمرین چندین مرحله دارد:

  • روی یک صندلی با شانه های آرام بنشینید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید.
  • دست های خود را روی شکم خود جمع کنید؛
  • تنفس آهسته از طریق بینی؛
  • در حالی که به جلو خم شده اید و با بازوهای خود به شکم فشار می آورید، به آرامی نفس بکشید.
  • هنگام تنفس، دهان خود را باز نگه دارید و 2 یا 3 بار سرفه کنید.
  • تنفس آهسته از طریق بینی؛
  • استراحت کنید و در صورت نیاز تکرار کنید.

4. واکسیناسیون

با دریافت واکسن آنفولانزا و ذات الریه از عفونت ریه جلوگیری کنید. دست های خود را اغلب بشویید و از تماس با افرادی که آبریزش بینی دارند یا بیمار هستند خودداری کنید.

5. ترشح مخاط در ریه ها

درناژ وضعیتی شامل دراز کشیدن در موقعیت های مختلف برای حذف مخاط از ریه ها با استفاده از جاذبه است. این تمرین تنفس را بهبود می بخشد و به درمان یا بهبود عفونت ریه کمک می کند. روش های تخلیه بسته به موقعیت متفاوت است.

1. در حالت خوابیده به پشت ترشح کنید

  • دراز کشیدن روی زمین یا تخت؛
  • یک بالش زیر لگن خود قرار دهید تا قفسه سینه پایین تر از لگن باشد.
  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و از طریق دهان بازدم کنید.
  • هر بازدم باید دو برابر دم طول بکشد که به آن بازدم یک به دو می گویند.
  • این کار را برای چند دقیقه ادامه دهید.

2. در حالت خوابیده به پهلو ترشح کنید

  • به یک طرف دراز بکشید و سر خود را روی بازو یا بالش خود قرار دهید.
  • یک بالش زیر لگن خود قرار دهید؛
  • الگوی تنفس را به صورت جداگانه انجام دهید.
  • این کار را چند دقیقه ادامه دهید؛
  • این کار را در طرف دیگر بدن نیز تکرار کنید.

3. در حالت خوابیده روی شکم خالی کنید

  • چند بالش روی زمین قرار دهید؛
  • روی شکم روی بالش دراز بکشید (باسن بالاتر از سینه).
  • برای حمایت، بازوی خود را زیر سر خود قرار دهید.
  • الگوی تنفس را به صورت جداگانه انجام دهید.
  • این کار را برای چند دقیقه ادامه دهید.

6. ورزش کنید

پاکسازی ریه - ورزش

ورزش منظم علاوه بر بهبود سلامت جسمی و روانی می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش داده و به حفظ سلامت ریه کمک کند. ورزش ماهیچه ها را مجبور می کند سخت تر کار کنند و در نتیجه سرعت تنفس بیشتر و اکسیژن بیشتری به عضلات می رسد. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و دی اکسید کربن اضافی ناشی از ورزش بهتر از بدن خارج می شود. بدن با نیازهای ورزش منظم سازگار می شود. ماهیچه ها یاد می گیرند که از اکسیژن به طور موثرتری استفاده کنند و دی اکسید کربن کمتری تولید کنند.

اگرچه ورزش برای افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی دشوارتر است، اما این افراد هنوز هم می توانند از مزایای ورزش منظم بهره ببرند. البته افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریه و آسم بهتر است قبل از انجام ورزش جدید با پزشک مشورت کنند.

همچنین می توانید تمرینات تنفسی مانند تنفس شکمی یا تنفس دیافراگمی را انجام دهید. ورزش هوازی به افزایش ظرفیت ریه کمک می کند و بسیار مفید است. برخی از این بازی ها عبارتند از:

7. چای سبز بنوشید

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش التهاب ریه کمک می کند. این ترکیبات حتی تا حدی از بافت ریه در برابر اثرات مضر استنشاق دود سیگار محافظت می کنند. طبق یک مطالعه در کره، عملکرد ریه افرادی که روزانه 2 فنجان چای سبز می نوشند بهتر از افرادی است که از این چای استفاده نمی کنند.

8. غذاهای ضد التهابی مصرف کنید

التهاب راه هوایی می تواند باعث مشکل در تنفس و احساس سنگینی و سفتی در قفسه سینه شود. خوردن غذاهای ضد التهاب می تواند التهاب را کاهش دهد و این علائم را تسکین دهد. انواع غذاها با التهاب مبارزه می کنند، از جمله:

همچنین مصرف غذاهای غنی از ویتامین D باعث بهبود سلامت ریه می شود. طبق یک تحقیق علمی، افراد مبتلا به آسم که مقدار مناسب ویتامین D دریافت می کنند، حملات آسم کمتری دارند. بهترین منابع غذایی ویتامین D محصولات حیوانی مانند سالمون، ساردین و تخم مرغ است.

9. ضربه به سینه

دمیدن راه دیگری برای از بین بردن مخاط اضافی از ریه است. متخصص از مشت خود استفاده می کند تا مرتباً به دیواره قفسه سینه ضربه بزند و مخاط به دام افتاده را آزاد کند. ترکیب فشرده سازی قفسه سینه با تکنیک های تخلیه مخاط ریه می تواند به پاکسازی ریه ها از مخاط اضافی کمک کند.

10. از محیط های کثیف دوری کنید

اگر به بیماری مزمن ریوی مبتلا هستید، بهتر است زمان زیادی را بیرون از خانه نگذرانید و محیط داخلی را تا حد امکان تمیز نگه دارید. از طرفی سعی کنید زمان بیشتری را در محیط های تمیز بگذرانید و هوای تازه تنفس کنید. حتما از ماسک فیلتر در محیط های کثیف استفاده کنید.

11. استفاده از عطرهای مصنوعی را کاهش دهید

ممکن است فکر کند با کمک اسپری خوشبو کننده و شمع های معطر می توانید هوا را خوشبو و سالم کنید. با این حال، این عطرها حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که می توانند به ریه های شما آسیب برسانند. سعی کنید این مواد را با محصولات طبیعی جایگزین کنید.

چند نکته مهم

هیچ دارو یا دارویی برای پاکسازی ریه ها وجود ندارد. با این حال، توصیه می شود افراد از محیط های آلوده دوری کنند. تغییرات سبک زندگی مانند ترک سیگار، تغذیه صحیح و ورزش منظم می تواند به بهبود سلامت ریه کمک کند. مردم نباید از قرص ها یا روش های بدون پشتوانه علمی استفاده کنند.

افرادی که ریه‌های آسیب‌دیده دارند، برای پاکسازی مخاط از ریه‌های خود مشکل‌تر هستند. بیماری های مزمن مانند آسم، فیبروز کیستیک و بیماری انسدادی ریه باعث تولید مخاط بیشتر یا مخاط غلیظ غیرطبیعی می شود که در ریه ها تجمع می یابد. استفاده از تکنیک های پاکسازی ریه می تواند به پاکسازی راه های هوایی کمک کند.

شما بگو

چقدر با تکنیک های پاکسازی ریه آشنایی دارید؟ با توجه به هوای سرد و شیوع ویروس های مختلف، چگونه از ریه های خود محافظت می کنید؟ در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی برای دوستان خود ارسال کنید تا از سلامتی آنها محافظت کنید. .

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر