بررسی علت کاهش اشتها چه چیزی اشتها را کور می کند؟


اشتها، میل به میل فرد به خوردن اشاره دارد. این وضعیت با گرسنگی متفاوت است. در گرسنگی، بدن با نشان دادن واکنش های بیولوژیکی به غذا سیگنال می دهد. بنابراین ممکن است فردی اشتها داشته باشد اما گرسنه نباشد و برعکس. اشتهای یک فرد می تواند به دلایل زیادی تغییر کند و افزایش یا کاهش یابد.

این تغییرات (افزایش یا کاهش اشتها) گاهی باعث می شود که انسان بیشتر یا کمتر از نیاز بدنش غذا بخورد. در این مقاله به بررسی Dr. فارمو با بررسی عوامل موثر بر اشتها، نحوه افزایش یا کاهش آن و در نهایت زمان مناسب برای مراجعه به پزشک را بیان کنیم.

سرفصل ها را ببینید

اشتها چیست؟

فضای زندگی، سبک زندگی، سلامت روحی و جسمی از جمله عواملی هستند که بر اشتها تاثیر می گذارند. اشتها میل عمومی انسان به غذا است. این شرایط تعیین کننده تعداد کالری غذای مصرفی و نوع غذایی است که هر فرد برای خود انتخاب می کند.

اشتها چیست؟

گرسنگی زمانی رخ می دهد که بدن متوجه شود که به غذای بیشتری نیاز دارد. در نتیجه سیگنال هایی را به مغز می فرستد. علائم گرسنگی معمولا شامل:

  • صدای شکم
  • حالت تهوع
  • خشم
  • شکم خالی شد
  • احساس سبکی سر یا سرگیجه
  • مشکل در تمرکز
  • سردرد

طبق گفته انجمن تحقیقات گوارشی کانادا، افراد در هنگام گرسنگی کمتر غذای خاصی را انتخاب می کنند یا غذاها را در اولویت قرار می دهند. برعکس، مردی که عاشق غذا او متوجه می شود که چیزها یا چیزهای خاصی می توانند اشتهای او را افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:

  • بی حوصلگی، استرس یا سایر حالت های عاطفی شدید
  • دیدن یا بوییدن غذایی که آنها را جذب می کند
  • روال زندگی، عادات غذایی، یا یک موقعیت خاص

وضعیت کلی سلامت، دارو و درمان و همچنین عوامل محیطی می تواند اشتهای فرد را تغییر دهد. سبک زندگی و وضعیت کلی بدن نیز می تواند بر احساس گرسنگی تأثیر بگذارد.

عوامل موثر بر افزایش یا کاهش اشتها

عوامل مختلفی می توانند بر اشتهای شما تأثیر بگذارند. در اینجا چند نمونه رایج آورده شده است.

غذا

در سال 2017، مطالعه ای در مورد رژیم کتو انجام شد. محققان دریافته اند افرادی که به طور منظم از رژیم غذایی پیروی می کنند، در مراحل اولیه رژیم هستند. دوگانگ گانا بودن. با این حال، پس از ادامه روند کاهش وزن و حفظ تعهد به رژیم کاهش وزن به مدت سه هفته، شرکت کنندگان در مطالعه دیگر هیچ نشانه ای از افزایش اشتها را تجربه نکردند. رژیم کتو سرشار از چربی و کربوهیدرات کم است.

  عوامل موثر بر افزایش یا کاهش اشتها

مطالعات دیگر نشان داده اند که خوردن پروتئین می تواند احساس سیری را بعد از غذا افزایش دهد. رژیم غذایی سرشار از پروتئین می تواند به تثبیت اشتهای فرد کمک کند.

سلامت روان

عواطف عاطفی و حالات روانی نقش مهمی در اشتهای فرد دارند. غم و اندوه و استرس باعث می شود برخی افراد از خوردن مقدار زیادی غذا غافل شوند. اما در برخی از افراد، این احساسات می تواند اثر معکوس داشته باشد. سایر شرایط روانی که احتمالاً بر اشتها تأثیر می گذارند در زیر مورد بحث قرار می گیرند.

افسردگی

برخی از مطالعات نشان داده اند که افسردگی می تواند اشتهای فرد را افزایش یا کاهش دهد. برخی افراد فکر می کنند که غذا پاداشی است که روحیه آنها را القا می کند افسردگی خوب آهسته بنابراین، آنها مقدار زیادی غذا می خورند تا احساس بهتری داشته باشند.

ناهنجاری های خوردن

اختلال پرخوری به پرخوری برای مدت کوتاهی اشاره دارد که می تواند منجر به احساس گناه و شرم شود. افرادی که از این بیماری رنج می برند ممکن است ولع شدیدی برای غذا داشته باشند، حتی زمانی که گرسنگی وجود ندارد.

ناهنجاری های خوردن

بی اشتهایی عصبی از طرفی باعث می شود فرد رژیم غذایی خود را محدود کند. حتی اگر بدن به غذا نیاز داشته باشد و علائم گرسنگی را نشان دهد، این عارضه می تواند اشتهای فرد را کاهش دهد.

بارداری

حالت تهوع، یبوست و فشار وارد شده به جنین در شکم مادر می تواند دلیلی باشد. کاهش اشتها در دوران بارداری امکان پذیر است. به همین دلیل، متخصصان تغذیه به زنان باردار توصیه می کنند:

  • در طول روز بیشتر وعده های غذایی کوچک بخورید.
  • غذاهای با ارزش مانند میوه ها، آجیل و پنیر بخورید
  • اسموتی های خانگی که سرشار از انرژی و مواد مغذی هستند را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

بارداری همچنین می تواند اشتها را افزایش دهد. بارداری این عارضه ای است که اکثر زنان باردار در این زمان با آن مواجه هستند. با این حال، مطالعات گروهی از متخصصان در سال 2014 نشان داد که رفتارهای فرهنگی بر اشتهای زنان در دوران بارداری تأثیر می گذارد و در نهایت منجر به پرخوری می شود.

تقویت

داروهای زیادی وجود دارند که می توانند بر اشتهای فرد تأثیر بگذارند. برخی از این داروها می توانند باعث افزایش وزن شوند. شامل:

  • داروهای ضد فشار خون، مانند متوپرولول (لوپرسور)
  • داروهای دیگر برای صرع
  • سایر داروهای دیابت
  • داروهای ضد افسردگی
  • هورمون های استروئیدی مانند پردنیزولون (دلتازون)
  • سایر داروهای ضد افسردگی مانند پاروکستین (پاکسیل) و سرترالین (زولوفت)

سایر شرایطی که در کاهش یا افزایش اشتها موثر است

شرایط پزشکی دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث از دست دادن یا افزایش اشتهای افراد شود. این شامل:

  • عفونت هابیماری های ویروسی یا باکتریایی، مانند ویروس گاستروانتریت، می توانند به طور موقت اشتهای فرد را کاهش دهند.
  • بیماری تیروییدتیروئید تاثیر زیادی بر اشتها دارد. اگر فردی پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید داشته باشد، ممکن است کاهش یا افزایش قابل توجهی در اشتها داشته باشد.
  • سرطان این گاهی اوقات می تواند به طور مستقیم اشتها را کاهش دهد. البته تاثیر سرطان بر روی بدن به علائم بیماری، محل تومور و هورمون های آزاد شده توسط سلول های سرطانی بستگی دارد. بیماران سرطانی نیز ممکن است به دلیل درمانی که دریافت می کنند، از دست دادن اشتها را تجربه کنند.
  • بیماری پارکینسونطبق مطالعات بنیاد پارکینسون، این بیماری می تواند باعث از دست دادن چشایی و بویایی در بیمار شود. این عوامل تاثیر بسزایی در کاهش اشتهای بیمار دارند.
  • بیماری کلیویدر نارسایی کلیه، مواد زائد و سموم در جریان خون جمع می شوند. این تجمع می تواند منجر به کاهش اشتهای بیمار شود.

چگونه اشتهای خود را افزایش دهیم؟

اگر از دست دادن اشتها به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد، درمان بیماری می تواند به افزایش اشتها کمک کند. اگر دلایل بی اشتهایی مزمن مانند سرطان باشد، بهتر است با تغییر عادات غذایی اشتهای خود را افزایش دهید.

  چگونه اشتهای خود را افزایش دهیم؟

برای این کار می توانید راه حل های زیر را دنبال کنید:

  • غذاهایی بخورید که ظاهر و بوی خوبی دارند
  • از ادویه ها و گیاهان برای افزایش طعم استفاده کنید
  • غذا را طراحی کرده و در فضایی دلپذیر سرو کنید (مثلاً با پخش موسیقی)
  • در طول روز وعده های غذایی کوچک و بزرگ بخورید
  • در ساعات مشخصی از روز غذا بخورید
  • برای وعده های غذایی روز قبل برنامه ریزی کنید
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید

عوامل دیگری در سبک زندگی ما وجود دارد که بر اشتهای ما تأثیر می گذارد، به عنوان مثال: خواب، ورزش و استرس. برای درمان بی اشتهایی ناشی از این پارامترها موارد زیر توصیه می شود:

  • استراحت کافی
  • تمرین منظم
  • در صورت لزوم از دارو برای کاهش حالت تهوع استفاده کنید

برای کاهش اشتها چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید که بیش از حد اشتها دارید و بیش از نیاز بدنتان غذا مصرف می کنید، ابتدا باید علت این عارضه را پیدا کنید. زمانی که این عامل پیدا شد و از بین رفت، اشتهای شما نیز کاهش می یابد.

اگر به خاطر فشار یا نگرانی، اشتهای شما را افزایش می دهد، تمرکز می تواند راه حل خوبی برای شما باشد. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مدیتیشن، تمرکز و ذهن آگاهی ابزارهای موثری برای کاهش احتمال پرخوری افراد در مواجهه با استرس و اضطراب هستند. انجمن درمان چاقی نیز یک رژیم غذایی آگاهانه را توصیه می کند.

برای مصرف آگاهانه غذا می توانید هر روز کارهای زیر را انجام دهید:

  • خوردن را برای احساس گرسنگی (متوسط ​​به جای شدید) به تعویق بیندازید.
  • در حین غذا خوردن از عواملی مانند تلویزیون پرهیز کنید.
  • قبل از غذا خوردن پنج نفس عمیق بکشید.
  • از تمام حواس خود برای درک بهتر ظاهر، بو و طعم غذا استفاده کنید.
  • لقمه های کوچک بردارید و خوب مالش دهید
  • به علائم سیری در بدن خود توجه کنید.

با پرهیز از غذاهای فرآوری شده و قندهای ساده، بهتر می توانید غذایی را که می خورید کنترل کنید و احساس سیری کنید. برای رسیدن به این هدف، روی غذاهایی با مقادیر متعادل پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر و کربوهیدرات تمرکز کنید.

برای کاهش اشتها چه باید کرد؟

در سال 2018، محققان این را می دانند قبل از هر وعده غذایی آب بنوشید این می تواند به کاهش کالری مصرفی فرد در هر وعده غذایی کمک کند. حتی اگر تأثیر مستقیمی بر اشتها نداشته باشد، می تواند کاهش احساس گرسنگی کمک.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر اشتهای شما به طور ناگهانی تغییر کرد (افزایش یا کاهش اشتها) باید به پزشک مراجعه کنید تا دلایل احتمالی پزشکی این روند را تشخیص دهد. اگر تغییر اشتهای شما به دلیل مصرف دارو باشد، پزشک می تواند به شما در تغییر دارو کمک کند. اگر تغییر اشتها به دلیل وضعیت روانی باشد، حمایت پزشک یا درمانگر می تواند به بازگشت اشتهای شما به حالت عادی کمک کند. زیاد.

خلاصه

اشتها در واقع نشان دهنده تمایل فرد به خوردن و غذا است. عوامل زیادی از جمله عوامل محیطی، سبک زندگی، سلامت جسمی و روانی می توانند بر اشتهای فرد تأثیر بگذارند. مصرف آگاهانه غذا و توجه به نیازهای بدن، به ویژه در هنگام گرسنگی، می تواند به تضمین سلامتی و همچنین جلوگیری از عوارض چاقی یا بی اشتهایی کمک کند.

توجه: این یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

4.6 / 5 – (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید