به دقت فکر کردن؛ علائم، عوارض، راه حل ها


فکر کردن به تمام کارهایی که می توانستید انجام دهید و انجام نداده اید و تصور بدترین سناریوهای ممکن برای همه چیز واقعا خسته کننده است. بیش از حد فکر کردن عادتی است که ترک کردن آن آسان نیست. هر چه بیشتر به چیزی فکر کنید، زمان و انرژی بیشتری تلف می کنید. همه ما می‌توانیم دائماً به چیزهایی فکر کنیم که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند، مانند سخنرانی هفته آینده یا اینکه چند روز دیگر در یک مصاحبه شغلی چه لباسی بپوشیم، و فکر کردن بیش از حد به همه چیز می‌تواند به مشکل تبدیل شود. پس راه حل چیست؟ قبل از اینکه بخواهید عادت بیش از حد فکر کردن را ترک کنید، باید علائم آن را بشناسید. اگر علائمی از افکار بیش از حد را در خود مشاهده کردید، نگران نباشید. در پایان این مقاله راهکارهایی برای ترک این عادت معرفی می کنیم.


علائم و عوارض بیش از حد فکر کردن

تفکر بیش از حد می تواند تأثیر منفی بر تمام جنبه های زندگی شما داشته باشد. در واقع شما زمانی را که باید صرف فکر مفید و متفکرانه کنید صرف خیال پردازی های بی پایان می کنید، اما چگونه فکر نکنیم؟ هر مشکلی راه حلی دارد و می توان عادت بیش از حد فکر کردن را ترک کرد. قبل از اینکه در مورد راه های ترک این عادت صحبت کنیم، بهتر است علائم و عوارض آن را بشناسیم.

1. به راه حلی فکر نمی کنید

وسواس و تفکر بیش از حد در حل یک مشکل متفاوت است. اول فکر کردن به مشکل و دوم یافتن راه حل برای مشکل. اجازه دهید با یک مثال ساده این موضوع را روشن کنیم. تصور کنید طوفانی در راه است. در این صورت 2 کار قابل انجام است:

  • بیش از حد فکر کردن: “امیدوارم طوفان نیاید. وحشتناک! امیدوارم خونه رو خراب نکنم چرا این چیزها مدام برای من اتفاق می افتد؟ من نمی توانم کاری انجام دهم.”
  • فکر کردن به راه حل: من از خانه بیرون رفتم و هر چیزی را که ممکن بود تخریب شود با خودم بردم. جلوی پارکینگ هم کیسه های شن گذاشتم تا سیل وارد خانه نشود. “ممکن است باران زیادی ببارد، بنابراین من باید چند تخته سه لا بخرم تا به پنجره ها بچسبم.”

فکر کردن به راه حل ها منجر به اقدام سازنده می شود، در حالی که تفکر بیش از حد باعث ایجاد احساسات منفی می شود که به هیچ راه حلی منجر نمی شود و فقط خلاقیت شما را کاهش می دهد.

2. افکار تکراری دارید

تجسم یا تکرار مکرر یک فکر به نفع شما نیست. ممکن است متوجه شوید و متوجه شوید که در حال پخش یک گفتگو یا رویداد ناخوشایند در ذهن خود هستید.

بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در سال 2013 منتشر شد، تمرکز بر مشکلات، اشتباهات و نقاط ضعف فرد می تواند مشکلات سلامت روان را افزایش دهد. در واقع افراط اندیشی با کاهش سلامت روان رابطه مستقیم دارد. هر چه شک و تردید بیشتر شود، سلامت روان کمتر می شود و این دور باطل می تواند سال ها ادامه یابد.

3. اضطراب شما را بی حس می کند

معمولاً علت افراط و تفكر زیاد مهم نیست. نکته مهم این است که شما احساس می کنید مغز شما استراحتی ندارد. هنگام خواب احساس می کنید که مغز شما بیش از حد فعال است و سناریوهای مختلفی در ذهن شما شکل می گیرد.

بر اساس تحقیقات، فکر بیش از حد منجر به بی خوابی می شود و به سختی به خواب می رود و خسته می شود. حتی اگر به خواب می روید، اغلب کابوس می بینید، یا در بهترین حالت، بی قرار و در خواب عمیق هستید.

همچنین نخوابیدن باعث تداوم افکار و احساسات منفی می شود. به عنوان مثال، اگر خوب نخوابید، روز بعد بسیار خسته و خسته خواهید بود. این موضوع همچنین می تواند باعث ایجاد اضطراب در شما شود که خواب را سخت می کند و در یک دور باطل بی پایان گیر می کنید!

4. تصمیم گیری برای شما سخت است

ممکن است فکر کنید که تفکر درازمدت به شما کمک می کند زیرا از همه جهات به مشکل فکر می کنید. شاید اینطور به نظر برسد، اما در واقعیت، تجزیه و تحلیل بیش از حد وقایع و وسواس های فکری شما را از تصمیم گیری درست باز می دارد.

اگر اصلا نمی توانید تصمیم بگیرید، وسواس دارید. فرقی نمی کند که برای شام چه چیزی بپزیم یا کدام هتل را برای تعطیلات انتخاب کنیم. فکر بیش از حد باعث می شود که زمان زیادی را صرف گزینه های مختلف کنید، در حالی که در نهایت این گزینه های کوچک تاثیر زیادی روی زندگی شما ندارند.

5. خودتان را سرزنش می کنید

گاهی اوقات تفکر بیش از حد شامل سرزنش خود برای تصمیمات گذشته است. بله، شما می توانید زمان زیادی را با فکر کردن به این موضوع تلف کنید که اگر من آن تصمیم را نمی گرفتم چه اتفاقی می افتاد، اما این وسواس هرگز به نفع شما نیست. تفکر سالم به شما کمک می کند از اشتباهات خود درس بگیرید، در حالی که تفکر بیش از حد نوعی شکنجه روانی است که ناسالم است. وسواس بر روحیه شما تأثیر منفی می گذارد و تصمیم گیری درست را دشوار می کند.

6. سلامت جسمانی شما بدتر می شود

تمرکز بر افکار منفی باعث می شود مغز نتواند تفاوت بین استرس فرضی و استرس واقعی را که باید بر آن غلبه کند، درک کند. می تواند به ساختارهای مغزی که احساسات و حافظه را کنترل می کنند آسیب برساند. اگرچه این آسیب غیرقابل برگشت است، اما بر فعالیت ها و افکار روزانه شما تأثیر منفی می گذارد.

7. مهارت های اجتماعی شما تحت تاثیر قرار می گیرد

اگر زمان زیادی را صرف فکر کردن به نظرات منفی دیگران در مورد خود کنیم، به تدریج از موقعیت های اجتماعی دوری خواهیم کرد. در این حالت، ما تمام وقت خود را صرف فکر کردن درباره احساس دیگران نسبت به ما می کنیم و با آنها صحبت نمی کنیم. در واقع با فکر کردن بیش از حد به این موضوع، فرصت های اجتماعی و دوستان زیادی را از دست دادم.

راهکارهایی برای ترک عادت بیش از حد فکر کردن

یوگا راهی برای جلوگیری از فکر کردن بیش از حد است

نگرانی و تفکر بیش از حد می تواند به سلامت جسمی و روحی ما آسیب برساند، اما چگونه می توانیم فکر و خیال نکنیم؟ اگرچه افراط اندیشی اجتناب ناپذیر است، اما راه حل های ساده ای برای درمان افراط اندیشی وجود دارد.

1. حواس خود را پرت کنید

به جای اینکه برای همیشه بنشینید و به یک مشکل فکر کنید، کمی حواس خود را پرت کنید. حتی اگر حواس‌تان پرت شده باشد، ذهنتان به دنبال راه‌حلی است. یک حواس پرتی کوتاه به شما زمان می دهد تا استراحت کنید و اجازه دهید ذهن شما روی چیزهای سازنده تری تمرکز کند.

خودتان را درگیر فعالیت هایی کنید که از آنها لذت می برید. برخی از فعالیت هایی که می تواند حواس شما را پرت کند عبارتند از:

  • یک مهارت آشپزی جدید یاد بگیرید یا یک دستور پخت خوشمزه بپزید.
  • در ورزش مورد علاقه خود شرکت کنید.
  • شروع یک سرگرمی جدید مانند نقاشی؛
  • انجام کار داوطلبانه؛
  • آهنگ گوش کن؛
  • معاشرت با یک دوست صمیمی؛
  • مدیتیشن و یوگا.

هر یک از این فعالیت ها به آرامش ذهن شما کمک می کند و حواس شما را پرت می کند. در عین حال، ذهن شما ممکن است راه حل جدیدی پیدا کند.

2. نفس عمیق بکشید

شاید این جمله کلیشه ای باشد و آن را زیاد شنیده باشید، اما واقعا کار می کند. دفعه بعد که در حال تفریح ​​هستید، چشمان خود را ببندید و نفس عمیقی بکشید. در اینجا نحوه تمرین تنفس عمیق آورده شده است:

  • یک مکان راحت برای نشستن و نشستن پیدا کنید.
  • گردن و شانه های خود را شل کنید؛
  • یک دست را روی قلب و دست دیگر را روی شکم قرار دهید.
  • از طریق بینی نفس بکشید و بیرون بیاورید و متوجه حرکت قفسه سینه و معده خود در هنگام تنفس شوید.

این تمرین به ظاهر ساده را 3 بار در روز و هر بار به مدت 5 دقیقه انجام دهید. نتیجه شما را شگفت زده خواهد کرد.

3. به موفقیت های خود فکر کنید

وقتی بیش از حد فکر می کنید، تلفن همراه یا دفترچه یادداشت خود را بردارید و 5 موفقیت یا دستاورد هفته گذشته خود را یادداشت کنید. نیازی نیست به دستاوردهای بزرگ فکر کنید. این واقعیت که اتاق خود را تمیز کرده اید یا چند قدم راه رفته اید نیز موفقیت محسوب می شود. بعد از اینکه تمام دستاوردهای خود را یادداشت کردید، به لیست نوشته شده خود نگاه کنید. این کارهای به ظاهر ساده و بی اهمیت می توانند لیست بلندبالایی باشند که حتی شما هم از دیدن آن شگفت زده خواهید شد.

4. به زمان حال فکر کنید

آیا اغلب به گذشته یا آینده فکر می کنید؟ راه های زیادی برای زندگی در زمان حال وجود دارد، برای مثال:

  • هر روز برای چند ساعت دستگاه های الکترونیکی را خاموش کنید و به جای پیمایش در رسانه های اجتماعی، فعالیت بدنی انجام دهید.
  • با تمرکز کامل غذا بخورید. از خودتان یک غذای خوشمزه پذیرایی کنید و سعی کنید طعم و بوی هر لقمه را با تمام وجود احساس کنید.
  • در طبیعت قدم بزنید و به هر چیزی که می بینید توجه کنید.

5. به جای اینکه زیاد فکر کنید، این کار را انجام دهید

گاهی دلیل فکر و خیال این است که برای حل مشکل کاری انجام نداده اید. دفعه بعد که یک وسواس به شما برخورد کرد، راه حل های ممکن را یادداشت کنید. این انرژی شما را برای برداشتن گام های عملی برای حل مشکل آزاد می کند.

6. خودتان را دوست داشته باشید

تمرکز بر اشتباهات گذشته می تواند شانس بقای شما را از بین ببرد. خودتان را به خاطر گذشته سرزنش نکنید. ترس ها و اشتباهات خود را بپذیرید. همه ما گاهی اوقات اشتباه می کنیم. این کاملا طبیعی است، پس خودتان را همان طور که هستید بپذیرید و دوست بدارید.

۷- از دیگران کمک بخواهید

شما مجبور نیستید همه مشکلات را به تنهایی تحمل کنید. درخواست کمک از دیگران و جستجوی مشاوره حرفه ای می تواند به شما کمک کند تا راه های بهتری برای غلبه بر عادت های دردسرساز پیدا کنید. بنابراین اگر فکر کردن بیش از حد در زندگی شما اختلال ایجاد می کند، از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

شما بگو

تفکر کاملاً طبیعی است، اما غرق شدن در افکار منفی و فرضیاتی که اتفاق نمی‌افتد، می‌تواند به سلامت جسمی و روانی فرد آسیب برساند. اضطراب ناشی از تفکر بیش از حد می تواند زندگی را کاملاً مختل کند. راه های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد که در این مقاله 7 مورد از مهمترین آنها را توضیح می دهیم.

آیا تا به حال در فکر کردن بیش از حد مشکل داشته اید؟ اگر یکی از نشانه هایی که ذکر کردیم را در خود یا اطرافتان ببینید، چه واکنشی نشان می دهید؟ آیا فکر می کنید مشکل بیش از حد فکر کردن قابل حل است؟ لطفا پیشنهادات و تجربیات خود را برای ما بنویسید.

منبع دیگر: Healthline


نحوه خرید - مجموعه صوتی مراقبت از خود
سلامتی با ارزش ترین دارایی انسان است




فروشگاه چطور - مجموعه صوتی روابط عاطفی و ازدواج

دلیل بسیاری از خیانت ها در ازدواج یا طلاق این است که نمی دانیم چگونه با همسر یا شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.




هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر