بی اختیاری ادرار در زنان، علل و روش های درمان


بی اختیاری ادرار نشت غیر ارادی ادرار است. یعنی اگر انسان نمی خواهد ادرار کند. در این مقاله در مورد درمان های خانگی برای بی اختیاری ادرار صحبت می کنیم. با ما بمان.

دکتر. زیبا امیدوار تهرانی، متخصص زنان و زایمان

بی اختیاری ادرار در زنان، علل و روش های درمان

dr_ziba_omidvartehrani

بی اختیاری ادرار در زنان، علل و روش های درمان

66122847

09385427726

بی اختیاری ادرار در زنان، علل و روش های درمان

آدرس: بلوار کشاورز، بین کارگر و جمالزاده، ساختمان پزشکان بهار، واحد 14

علل بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار دلایل زیادی دارد. مهمترین عوامل عبارتند از:
• بارداری و زایمان
• یائسگی
• هیسترکتومی و سایر جراحی های شکم
• افزایش سن
• چاقی
ام اس، سکته مغزی یا بیماری پارکینسون

درمان های خانگی برای بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار در زنان، علل و روش های درمان

پزشک شما ممکن است درمان های خانگی را برای بی اختیاری ادرار توصیه کند. برخی افراد فکر نمی کنند که چنین اقدامات ساده ای می تواند منجر به بی اختیاری ادرار شود. اما برای بسیاری از زنان، این اقدامات می تواند به طور کامل بی اختیاری ادرار را از بین ببرد، یا تعداد نشت ادرار را کاهش دهد.

برخی از این مراحل عبارتند از:
انجام تمرینات کگل: در صورت بی اختیاری استرسی، تمرینات کگل می تواند در تقویت عضلات کف لگن موثر باشد. برخی از زنان به دلیل سفت شدن مداوم عضلات کف لگن، علائم ادرار را دارند. در این موارد انجام تمرینات کگل کمکی به رفع علائم ادراری شما نمی کند و می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. قبل از ورزش با Kegel در مورد علائم ادراری خود با پزشک خود صحبت کنید.
مثانه خود را تمرین دهید: با رفتن به دستشویی در زمان های خاص، می توانید از مثانه بیش فعال یا بی اختیاری ادرار جلوگیری کنید. با پیگیری تعداد دفعاتی که در روز به دستشویی می روید، شروع کنید. سپس به آرامی یک فاصله 15 دقیقه ای بین بازدید از حمام اضافه کنید. هر بار ادرار کنید، حتی زمانی که نیازی به ادرار ندارید. با افزایش تدریجی زمان رفتن به دستشویی، مثانه یاد می گیرد که مقدار زیادی ادرار را در خود نگه دارد.
– کاهش وزناضافه وزن فشار مضاعفی بر مثانه و ماهیچه های اطراف شما وارد می کند و در نتیجه مشکلاتی در کنترل مثانه ایجاد می کند. اگر چاق هستید، ممکن است پزشک برنامه کاهش وزن را با انتخاب غذاهای سالم و فعالیت بدنی منظم ارائه دهد. پزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه یا فیزیوتراپیست برای یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی ارجاع دهد.
-تغییر عادات غذایی: نوشیدنی های حاوی کافئین، نوشابه های گازدار یا الکلی می توانند علائم نشت مثانه یا بی اختیاری ادرار را بدتر کنند. پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که برای مدتی از نوشیدن این مایعات خودداری کنید تا ببیند آیا کمک می کند یا خیر.
-سیگار نکشسیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات زیادی از جمله بدتر شدن احتباس ادراری شود.
درمان یبوست: پزشک شما ممکن است فیبر بیشتری را به بیمار توصیه کند، زیرا یبوست می تواند بی اختیاری ادرار را تشدید کند. خوردن غذاهای سرشار از فیبر می تواند دفعات یبوست را کاهش دهد.
در صورت درمان بی اختیاری ادرار، می توانید از نوار بهداشتی برای جلوگیری از نشت ادرار استفاده کنید.

تمرینات کگل چیست؟

تمرینات کگل که به آن تمرینات عضلات کف لگن نیز می گویند، تمریناتی هستند که بدون نگه داشتن ادرار به پیشگیری یا کاهش استرس کمک می کنند. عضلات کف لگن از رحم، مثانه، روده کوچک و راست روده حمایت می کنند. از هر ده زن، چهار زن پس از تمرینات کگل علائم خود را بهبود می بخشند. شما می توانید این تمرینات را هر روز انجام دهید، انجام تمرینات کگل به خصوص در دوران بارداری مفید است. این تمرینات به جلوگیری از ضعیف شدن عضلات کف لگن که اغلب در دوران بارداری و زایمان رخ می دهد، کمک می کند. با افزایش سن و فعالیت بدنی کمتر، عضلات کف لگن شما ضعیف‌تر می‌شوند.

بی اختیاری ادرار در زنان، علل و روش های درمان

تقویت عضلات کگل

برخی از زنان علائم ادراری دارند زیرا عضلات کف لگن آنها همیشه سفت است. در این موارد انجام تمرینات کگل باعث بهبود علائم ادراری شما نمی شود و می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. قبل از ورزش با Kegel با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید.

دکتر. زیبا امیدوار تهرانی، متخصص زنان و زایمان

بی اختیاری ادرار در زنان، علل و روش های درمان

dr_ziba_omidvartehrani

چگونه تمرینات کگل را انجام دهیم؟

1) دراز بکشید. یادگیری نحوه انجام تمرینات کگل در حالت دراز کشیدن می تواند آسان تر باشد.
۲) ماهیچه های اندام تناسلی خود را سفت کنید، زیرا سعی می کنید جریان ادرار یا ادرار را متوقف کنید. سعی کنید همزمان به عضلات شکم یا ساق پای خود فشار نیاورید. سعی کنید فقط عضلات کف لگن را منقبض کنید. مراقب باشید شکم، پاها یا باسن خود را سفت نکنید (زیرا از عضلات کف لگن خود استفاده نمی کنید).
3) عضلات را شل کنید. دوباره ماهیچه ها را سفت کنید و 10 ثانیه در این حالت بمانید. سپس 3 ثانیه استراحت کنید. این کار را روزانه در 3 ست 10 تایی انجام دهید.
4) کگل را در هر جایی تمرین کنید. همانطور که عضلات شما تقویت می شوند، سعی کنید این تمرینات را در حالت نشسته یا ایستاده انجام دهید. شما می توانید این تمرینات را در هر زمانی انجام دهید، از جمله زمانی که پشت میز نشسته اید یا در ماشین نشسته اید، در صف انتظار هستید یا در حال غذا خوردن هستید. البته لازم نیست این تمرینات را هنگام شکار انجام دهید. این می تواند به مرور زمان عضلات کف لگن شما را ضعیف کند.
اگر در انجام این تمرین راحت نیستید یا از اثربخشی آن مطمئن نیستید، پزشک می تواند نحوه انجام تمرینات کگل را نیز به شما آموزش دهد. فیزیوتراپی کف لگن یا سایر متخصصان مرتبط نیز می توانند به شما آموزش دهند که چگونه عضلات خود را تقویت کنید.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان با کربوکسی تراپی

تزریق کربوکسی تراپی این یکی از جدیدترین و موثرترین درمان های پزشکی است که در درمان بی اختیاری ادرار بسیار رایج است. علاوه بر موارد فوق، امروزه از کربوکسی تراپی برای جوانسازی واژن، التیام بیماری های پوستی و التیام زخم ها استفاده می شود.

فواید درمان بی اختیاری ادرار در زنان با کربوکسی تراپی

درمان بی اختیاری ادرار با استفاده از کربوکسی تراپی این روش نسبت به سایر روش ها مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

چه مدت پس از شروع تمرینات کگل بی اختیاری ادرار ایجاد می شود؟

بهبودی ممکن است حدود 4 تا 6 هفته طول بکشد. تاثیر تمرینات کگل برای هر فردی متفاوت است. علائم شما ممکن است به طور کامل ناپدید شوند، یا ممکن است با وجود چکه کردن، متوجه بهبودی در علائم خود شوید، یا ممکن است هیچ بهبودی نداشته باشید. حتی اگر علائم بهبود نیابند، تمرینات کگل می تواند از بدتر شدن ادرار جلوگیری کند. ممکن است لازم باشد تمرینات کگل را تا آخر عمر ادامه دهید. اگر تمرینات کگل را متوقف کنید، علائم بی اختیاری ممکن است بازگردد، حتی اگر بهبود پیدا کنید.

اگر بی اختیاری ادرار داریم باید آب یا مایعات کمتری بنوشیم؟

خیر بسیاری از افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار فکر می کنند که نوشیدن مایعات کمتر می تواند ادرار آنها را کاهش دهد. اما برای سلامتی شما به مایعات به خصوص آب نیاز دارید (الکل و کافئین می تواند مثانه را تحریک یا فشار دهد و بی اختیاری ادرار را بدتر کند).
زنان باید حدود 11 فنجان مایعات در روز بنوشند. مصرف مایعات کافی می تواند به حفظ سلامت کلیه ها و مثانه کمک کند و از عفونت های دستگاه ادراری و بدتر شدن بی اختیاری جلوگیری کند. پس از 60 سالگی، افراد به اندازه کافی آب نمی نوشند و بنابراین در معرض خطر کم آبی بدن و بیماری هایی هستند که می تواند بی اختیاری ادرار را تشدید کند.

در صورت تمایل به درمان بی اختیاری ادرار می توانید مراجعه کنید دکتر. زیبا امیدوار تهرانی، متخصص زنان و زایمان درباره بی اختیاری ادرار بیشتر بدانید و از آنها راهنمایی بگیرید.