تاثیر رژیم لاغری بر دیابت – بهترین رژیم غذایی برای بیماران دیابتی


دیابت نوع 2 بیماری است که قند خون را تحت تأثیر قرار می دهد. افراد با رعایت رژیم غذایی سالم و حفظ وزن مناسب می توانند این بیماری را کنترل کنند. رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی پرچرب، پروتئین متوسط ​​و بسیار کم کربوهیدرات است که می تواند به برخی از افراد در کنترل قند خون کمک کند.

برخی افراد بر این باورند که این نوع رژیم غذایی می تواند به بیماران دیابتی کمک کند. هر فرد نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارد. امروزه پزشکان برنامه های غذایی را بر اساس عادات غذایی فعلی، ترجیحات، قند خون یا وزن هدف فرد می نویسند. غذاهای کربوهیدراتی مانند نان، برنج، پاستا، شیر و میوه منبع اصلی سوخت برای بسیاری از فرآیندهای بدن هستند. بدن از انسولین برای کمک به جمع آوری گلوکز از خون و انتقال آن به سلول ها برای دریافت انرژی استفاده می کند.

اما در فرد مبتلا به دیابت، انسولین وجود ندارد و یا اگر وجود داشته باشد، تاثیری ندارد. این باعث می شود بدن نتواند به طور موثر از کربوهیدرات ها استفاده کند و در عوض منجر به افزایش قند خون می شود. زمانی که فردی غذای پر کربوهیدرات می خورد، باعث افزایش جدی قند خون به خصوص در افراد دیابتی می شود. رژیم غذایی برای دیابت نوع 1 و نوع 2 مهم است.

محدود کردن مصرف کربوهیدرات موضوع اصلی رژیم کتوژنیک است. محققان در ابتدا به فکر این رژیم غذایی برای کودکان مبتلا به صرع بودند. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که کتوژنیک می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که پیروی از رژیم کتوژنیک می تواند:

  • کاهش خطر ابتلا به دیابت در افراد سالم.
  • بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت.
  • به افراد کمک کنید وزن اضافی خود را کاهش دهند.

در این مقاله می خواهیم به ارتباط احتمالی دیابت و رژیم کتوژنیک بپردازیم.

هر آنچه که باید در مورد رژیم کتوژنیک بدانید در پادکست زیر آمده است، توصیه می کنیم آن را از دست ندهید:

نگاهی به عناوین مقالات

تاثیر کاهش وزن بر دیابت چیست؟

رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات را محدود می کند. این رژیم بدن را وادار می کند تا چربی ها را برای انرژی تجزیه کند. فرآیند استفاده از چربی برای انرژی کتوز نامیده می شود. این فرآیند منبع سوختی به نام کتون تولید می کند.

1- تأثیر بر سطح قند خون

رژیم کتوژنیک به برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند زیرا به بدن اجازه می دهد سطح گلوکز را در سطح پایین اما سالم تثبیت کند. کاهش مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی می تواند افزایش شدید قند خون را از بین ببرد و نیاز به انسولین را کاهش دهد.

تحقیقات روی رژیم کتوژنیک در سال 2018 نشان می دهد که این رژیم می تواند در کنترل سطح HbA1c مفید باشد. این به مقدار گلوکزی اشاره دارد که به مدت 3 ماه با هموگلوبین خون همراه است.

2- اثرات داروها

رژیم کتوژنیک می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از رژیم کتوژنیک نیز پیروی می کنند ممکن است نیاز خود را به دارو کاهش دهند. با این حال، محققان هشدار می دهند که افرادی که از رژیم کتوژنیک همراه با انسولین پیروی می کنند، بیشتر در معرض خطر هیپوگلیسمی (قند خون پایین) هستند. هیپوگلیسمی زمانی رخ می دهد که سطح قند خون به 70 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر کاهش یابد. بهتر است هنگام استفاده از دارو، هرگونه تغییر را با پزشک خود هماهنگ کنید. اگر داروهای خاصی برای مبارزه با دیابت مصرف می کنید، دریافت نکردن کربوهیدرات کافی می تواند خطرناک باشد.

3- تاثیر بر وزن

رژیم کتوژنیک به سوزاندن چربی بدن کمک می کند. اگر کسی سعی در کاهش وزن داشته باشد این عالی است. برای افراد دارای اضافه وزن که در معرض خطر پیش دیابت یا دیابت نوع 2 هستند بسیار مفید است. حتی کاهش وزن کم از طریق رژیم غذایی و ورزش می تواند کنترل قند خون، سلامت عمومی و توزیع انرژی در طول روز را در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد. نتایج تحقیقات نشان می دهد افرادی که از رژیم کتوژنیک استفاده می کنند شاهد بهبود قند خون و کنترل آن هستند و برخی کاهش وزن قابل توجهی را تجربه می کنند.

تاثیر رژیم غذایی بر دیابت

فواید رژیم لاغری

رژیم کتوژنیک می تواند به فواید مختلفی منجر شود، از جمله:

  • فشار خون پایین
  • بهبود حساسیت به انسولین
  • کاهش نیاز به دارو
  • HDL یا چربی های خوب را بدون افزایش LDL یا چربی های بد افزایش دهید
  • کاهش انسولین

مضرات رژیم گرفتن

رژیم کتوژنیک گزینه مناسبی برای کنترل گلوکز در برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. از آنجایی که رژیم کتوژنیک شامل تغییر به منابع مختلف انرژی می شود، می تواند منجر به برخی اثرات منفی شود.

1- جلوه های کوتاه

تغییرات رژیم غذایی می تواند شامل علائمی شبیه ترک کافئین یا ترک کافئین باشد. این علائم عبارتند از:

  • تب کتو، گروهی از علائم کوتاه شبیه تب یا آنفولانزا
  • تغییرات قابل توجه در عادات روده مانند یبوست
  • گرفتگی ناخوشایند ساق پا
  • کمبود انرژی محسوس

در بدترین حالت، اثرات موقتی هستند. معمولا افراد برای مدت طولانی مشکلات سلامتی را تجربه نمی کنند.

2- اثر طولانی مدت

اثرات طولانی مدت ممکن است شامل ایجاد سنگ کلیه و افزایش خطر شکستگی استخوان در اثر اسیدوز باشد. سایر مشکلات عبارتند از خطر دیس لیپیدمی و افزایش احتمالی دوره های هیپوگلیسمی.

برخی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که از آنجایی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات معمولاً حاوی چربی بیش از حد است، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ممکن است به دلیل تجمع چربی در شریان ها افزایش یابد. افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.

کودکان همچنین ممکن است به دلیل کاهش سطح فاکتورهای رشد شبه انسولین که باعث تحلیل استخوان می شوند، عقب ماندگی رشد را تجربه کنند. این به معنای استخوان‌های ضعیفی است که با پیروی از رژیم کتوژنیک به راحتی می‌شکنند. متأسفانه شواهد و اطلاعاتی در مورد پایداری طولانی مدت رژیم کتوژنیک وجود ندارد و تحقیقات بیشتری برای توصیه این رژیم مورد نیاز است.

جایگزین، گزینه ها

رژیم کتوژنیک یکی از بسیاری از برنامه های رژیمی است که به افراد کمک می کند وزن خود را کنترل کنند. با این حال، بسیاری از متخصصان سلامت رژیم کتوژنیک را برای پیشگیری از دیابت توصیه نمی کنند. هدف غذاهای غنی از سایر مواد مغذی متعادل کردن مصرف کربوهیدرات، پروتئین و چربی است. این غذاها به کنترل وزن بدن و حفظ قند خون در سطح سالم کمک می کنند. اگر می خواهید این غذا را دریافت کنید، آن را اینجا ببینید.

منتقدان رژیم مردمی

منتقدان رژیم کتوژنیک بر عوارض جانبی منفی از جمله آسیب احتمالی کلیه، بیماری های قلبی عروقی و دوره های هیپوگلیسمی تمرکز کرده اند. تثبیت این نوع رزین در دراز مدت می تواند دشوار باشد زیرا محدودیت های زیادی دارد. این می تواند باعث افزایش وزن در آینده شود، به خصوص اگر فرد کربوهیدرات های نامتعادل را پس از دوره کتوژنیک مصرف کند.

تاثیر رژیم غذایی بر دیابت

رویاها

مقامات بهداشتی در ایالات متحده رژیم کتوژنیک را به عنوان راهی برای کنترل دیابت توصیه نمی کنند. شاید بهتر باشد که مردم روی چنین چیزهایی تمرکز کنند:

  • از یک رژیم غذایی سالم و متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه پیروی کنید
  • کربوهیدرات دریافتی خود را به طور مساوی در طول روز پخش کنید
  • به جای یک وعده غذایی بزرگ، چندین وعده غذایی کوچک در طول روز بخورید
  • توصیه های پزشکی را دنبال کنید که می تواند توصیه های غذایی شخصی را ارائه دهد

یک پزشک یا متخصص تغذیه به افراد کمک می کند تا برنامه غذایی متناسب با سبک زندگی خود را انتخاب کنند. مردم باید رژیمی پیدا کنند که برای آنها مفید باشد، مانند رکوردداران رژیم غذایی دکتر. کرمانی که می گوید با رعایت رژیم، زندگی شان رنگ تازه ای می گیرد.

برگرفته از وب سایت دکتر کرمانی: https://kermany.com

توجه: این مقاله توصیه پزشکی یا دارویی نیست!