تحریک تخمک گذاری با طب سنتی (5 تغییر ساده و موثر)


bestkid4

تخمک گذاری نشانه سلامت دستگاه تناسلی در زنان است. آزادسازی منظم و ماهانه تخمک نشانه آن است که هورمون های شما در سطح مطلوب و در بیشتر موارد متعادل هستند. گاهی اوقات تخمک گذاری با وجود خونریزی ماهانه امکان پذیر نیست که مشکل ساز است. در این پست، آنچه را که باید در مورد تخمک گذاری تاخیری یا از دست رفته و راه هایی که می تواند به حل مشکلات رایج چرخه و عادی سازی روند تخمک گذاری کمک کند، با شما به اشتراک می گذاریم.

علائم تخمک گذاری چیست؟

خانمی که تخمدانش تخمک گذاری نمی کند قاعدگی نامنظم یا سیکل طولانی دارد یا حتی سیکل قاعدگی ندارد. در واقع، 20 درصد از زنانی که فاقد فولیکول های تخمدان بالغ هستند، آمنوره بدون تخمک گذاری دارند، به این معنی که قاعدگی ندارند. این مشکل به خصوص در زنان شیرده بسیار شایع است. زنان با چرخه تخمک گذاری؛ آنها همچنین ممکن است سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا شرایطی داشته باشند که در آن کیست ها (فولیکول های بریده نشده) در تخمدان ها رشد می کنند.

با این حال، مقاله‌ای در سال 2018 که در مجله Frontiers of Public Health منتشر شد، نشان می‌دهد که چنین سیکل‌های قاعدگی «منظم»، یعنی جایی که به نظر می‌رسد خونریزی در فواصل منظم اتفاق می‌افتد، به این معنا نیست که زن در طول سیکل‌ها تخمک‌گذاری می‌کند.

10 اثر رژیم موز در دوران بارداری جنین

اگر نمی‌دانید که آیا تخمک‌گذاری دارید یا نه، ترسیم علائم تخمک‌گذاری با استفاده از روش آگاهی باروری (FAM) می‌تواند به شما و پزشکتان در یافتن پاسخ درست کمک کند. تخمک گذاری نشانه سلامتی است. عدم تخمک گذاری می تواند به این معنی باشد که سطح استروژن و پروژسترون از تعادل خارج شده است و می تواند خطر از دست دادن استخوان (پوکی استخوان)، حمله قلبی زودرس و حتی سرطان سینه را افزایش دهد. دلایل زیادی برای تخمک گذاری و پریود شدن خانم ها وجود دارد!

bestkid ب

علائم تخمک گذاری چیست؟

تا اینجا ما ثابت کرده ایم که تخمک گذاری مهم است، اما چگونه بفهمیم که تخمک گذاری واقعا اتفاق افتاده است یا خیر؟ در اینترنت مطالب زیادی در مورد آن نوشته شده است، اما دقیق نیستند.

بهترین روش‌ها برای پیش‌بینی تخمک‌گذاری بدون کمک پزشک عبارتند از: ترسیم مایع دهانه رحم یا دمای پایه بدن و بررسی «روز اوج» با کمک یک مربی ماهر، باروری، آزمایش افزایش سطح هورمون لوتئینیزه‌کننده (LH) و ثبت نام. میتل اشمرز یا درد قفسه سینه. ما زنان را تشویق می‌کنیم تا روش‌های آگاهی از باروری (کنترل طبیعی بارداری یا روش‌های مبتنی بر آگاهی از باروری) را تحت نظارت یک مربی بیاموزند و آزمایش شده و آزمایش شده باشند.

حتما بخوانید: مصرف دوغ، پرتقال، طالبی، جگر و زیتون در بارداری خوب است یا بد؟

این به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که نمودارهای خاص خود را بخوانند. آنها حتی می توانند از یک اپلیکیشن برای پیش بینی تخمک گذاری استفاده کنند.

اما چگونه می توان فهمید که تخمک گذاری دارید یا نه؟

حتی اگر پیش‌بینی تخمک‌گذاری مهم باشد اگر می‌خواهید باردار شوید یا چرخه قاعدگی خود را پیگیری کنید، مهم است که تأیید کنیم آیا واقعاً تخمک‌گذاری می‌کنید یا نه، به خصوص اکنون که احتمال داشتن یک چرخه بدون تخمک‌گذاری را می‌دانیم. مهم.

پس چگونه می توان تخمک گذاری را تایید کرد؟ با بررسی پروژسترون!

پروژسترون هورمونی است که پس از تخمک گذاری در فولیکول خالی (یا جسم زرد) تولید می شود. این پروژسترون است که مسئول تقویت پوشش داخلی رحم و آماده سازی آن برای پذیرش جنین است. پروژسترون باید در طول دوره لانه گزینی تخمک (روزهای 7 تا 10 پس از تخمک گذاری احتمالی) بالا بماند تا تخمک گذاری “سالم” در نظر گرفته شود.

تخمک گذاری بهترین زمان برای بارداری است. بدون پروژسترون کافی، بارداری موفق تقریبا غیرممکن است.

راه های مختلفی برای تایید تخمک گذاری وجود دارد، مانند پایش دمای پایه بدن (BBT)، آزمایش خون پروژسترون در روز 21 چرخه و نظارت بر متابولیت پروژسترون (PdG).

تغییر BBT به شما می گوید که آیا تخمک گذاری دارید یا نه، اما اطلاعاتی در مورد سطح پروژسترون پس از تخمک گذاری ارائه نمی دهد. همچنین به راحتی تحت تأثیر عواملی مانند دمای اتاق، بد خوابی در شب، در آغوش گرفتن توسط فرد دیگری یا حتی نوشیدن الکل قرار می گیرد.

حتما بخوانید: 10 کاری که قبل از بارداری باید انجام دهید!

آزمایش خون در روز بیست و یکم سیکل، میزان دقیق پروژسترون را مشخص می کند، اما فقط مقدار این هورمون را در آن زمان خاص مشخص می کند. از آنجا که پروژسترون باید برای مدت زمان کافی پس از تخمک گذاری بالا بماند، آزمایش خون ممکن است سطح پروژسترون را در طول دوره لانه گزینی به طور دقیق نشان ندهد. علاوه بر این، پروژسترون سرم می تواند تا 30 بار در روز نوسان داشته باشد.

با این حال، پیگیری PdG به شما اثبات تخمک گذاری غیر تهاجمی را از طریق آزمایش ادرار می دهد. پس از دور زدن پروژسترون در جریان خون، از طریق کبد به ادرار منتقل می شود. مطالعات نشان داده اند که پروژسترون خون به طور مستقیم با PdG در ادرار مرتبط است. استفاده از تست PdG، مانند Proov، در روزهای 7 تا 10 پس از تخمک گذاری احتمالی، می تواند ثابت کند که یک تخمک گذاری سالم واقعا رخ داده است.

اگر از تست PdG مانند Proov استفاده می کنید، در حالت ایده آل باید چهار نتیجه آزمایش مثبت را در طول آزمایش برای تایید تخمک گذاری مشاهده کنید. کمتر از چهار نتیجه مثبت می تواند نشان دهد که سطح PdG (و در نتیجه پروژسترون) به اندازه کافی بالا نیست و مانع از داشتن یک بارداری موفق می شود.

مواردی که باید برای کمک به تحریک طبیعی تخمک گذاری در نظر بگیرید

اگر مشکوک هستید که چرخه های شما بدون تخمک گذاری است، بهتر است عوامل زیر را در نظر بگیرید که می توانند باعث چرخه های غیر تخمک گذاری شوند. برخی از رایج ترین عواملی که مورد توجه قرار نمی گیرند اما در بیماری تخمک گذاری نقش دارند عبارتند از:

  • وزن کم بدن
  • رژیم غذایی نامناسب، یعنی کمبود ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها و چربی های ضروری
  • ورزش بیش از حد
  • مصرف بیش از حد الکل
  • فشار
  • عدم تعادل هورمونی

حتما بخوانید: بارداری هر هفته با عکس (با نکات مهم)

پنج تغییر ساده برای کمک به تخمک گذاری طبیعی

1- وزن بدن خود را افزایش دهید

ابتدا BMI خود را تعیین کنید. اگر کم است، به آرامی کالری خود را افزایش دهید تا به وزن بدن بالاتر برسید. BMI خود را در اینجا محاسبه کنید (بین 18 تا 23 خوب است)

2- کربوهیدرات های دیر هضم را با رژیم کم کربوهیدرات جایگزین کنید

اگر غلات، میوه ها و سبزیجات نشاسته ای را حذف می کنید، به آرامی غلات کامل، میوه های شیرین و سبزیجاتی مانند سیب زمینی شیرین و نخود فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به آرامی قند خون خود را کاهش دهید. مزیت دیگر این است که توانایی شما را برای مقابله با استرس افزایش می دهد.

3- از چربی های سالم مانند چربی حیوانی استفاده کنید

برای داشتن اسیدهای چرب بهتر است از چربی های گیاهی استفاده کنید. خوردن چیزهایی مانند آووکادو، ماهی خوک و آجیل و دانه‌ها عالی است، اما خوردن گهگاه گوشت قرمز را فراموش نکنید! تعادل برای همه مهم است.

حتما بخوانید: تغذیه در ماه اول بارداری برای پسردار شدن

4- کیفیت خواب خود را افزایش دهید

کارهایی که می توانید انجام دهید این است که اتاق را تاریک کنید (یا از چشم بند استفاده کنید)، همزمان دراز بکشید و بیدار شوید و دمای اتاق را تنظیم کنید. علاوه بر این، حداقل شش ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین یا سیگار کشیدن خودداری کنید یا آن را کاهش دهید. یک برنامه روتین قبل از خواب داشته باشید، به عنوان مثال، زمانی را برای مدیتیشن یا دعا، مطالعه، و قرار دادن تلفن یا دستگاه دیجیتال خود حداقل یک ساعت قبل از خواب اختصاص دهید.

5- هورمون ها را به صورت طبیعی متعادل کنید

راه های زیادی برای تعادل طبیعی هورمون ها و بهبود کیفیت تخمک گذاری وجود دارد. دانه درمانی یا چرخه بذر، که شامل خوردن انواع خاصی از دانه ها در مراحل خاصی از چرخه قاعدگی است و به ایجاد تعادل هورمونی کمک می کند. شواهد کمی وجود دارد، اما برخی مطالعات ارتباط بین مصرف غذاهای غنی از لیگنان (مانند دانه کتان) و تأثیر آن بر تولید استروئیدهای جنسی را نشان داده‌اند.

علاوه بر این، می توانید تغییرات ساده ای در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا به طور طبیعی پروژسترون را افزایش دهید و به افزایش تخمک گذاری کمک کنید. به عنوان مثال، غذاهایی مانند بروکلی، اسفناج، لوبیا و کدو تنبل می توانند به تولید پروژسترون کمک کنند. گاهی اوقات، مکمل های گیاهی یا داروهای تجویزی نیز ممکن است برای شما مفید باشد. در صورت انتخاب هر یک از این روش ها، توصیه می کنیم با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه

اینها تنها تعدادی از پیشنهادات کلی برای یک چرخه سالم و منظم و کمک به تحریک طبیعی تخمک گذاری از طریق رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی هستند.

حتما بخوانید: چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد

اگر قبلاً این تغییرات را ایجاد کرده اید و چرخه قاعدگی شما هنوز طبیعی نشده است، باید با دکتری مشورت کنید که الگوی غیرعادی سیکل ها و سطح هورمون های شما را بررسی کند و علت این مشکل را تشخیص دهد. استفاده از داروهای ضد بارداری برای کنترل چرخه می تواند علائم را کاهش دهد و بیماری های موجود را پنهان کند، اما نمی توان آنها را از بین برد.

چهاربزبان