حمله اضطراب چیست؟ این چه تفاوتی با حمله پانیک دارد؟


ما اغلب وقتی می ترسیم اتفاق بدی بیفتد نگران هستیم. حمله اضطراب معمولاً شامل ترس از یک رویداد یا مشکلی است که ممکن است رخ دهد. همچنین اضطراب می تواند واکنشی به استرس باشد و علاوه بر احساس ترس و اضطراب با علائم فیزیکی همراه باشد. در این مقاله در مورد علائم، علل و روش های درمان حملات اضطرابی صحبت می کنیم و سپس در مورد تفاوت های حملات اضطرابی و حملات پانیک صحبت می کنیم. با ما بمان.

علائم حمله اضطراب چیست؟

علاوه بر علائم فیزیکی، افراد ممکن است این عوارض را نیز تجربه کنند:

  • احساس تنش یا عصبی بودن؛
  • مشکل؛
  • ترس دائمی؛
  • خلق و خوی ضعیف یا افسردگی؛
  • نشخوار فکری
  • نگران آینده.

البته فردی که از حمله اضطراب رنج می برد ممکن است همه این علائم را تجربه نکند و بسته به محرک و نحوه واکنش فرد به آن، اضطراب می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. اضطرابی که برای مدت طولانی ادامه داشته باشد یا علت خاصی داشته باشد نیز می تواند نشانه ای از اختلال اضطراب باشد.

انواع اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی به چند دسته تقسیم می شوند. هر اختلال علائم متفاوتی دارد و می تواند در شرایط خاصی رخ دهد. انواع اختلالات اضطرابی عبارتند از:

  • اختلال پانیک (PD): این بیماری شامل حملات پانیک مکرر با ترس دائمی از حملات آینده می شود. افراد مبتلا به اختلال هراس ممکن است شغل خود را از دست بدهند، از سفر امتناع کنند یا حتی خانه خود را ترک کنند، یا به طور کامل از هر چیزی که فکر می کنند باعث حمله می شود اجتناب کنند.
  • GAD: حالتی از اضطراب مداوم یا احساس دائمی ترس که می تواند ماه ها یا سال ها ادامه یابد.
  • اختلال اضطراب اجتماعی: فرد مبتلا به این بیماری اضطراب شدید و دائمی دارد که دیگران او را تماشا و قضاوت می کنند.
  • اختلال فوبیک: این بیماری اضطراب شدید و ترس بی دلیل از یک شی یا موقعیت است، به عنوان مثال، ترس از عنکبوت یا مناطق باز. افراد مبتلا به فوبیا اغلب می دانند که ترس آنها غیر منطقی است.

علل حملات اضطرابی

حملات اضطرابی می تواند باعث شود:

  • فشار در محل کار یا مدرسه؛
  • فشار مالی؛
  • مشکلات خانوادگی یا روابط؛
  • طلاق یا عزاداری یکی از عزیزان؛
  • اضطراب در مورد زایمان؛
  • نگرانی در مورد محیط زیست یا تغییرات آب و هوایی؛
  • تغییر موقعیت های زندگی مانند تغییر شغل؛
  • کاهش تحرک یا عملکرد فیزیکی؛
  • از دست دادن عملکرد ذهنی؛
  • تشخیص مزمن بیماری؛
  • نوعی فوبیا؛
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)؛
  • عوامل ژنتیکی؛
  • استرس مداوم یا حساسیت به استرس؛
  • سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا الکل؛
  • مصرف بیش از حد کافئین؛
  • مصرف برخی داروها؛
  • تجربه آسیب زا اخیر یا گذشته.

علل احتمالی اضطراب عبارتند از:

  • سخنرانی عمومی؛
  • قرار گرفتن در معرض محرک های فوبیا؛
  • ترس از حمله پانیک.

عوارض حملات اضطرابی

پاسخی که منجر به حملات استرس و اضطراب می شود به بدن کمک می کند تا با موقعیت های موقتی سخت کنار بیاید. آدرنالین هورمونی است که در واکنش به جنگ یا فرار نقش دارد. ترشح ناگهانی این هورمون بدن را برای فرار از خطر یا مواجهه فیزیکی با خطر آماده می کند. اغلب، پس از ناپدید شدن محرک ترس، سطح آدرنالین به سرعت به حالت عادی باز می گردد. با این حال، اگر اضطراب ادامه یابد و سطح آدرنالین کاهش نیابد، ممکن است مشکلات زیادی ایجاد شود.

استرس و اضطراب مداوم می تواند منجر به چنین مشکلاتی شود:

درمان حملات اضطرابی

درمان حملات اضطرابی

1. مشاوره و روان درمانی

  • درمان شناختی رفتاری (CBT): این رویکرد می تواند به شما کمک کند چیزهایی که شما را نگران می کند را به گونه ای متفاوت ببینید. یک مشاور می تواند به شما کمک کند تا استراتژی هایی را برای مدیریت عوامل پشت سر یادگیری آنها ایجاد کنید. این درمان می تواند به شناسایی، قالب بندی مجدد و خنثی کردن افکار غیر مفیدی که اغلب زمینه ساز اختلالات اضطرابی هستند کمک کند.
  • درمان از طریق مواجهه: این شامل قرار گرفتن کنترل شده در موقعیت هایی است که باعث ترس و اضطراب می شود. این درمان می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که با این ترس ها به روشی جدید مقابله کنید.

پزشک ممکن است شرکت در جلسات انفرادی، جلسات گروهی یا ترکیبی از این دو را توصیه کند.

2. مصرف دارو

نمونه هایی از داروهایی که ممکن است پزشک برای درمان حمله اضطراب تجویز کند عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs)؛
  • مسدود کننده های بتا، که به مدیریت برخی علائم فیزیکی مانند تپش قلب کمک می کنند.
  • داروهای ضد اضطراب مانند بنزودیازپین ها.

همه این داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. SSRI ها و SNRI ها برای استفاده طولانی مدت هستند و کار کردن زمان بر است. بنزودیازپین ها به دلیل خطر بالای وابستگی فقط برای استفاده کوتاه مدت تجویز می شوند.

3. درمان خانگی

اگر احساس می‌کنید اضطراب یا حمله پانیک در راه است، این مراحل را امتحان کنید:

  • یک نفس عمیق بکش. اگر احساس می‌کنید سخت نفس می‌کشید، توجه خود را روی هر نفس و بازدم متمرکز کنید و یک نفس عمیق بکشید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که تنفس شما کند شود.
  • تجربه خود را بشناسید و بپذیرید. اگر تا به حال یک حمله اضطراب یا پانیک را تجربه کرده اید، می دانید که می تواند بسیار دشوار باشد. به خود یادآوری کنید که علائم از بین می روند و بهبود می یابند.
  • ذهن آگاهی را تمرین کنید. اغلب، مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی برای درمان اختلالات اضطراب و هراس استفاده می شود. ذهن آگاهی تکنیکی است که می تواند به شما کمک کند افکار خود را در زمان حال نگه دارید. شما می توانید با مشاهده فعال افکار و احساسات خود که به آنها پاسخ نمی دهند، ذهن آگاهی را تمرین کنید.
  • از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید. تکنیک های تمدد اعصاب شامل مدیتیشن هدایت شده، رایحه درمانی و آرامش عضلانی است. اگر علائم اضطراب یا حملات پانیک را تجربه می کنید، سعی کنید کارهایی را انجام دهید که احساس راحتی کنید. چشمان خود را ببندید، حمام کنید یا از اسطوخودوس برای اثر آرام بخش آن استفاده کنید.

4. تغییر سبک زندگی

تغییرات سبک زندگی همچنین می تواند به شما در جلوگیری از حملات اضطراب و کاهش شدت علائم در هنگام حمله کمک کند:

  • کاهش عوامل استرس زا؛
  • بیاموزید که چگونه افکار منفی را بشناسید و متوقف کنید.
  • تمرین منظم؛
  • تمرین مدیتیشن یا یوگا؛
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل؛
  • محدود کردن مصرف الکل و کافئین؛
  • از مواد مخدر اجتناب کنید.

تفاوت بین حمله اضطراب و حمله پانیک چیست؟

در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) تعریف خاصی از حملات اضطرابی وجود ندارد. تعریف حمله اضطراب درونی است و ممکن است فرد هنگام توصیف حمله پانیک بگوید که دچار حمله اضطراب شده است.

حمله اضطراب معمولاً به تدریج ایجاد می شود و علائم آن معمولاً شدت کمتری نسبت به حمله پانیک دارد. اضطراب اغلب علت خاصی مانند امتحانات، مسائل محل کار و بیماری دارد. اگر این عارضه مکرر رخ دهد، نشانه اختلال اضطرابی است.

حمله پانیک یک علامت است و می تواند در همه انواع اختلالات اضطرابی رخ دهد. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) ممکن است تا زمانی که دچار حمله پانیک نشود، بسیار مضطرب شود.

1. تفاوت در علائم

حملات اضطراب و حملات پانیک اغلب علائم مشابهی دارند و شدت علائم تعیین می کند که آیا این حمله یک حمله اضطرابی است یا یک حمله پانیک. در هر دو مورد، فرد علائم زیر را تجربه می کند:

  • ترس؛
  • تپش قلب؛
  • احساس گیجی؛
  • انزجار
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن؛
  • تعریق.

در حمله پانیک، این علائم شدیدتر می شود، به طوری که فرد ممکن است باور کند که در حال مرگ است.

2. تفاوت با نحوه شروع

اضطراب می تواند پاسخی به اضطراب، ترس یا استرس خاص باشد، احتمالاً به تدریج ایجاد می شود و می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد.
حملات پانیک بیشتر اوقات بدون هشدار رخ می دهد و می تواند باعث شود فرد احساس کند کنترل خود را از دست داده است. حمله پانیک می تواند در هر موقعیتی رخ دهد، حتی زمانی که فرد مضطرب یا آرام است، و گاهی اوقات حتی در خواب. اغلب هیچ دلیل واضحی برای توضیح این نوع حمله وجود ندارد و سطح ترس با محرک نامتناسب است.

3. تفاوت در مدت

اضطراب با یک موقعیت خاص همراه است و معمولاً پایدار است. حمله پانیک به طور ناگهانی شروع می شود، 5 تا 20 دقیقه طول می کشد و در عرض 10 دقیقه تشدید می شود. سپس به تدریج ناپدید می شود، حتی اگر اثرات آن مدت طولانی باقی بماند.

معمولاً اضطراب به این صورت بالا نمی رود، اما برخی از افراد ممکن است ابتدا یک حمله اضطراب شدید داشته باشند و سپس این حمله به یک حمله پانیک تبدیل شود.

آیا حمله اضطراب می تواند باعث وحشت شود؟

حمله پانیک می تواند نشانه ای از اضطراب باشد. فردی که از اختلال پانیک رنج می برد ممکن است از حمله پانیک بترسد و این ترس باعث اضطراب او می شود. عدم اطمینان از زمان وقوع حمله می تواند منجر به اضطراب یا نگرانی بین حملات شود.

برای فردی که مبتلا به اختلال پانیک است، اضطراب می تواند باعث حمله پانیک شود و ترس از حمله می تواند بر حرکت فرد در زندگی روزمره تأثیر بگذارد.

شما بگو

آیا شما فردی مضطرب هستید و اغلب از علائم حمله اضطراب رنج می برید؟ در چه شرایطی بیشتر نگران هستید؟ آیا قبلاً از راه حلی برای کاهش اضطراب خود استفاده کرده اید؟ لطفا تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.


فروشگاه - مجموعه صوتی چطور می توانیم شادتر زندگی کنیم؟

فرمول شادی و مثبت اندیشی را بیاموزید و با افسردگی خداحافظی کنید