در هفته بیست و یکم بارداری چه اتفاقی می افتد؟ + راهنمای وضعیت مادر و جنین


در هفته بیست و یکم بارداری قطعا جنسیت نوزادتان مشخص می شود، پس باید به فکر تهیه لباس و لوازم مورد نیاز و انتخاب نام برای او باشید. جدای از این دو مورد، نکات مهمی در مورد وضعیت جنین، رشد و شرایط آن در رحم و همچنین نکات مهمی در مورد تغذیه مادر و مراقبت از خود در این هفته وجود دارد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. . .

وارد اپلیکیشن شوید

با نظارت بر چرخه بارداری خود با برنامه نعناع، ​​می توانید استرس کمتری را در طول روزهای بارداری خود تجربه کنید. تیم سلامت زنان نعناع فکر همه چیز را کرده است!

آنچه در چرخه بارداری در اپلیکیشن نعنا مشاهده می کنید

آنچه در چرخه بارداری در اپلیکیشن نعنا مشاهده می کنید

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

شما سه ماه اول بارداری و نیمی از سه ماهه دوم را پشت سر گذاشته اید، تقریباً در اواسط بارداری خود هستید، بنابراین شما در 5 ماهگی بارداری هستید و باید بدانید که جنین شما در این هفته وضعیت خوبی دارد. .

اکنون وزن جنین شما حدود 360 گرم و طول او حدود 27 سانتی متر است، جنین هفته 21 ابرو دارد و پلک هایش کامل شده است، زمان آن رسیده که حرکات او را در شکم خود احساس کنید. در این هفته طحال، کبد و اندام های تناسلی نوزاد به طور کامل تشکیل می شود، مغز و سیستم عصبی در این هفته به رشد خود ادامه می دهند، به تدریج و برای تکمیل سیستم عصبی و احساسات جنین، جنین غذای شما را تشخیص می دهد، زمان خواب و بیشتر. نور و صدا در خارج از بدن قرار دارند.

وضعیت مادر در هفته بیست و یکم بارداری

معمولاً در هفته بیست و یکم بارداری علائم بارداری و عوارض ناخوشایند اوایل بارداری مانند حالت تهوع صبحگاهی یا بدن درد از بین می‌رود، شما پرانرژی‌تر می‌شوید و حال عمومی‌تان خوب می‌شود. یکی از عوارضی که در هفته بیست و یکم بارداری برای اکثر مادران ایجاد می شود جوش صورت و بدن است که علت آن تجمع چربی در بدن مادر است. توجه داشته باشید که برای از بین بردن آکنه، بدون مشورت با پزشک، هیچ گونه درمان دارویی و شیمیایی انجام ندهید.

به دلیل سنگینی رحم و افزایش فشار روی پاها، برخی از مادران در بارداری در این هفته دچار واریس می شوند، به خصوص اگر مادر شما از این بیماری رنج می برد، ممکن است شما نیز دچار آن شوید.

علت واریس بارداری شل شدن دیواره سیاهرگ ها به دلیل ترشح هورمون پروژسترون در بدن زنان باردار و فشار ناشی از وزن رحم به وریدهای اصلی پاها است، اما این عارضه نیز می تواند باشد. بودن. در سایر قسمت های بدن دیده می شود.

"رگهای واریسی

عوارض شایع

یکی از شایع ترین عوارض بارداری در این هفته تکرر ادرار یا بی اختیاری ادرار در مادران باردار است که علت آن فشار مثانه است، البته این مشکل در همه خانم های باردار دیده نمی شود مادر، این عارضه بسیار آزاردهنده است و حتی می تواند زمانی که می خندید یا سرفه می کنید کنترل ادرار خود را از دست می دهید. بهترین راه برای کنترل این عارضه انجام تمرینات کگل است که باعث تقویت عضلات مثانه می شود.

عارضه دیگر انقباضات نامنظم رحمی است که به برکستون معروف است. این انقباضات خفیف کاملا طبیعی هستند و معمولا با تغییر وضعیت بدن از بین می روند، اما اگر با انقباضات مداوم و دردناک مواجه شدید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

کمردرد و لگن نیز از عوارض شایع هفته بیست و یکم بارداری هستند که با افزایش اندازه رحم فشار بیشتری به ستون فقرات وارد می شود و باعث گرفتگی و کمردرد می شود، البته تغییرات هورمونی نیز نقش مهمی را ایفا می کند. بهترین راه برای کنترل و پیشگیری از این عارضه انجام ورزش و ورزش روزانه است که حتما باید زیر نظر پزشک خود انجام دهید. برای جزئیات بیشتر مقاله بدنسازی در بارداری را مطالعه کنید.

با علائم رایج آشنا شوید

درد در قسمتی از بدن– کمردرد به خصوص در ناحیه کمر یکی از شایع ترین علائم این هفته و در دوران بارداری است. با ورود به هفته 21، شکم در حال رشد شما مرکز ثقل بدن شما را تغییر می دهد و کمر شما به جلو متمایل می شود.

علاوه بر این، هورمون ریلکسین تمام مفاصل و رباط‌های بدن شما را شل می‌کند و لگن را در طول زایمان طبیعی بزرگ‌تر می‌کند.

سوزش سردل– بله، تجربه چنین شرایطی در این هفته طبیعی است. علاوه بر فشار رحم به معده، هورمون های بارداری دریچه بین مری و معده را شل کرده و باعث ورود اسید معده به مری می شود.

گرگرفتگیبه لطف هورمون های بارداری و افزایش متابولیسم بدن، احساس گرما و تعریق خواهید داشت. به همین دلیل باید خود را خنک نگه دارید و لباس های نخی گشاد بپوشید. همچنین تا می توانید آب بنوشید. فراموش نکنید که کولر یا کولر را روشن کنید و موقعیت های مناسب در خانه را برای استراحت انتخاب کنید!

ناراحتی معده– همانطور که شکم شما در دوران بارداری رشد می کند، ممکن است متوجه خطوط قرمز، قهوه ای، صورتی یا بنفش روی پوست خود شوید. ترک های شکمی با کشش پوست در مدت زمان کوتاهی ایجاد می شوند و روی شکم، باسن، ران ها و سینه ها ظاهر می شوند. اگر علائم خارش ظاهر شد، بهتر است سراغ مرطوب کننده های مناسب بروید.

گرفتگی عضلات پا– نگران گرفتگی پاهایتان نباشید. این وضعیت یکی از شکایات شایع مادران باردار در سه ماهه دوم است. احتمالاً در شب و هنگام خواب بیشتر احساس گرفتگی خواهید کرد. برای کنترل درد و گرفتگی بهتر است قبل از خواب کف پا را کشش دهید، آب زیادی بنوشید و البته برای کاهش این حالت ناخوشایند حمام آب گرم بگیرید.

تغذیه مادر

در هفته بیست و یکم بارداری، وزن شما همچنان در حال افزایش است، بنابراین توصیه می کنیم رژیم غذایی مناسبی برای این دوران داشته باشید تا از اضافه وزن در دوران بارداری پس از بارداری جلوگیری کنید، دریافت چربی های اشباع و طبیعی که در این هفته از نکات تغذیه ای مهم است. می تواند ویتامین E و چربی مورد نیاز بدن را هر روز در این هفته با مصرف بادام زمینی یا کره بادام زمینی تامین کند. خوردن بادام زمینی می تواند به کاهش کلسترول و قند خون کمک کند، میزان بالای این دو برای زنان باردار خطرناک است و خوردن بادام زمینی می تواند کمک خوبی برای کنترل این دو مورد مهم باشد.

در این هفته می توانید از مکمل های روی نیز استفاده کنید، روی در گوشت قرمز، شیر، پنیر، تخم مرغ و ماست وجود دارد و گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی می تواند نیاز روزانه بدن به روی را تامین کند. غلات کامل و آجیل نیز منابع خوبی از روی هستند.

به مصرف مایعات و سبزیجات تازه در برنامه غذایی خود ادامه دهید و سعی کنید از غذاهای تازه و ارگانیک استفاده کنید، مصرف میوه های تازه را فراموش نکنید و سعی کنید تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را در این هفته دریافت کنید.

نکات بیشتر در مورد هفته بیست و یکم بارداری

برای کنترل کمردرد بهتر است برخی حرکات را در برنامه خود بگنجانید. هنگام نشستن از یک بالش نرم برای نگه داشتن پاهای خود استفاده کنید. اگر مجبور هستید برای مدت طولانی بایستید، یک پای خود را روی یک چهارپایه کوچک قرار دهید تا مقداری از فشار از روی کمر شما برداشته شود.

همچنین ناگفته نماند که برای کاهش درد به حمام آب گرم بروید تا قدرت کاهش درد را افزایش دهید. اما اگر کمردرد ادامه داشت به ماما اطلاع دهید.

از جمله مهم ترین مواد مغذی در دوران بارداری می توان به ویتامین های گروه B از جمله B1، B2 و B6 اشاره کرد. این ویتامین ها انرژی لازم برای رشد جنین را در اختیار بدن قرار می دهند. همچنین نباید ذکر شود که بینایی را تقویت کرده و جفت را همراه با سایر بافت های بدن جنین می سازند.

اگر در دوران بارداری ویتامین مصرف می کنید، بهتر است از وجود این ویتامین ها در رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنید. البته، می توانید ویتامین های B را از منابع غذایی طبیعی مانند جگر، مرغ، موز و لوبیا نیز دریافت کنید.

کولین یکی دیگر از مواد مغذی است که ممکن است در دوران بارداری به آن نیاز داشته باشید. اگرچه بدن به طور طبیعی این ریزمغذی را تولید می کند، لطفا توجه داشته باشید که در دوران بارداری، باید مقدار ویتامین کولین را برای دو نفر تامین کند.

یک رژیم غذایی متعادل برای تامین کولین کافی است. بنابراین، مرغ، گوشت گاو، تخم مرغ، شیر، بادام زمینی و به طور خلاصه تمام منابع غذایی کولین را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آخرین کلمه

از آنجایی که دیگر در معرض خطر سقط جنین نیستید، می توانید یک سفر ایمن و کوتاه را برای تنوع برنامه ریزی کنید و از وقت خود لذت ببرید و برای خرید نیازهای نوزادی که در راه دارید آماده شوید و همچنین می توانید برای انجام حرکت برنامه ریزی کنید. ورزش های سبک یا پیاده روی روزانه، علاوه بر حفظ تناسب اندام و بهبود گردش خون، باعث می شود احساس انرژی و انرژی بیشتری داشته باشید.

منبع: pampers