راهکارهایی برای غلبه بر مشکلات جسمی رایج در ماه رمضان


از آنجایی که افرادی که روزه می گیرند ساعات طولانی در طول روز از خوردن و آشامیدن اجتناب می کنند، اغلب با مشکلات ناخواسته ای مواجه می شوند که در صورت عدم کنترل، ادامه روزه را برایشان غیرممکن می کند.

مهمترین مشکلات را می توان به شرح زیر مورد بحث قرار داد:

یبوست

یکی از مشکلات ایجاد شده در روزه داری ماه مبارک رمضان، یبوست است که باعث ایجاد بواسیر، شقاق (ترک ها و زخم های دردناک مقعد) و اجابت مزاج دردناک می شود.

علل: علل یبوست عبارتند از:

* مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده

* مصرف کم مایعات

* مصرف کم مواد غذایی حاوی فیبر

بنابراین در درمان آن باید از علل آن اجتناب کرد.

بی ثباتی

علت: مصرف زیاد غذاهای پرچرب و سرخ شده، غذاهای تند و غذاهایی که باعث نفخ می شوند مانند کلم و حبوبات، مصرف نوشیدنی های کربوهیدرات دار مانند کوکائین که باعث نفخ می شود.

درمان: از پرخوری خودداری کنید. نوشیدن آب میوه، آب و پرهیز از غذاهای سرخ شده نیز می تواند به حل این مشکل کمک کند.

اسهال (کاهش فشار خون)

علائم: تعریق زیاد، ضعف، خستگی، کمبود انرژی، سرگیجه، به خصوص اگر ایستاده یا دراز کشیده اید، سرگیجه و ضعف از علائم مرتبط با فشار خون پایین هستند. این علائم معمولا در بعد از ظهر رخ می دهد. علت: مصرف کم مایعات و کاهش مصرف نمک.

درمان: اجتناب از گرما و افزایش مصرف مایعات و نمک

هشدار: در صورت مشاهده علائم افت فشار خون باید فشار خون اندازه گیری و تایید شود. در آغاز ماه مبارک رمضان افرادی که فشار خون بالا دارند و دارو مصرف می کنند باید به پزشک مراجعه کنند تا دوز مصرفی خود را تنظیم کنند.

سردرد

علل: قطع مصرف کافئین و تنباکو، فعالیت زیاد در طول روز، کمبود خواب، گرسنگی و افت قند خون. به این ترتیب هرچه روز می گذرد، گرسنگی به تدریج بهبود می یابد و در پایان روز این احساس بیشتر می شود. سردرد ناشی از افت قند خون بسیار شدید است و می تواند تا افطار حالت تهوع ایجاد کند.

درمان: دو تا سه هفته قبل از ماه رمضان مصرف کافئین و تنباکو را کاهش دهید. چای سبز می تواند جایگزین خوبی برای قهوه و چای باشد.

همچنین تعیین زمان خواب و استراحت در ماه مبارک رمضان برای داشتن خواب و استراحت کافی مفید است.

کاهش قند خون

علائم: ضعف، سرگیجه، خستگی، عدم تمرکز، تعریق زیاد، لرزش، سردرد و تپش قلب از علائم هیپوگلیسمی هستند.

علل: یکی از علل اصلی افراد غیر دیابتی، مصرف زیاد قندها و کربوهیدرات های فرآوری شده در صبح است که باعث می شود بدن برای حفظ قند خون بیش از حد انسولین تولید کند و در نتیجه احساس ضعف کند.

درمان: صبحانه بخورید و مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را در سحر محدود کنید.

هشدار: افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به تغییر داروی خود با پزشک خود داشته باشند.

گرفتگی عضلات

علت: مصرف کم مواد غذایی حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم.

درمان: از غذاهای حاوی مواد معدنی و میوه ها، سبزیجات، لبنیات، گوشت و خرما استفاده کنید.

زخم معده و ورم معده

افزایش اسید معده در ماه رمضان وضعیت بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی را بدتر می کند. احساس سوزش از شکم تا دنده های پایین تا گلو وجود دارد. مصرف غذاهای تند، قهوه، نوشابه های گازدار می تواند این وضعیت را تشدید کند.

داروهایی برای کنترل سطح اسید معده وجود دارد، اما افرادی که سابقه زخم معده دارند باید قبل از روزه گرفتن در ماه رمضان با پزشک خود مشورت کنند.

سنگ کلیه

سنگ کلیه معمولا در افرادی که مایعات کمتری می نوشند دیده می شود. برای پیشگیری از سنگ کلیه توصیه می شود مصرف روزانه مایعات را افزایش دهید.

احتیاط: افراد مبتلا به فشار خون بالا و سنگ کلیه برای روزه گرفتن با پزشک مشورت کنند.

کنترل ضعیف دیابت

معمولاً به افرادی که نیاز به تزریق انسولین دارند توصیه می شود که روزه نگیرند زیرا خطر بالقوه سلامتی (در کوتاه مدت و بلندمدت) عدم استفاده از انسولین بسیار زیاد است.

و افرادی که دیابت خود را با دارو کنترل می کنند باید قبل از شروع روزه داری به توصیه های پزشک خود عمل کنند. کنترل و پایش منظم قند خون توصیه می شود. قند خون پایین (هیپوگلیسمی) خطرناک است و در صورت عدم درمان می تواند منجر به خستگی و فرسودگی شود. سرگیجه، تعریق و عدم تعادل می تواند از نشانه های هیپوگلیسمی باشد و اگر فرد دیابتی این علائم را داشت، باید بلافاصله یک نوشیدنی شیرین یا شیرین کننده زیر زبان خود بنوشد.

کم آبی و کم آبی

کم آبی از عوارض شایع روزه داری است. زیرا بدن در طی فرآیندهای تنفس، تعریق و ادرار به ترشح آب و مایعات ادامه می دهد. اگر قبل از روزه داری به اندازه کافی آب ننوشید، خطر کم آبی بدن شما افزایش می یابد.

سالمندان و افرادی که از دیورتیک ها استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر کم آبی هستند. به طور منظم آب کافی و متعادل بنوشید و بهتر است آب با شکر یا نمک کم بنوشید.

فشار

کاهش مصرف غذا و آب و تغییر روال زندگی و کوتاه کردن زمان خواب می تواند برای برخی افراد استرس زا باشد، بنابراین کنترل عوامل استرس زا بالقوه بسیار مهم است. به عنوان مثال، در این زمان زیاد ورزش نکنید یا در روزهای گرم ورزش یا ورزش نکنید و همچنین احساسات عصبانیت و استرس خود را کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید