روز جهانی یوگا، یک تجربه ماندگار


روز جهانی یوگا

روز جهانی یوگا که هر ساله در 21 ژوئن جشن گرفته می شود، توانایی های جسمی و معنوی را که یوگا به صحنه جهانی می آورد جشن می گیرد.

تاریخچه روز جهانی یوگا
در روز جهانی یوگا، مردم در سراسر جهان آماده هستند تا تشک های یوگا خود را بردارند و شروع به ورزش کنند، اما تاریخچه آن روز را نمی دانند.
یوگا یک تمرین باستانی است که 5000 سال پیش در هند آغاز شد. یوگا به عنوان راهی برای متحد کردن ذهن، بدن و روح برای نزدیک شدن به روشنگری انجام می شود.
ایده روز جهانی یوگا برای اولین بار توسط نخست وزیر هند سپس؛ نارندرا مودی در 27 سپتامبر 2014 در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.
تاریخ 21 ژوئن روز انقلاب تابستانی آن روز است که خورشید در اوج خود است. در مجموع، 177 کشور حمایت خود را از تصویب یک روز به عنوان روز جهانی یوگا اعلام کردند که بیشترین تعداد حامیان قطعنامه سازمان ملل و پس از آن 21 ژوئن به عنوان روز جهانی یوگا قرار گرفت.
در 21 ژوئن 2015، نزدیک به 36000 نفر، از جمله نخست وزیر سابق هند و بسیاری دیگر از شخصیت های برجسته سیاسی از سراسر جهان، به مدت 35 دقیقه در دهلی نو، اولین روز یوگا جهانی، یوگا تمرین کردند.


بیشتر بخوانید: یوگا در دوران بارداری، فواید


روز جهانی یوگا

فواید انجام یوگا
یوگا برای سلامت جسمی و روانی فوایدی دارد که در ادامه با آن آشنا می شویم:

یوگا سبک های زیادی را برای انتخاب ارائه می دهد که شدت آنها از خفیف تا شدید متفاوت است. حتی کوچکترین سبک های یوگا باعث افزایش شدت انعطاف بدن می شود.

1- یوگا باعث افزایش انعطاف می شود
انعطاف پذیری بخش مهمی از سلامت جسمانی است. یوگا سبک های زیادی را برای انتخاب ارائه می دهد که شدت آنها از خفیف تا شدید متفاوت است. حتی کوچکترین سبک های یوگا باعث افزایش شدت انعطاف بدن می شود.
یوگا به ویژه برای ایجاد انعطاف پذیری در بزرگسالان 65 سال و بالاتر مفید است.


بیشتر بخوانید: یوگا در خانه، آموزش یوگا مبتدی 10 حرکت ساده یوگا


روز جهانی یوگا

2- یوگا می تواند به کاهش استرس کمک کند
یوگا و به خصوص آسانا برای کاهش استرس مفید است. اما به یاد داشته باشید که ورزش بدنی تنها یکی از جنبه های یوگا است. گرفتن، نفسو آینه های شنوایی آن همگی می توانند استرس و تنش را کاهش دهند.

3- یوگا باعث سلامت روان می شود
اختلال افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات سلامت روان در جهان است.
یوگا مبتنی بر حرکت و تمرینات تنفسی به طور قابل توجهی علائم افسردگی را بهبود می بخشد.


بیشتر بخوانید: چگونه استرس را در خانه کاهش دهیم؟


روز جهانی یوگا

یوگا می تواند التهاب را کاهش دهد
بیماری قلبی، دیابت، آرتریت، بیماری کرون و سایر شرایط با التهاب مزمن مرتبط هستند.
یوگا نشانگرهای بیوشیمیایی التهاب را در بیماری های مزمن با سبک ها، شدت و مدت زمان متفاوت کاهش می دهد.

5- یوگا قدرت شما را افزایش می دهد
در حالی که بیشتر مردم یوگا را به کشش و انعطاف‌پذیری نسبت می‌دهند، انواع خاصی از یوگا تقویت‌کننده هستند.

6- یوگا می تواند اضطراب را کاهش دهد
آسانا یوگا می تواند به عنوان یک درمان جایگزین برای اختلالات اضطرابی می تواند موثر باشد، اما تحقیقات بیشتری لازم است.


بیشتر بخوانید: برای درمان اضطراب بارداری چه کنیم؟


روز جهانی یوگا

7- یوگا می تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد
برخی از عواملی که بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارند عبارتند از: روابط، خلاقیت، فرصت های یادگیری، سلامتی و راحتی مادی.

مطالعات دیگر ارتباط واضحی بین تمرین یوگا (به ویژه در دراز مدت) و عملکرد بهتر سیستم ایمنی پیدا کرده اند.

یوگا می تواند در بهبود کیفیت زندگی افراد مختلف، به ویژه افرادی که دردهای مزمن دارند، موثر باشد.

8. یوگا مقاومت را تقویت می کند
استرس مکرر بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی می گذارد.
اگر مقاومت به خطر بیفتد، احتمال بروز بیماری ها بیشتر می شود.
این تحقیق هنوز در حال پیشرفت است، اما مطالعات کمی ارتباط واضحی بین تمرین یوگا (به ویژه در دراز مدت) و عملکرد بهتر سیستم ایمنی پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی، شش نشانه ضعف آن


روز جهانی یوگا

9. یوگا می تواند تعادل را بهبود بخشد
تعادل حتی در حرکات ساده روزمره مانند بلند کردن چیزی از روی زمین و پایین آمدن از پله ها مهم است.
یوگا تعادل و عملکرد کلی ورزشکاران را بهبود می بخشد.
پاییز می تواند تأثیرات جدی بر افراد، به ویژه افراد مسن داشته باشد.
تحقیقات جدید نشان می دهد که یوگا می تواند تعادل سالمندان را بهبود بخشد.

10- یوگا برای بهبود عملکرد قلب و عروق
پرانایاما، که اغلب به عنوان “تنفس یوگا” شناخته می شود، یکی از مهم ترین و مفیدترین جنبه های یوگا است.
تنفس یوگا می تواند عملکرد بسیاری از سیستم های بدن را بهبود بخشد.


پیشنهاد ویژه: با متخصصین قلب در کلینیک نی نی بان ملاقات کنید


روز جهانی یوگا

11. یوگا می تواند به بهبود خواب کمک کند
یوگا هم سرعت در خواب مردم و زمان خواب عمیق به دلیل تاثیرات بعدی ورزش و آرامش روحی و کاهش استرس ناشی از این ورزش بهبود می یابد.

12- یوگا باعث افزایش عزت نفس می شود
تصویر بدنی و عزت نفس همیشه برای نوجوانان و جوانان چالش برانگیز است. یوگا در ایجاد عزت نفس نقش دارد.
یوگا همچنین می تواند به علائم اختلال وسواس فکری-اجباری، اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی کمک کند.

13. یوگا می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد
یوگا تمرین ذهن و بدن است. تمرین یوگا بخش هایی از مغز که مسئول انگیزه، عملکرد اجرایی، توجه و انعطاف پذیری عصبی هستند را فعال می کند.


بیشتر بخوانید: برندهای معروف سرویس خواب در ایران کدامند؟


روز جهانی یوگا

14- یوگا در رفع فرسودگی شغلی موثر است
فرسودگی یعنی خسته تأثیر بر سلامت افراد، در جوامع بیشترین میزان را دارد.
یوگا با ارتقاء آگاهی متوسط ​​تأثیر زیادی در کاهش اثرات فرسودگی شغلی دارد.

خلاصه
یوگا برای سلامت کلی ما مفید است. بسیاری از تمرینات در دسته یوگا قرار می گیرند و بیشتر آنها شامل فعالیت بدنی نمی شوند. در عوض، آنها بر روش های مدیتیشن تمرکز می کنند.
از آنجایی که یوگا به فعالیت بدنی محدود نمی شود، تمرینی است که می توانید هر روز انجام دهید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.