رژیم افطاری لاغری | مجله سلامت باریکا


اگر در ماه رمضان چاق می شوید، حتما سراغ غذاهای پرکالری بروید. از طرفی عدم تحرک در طول روز نیز منجر به چاقی می شود. اگر به دنبال کاهش وزن و چربی سوزی در ماه رمضان هستید و می خواهید رژیم افطاری لاغری داشته باشید، در این مقاله برای رسیدن به این هدف با ما همراه باشید.

راه های کاهش وزن و چربی سوزی در ماه رمضان

یکی از اهداف روزه پاک کردن بدن از مواد زائد است. اگر به مدت یک سال هر غذایی را که می خواهید بخورید، فشار زیادی به کل دستگاه گوارش و کبد وارد می شود. حالا شما یک ماه و اصولی بخورید تا این سیستم هم کمی استراحت کند.

با مثالی از رژیم روزه داری می توانید اقدامات این ماه را انجام دهید و در پایان ماه وزن کم کنید. البته به شرطی که شب و روز مکان را عوض نکنید. برخی از افراد همه چیز را شب به تعویق می اندازند و در روز می خوابند. این روش روزه داری قطعا منجر به چاقی می شود و تاثیری در کاهش وزن و سلامت بدن ندارد.

افطار در رژیم لاغری چیست؟

برای رژیم افطاری باید فقط یک نوع غذا بخورید. همچنین با آن مانند صبحانه رفتار کنید و غذای سنگین نخورید. خوردن سوپ، حلیم یا آبگوشت در این غذا اشکالی ندارد. اما تا زمانی که برای یک وعده غذایی زیاد یا به اندازه کافی غذا نخورید. اگر اضافه وزن دارید، مصرف چربی خود را در طول پخت و پز کاهش دهید. خوردن بهترین وعده افطار باید بدون سس های پرچرب باشد. از غذاهای شیرین، غذاهای سرخ شده و نوشیدنی هایی که حاوی کافئین در مقادیر زیاد هستند خودداری کنید. برای این وعده غذایی مهم سبزیجات و میوه های زیادی پیدا کنید. زیرا چند ساعتی است که غذا نخورده اید و خوردن غذاهای پرکالری فشار زیادی به سیستم گوارشی وارد می کند. از سوی دیگر، خوردن سبزیجات و میوه ها فیبر روده ای را تامین می کند که به درمان یبوست روزه دار نیز کمک می کند.

مثلا یک افطاری ساده و رژیمی

برای تهیه غذای افطاری حتما از روغن های گیاهی سالم مانند روغن زیتون به میزان متعادل استفاده کنید. رژیم غذایی شما باید شامل حبوبات و غلات کامل باشد. همچنین زولبیا و بامیه را از سفره افطار خود حذف کنید. اکثر مردم فکر می کنند که خوردن این نوع شیرینی در ماه رمضان می تواند نیازهای بدن را برطرف کند. اما خوردن آن اثری جز چاقی و بالا بردن قند خون به خصوص در افراد مسن ندارد.

خوردن یک لیوان آب داغ یا یک لیوان شیر داغ با چند عدد خرما می تواند نمونه ای از بهترین وعده افطاری باشد. نباید به افطار به عنوان وعده ای برای خوردن هر چه بیشتر نگاه کرد. در واقع افطار مانند صبحانه است و بهتر است حدود ۲ تا ۳ ساعت بعد از افطار یک شام سبک میل کنید.

بهترین افطار رژیمی باید متعادل باشد. یعنی اگر میل شدید به چای دارید، کل رژیم را صرف چای غلیظ و داغ نکنید. برخلاف تصور بسیاری از مردم، این نوشیدنی برای افطار مناسب نیست. همانطور که گفتیم، شما باید کمتر نوشیدنی های کافئین دار بنوشید. اما اگر راهی برای قطع چای وجود ندارد یا سردرد شدید دارید، یک فنجان چای با دمای ملایم بنوشید. که بعد از خوردن چند خرما. همیشه به یاد داشته باشید که خوردن غذاهای سنگین و پر کالری در ابتدای افطار فشار زیادی به دستگاه گوارش وارد می کند.

تاثیر روزه بر لاغری و کاهش وزن

همیشه توصیه می شود به خاطر داشته باشید که روزه گرفتن می تواند منجر به کاهش وزن شود تا زمانی که در طول روز فعالیت بدنی داشته باشید. معمولاً فعالیت بدنی در عصر و به خصوص بعد از افطار، شام یا صبحانه حداقل است. بنابراین اگر در طول روز به دلیل روزه داری و کمبود انرژی بدنی همه چیز را تعطیل کنید، قطعا منجر به افزایش وزن می شود. بلافاصله بعد از سحر به رختخواب نروید و برنامه ریزی کنید که صبح زود پیاده روی کنید. به این ترتیب ماه رمضان می تواند زمانی برای رسیدن به سلامتی و کاهش وزن باشد.

منبع

کتاب راهنمای تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

دیدگاهتان را بنویسید