رژیم غذایی مناسب برای کاهش قاعدگی مجله سلامت باریکا


قاعدگی درد شدید در دوران قاعدگی شبیه سوزش سر دل است و معمولاً در قسمت تحتانی و میانی شکم ایجاد می شود. البته ناحیه انتشار درد در خانم ها متفاوت است، گاهی اوقات کمر و حتی کلیه ها را درگیر می کند و می تواند از یک تا دو روز قبل از قاعدگی شروع شود و تا 4 روز طول بکشد. این دردها ترتیب خاصی ندارند و شدت و محل آنها از فردی به فرد دیگر و ماه به ماه متفاوت است. این برآمدگی‌ها گاهی آنقدر شدید هستند که فرد مجبور می‌شود تمام فعالیت‌ها را متوقف کند و در رختخواب بماند. قاعدگی با علائم مختلفی مانند تهوع، سردرد، خستگی، حالت تهوع، اسهال و استفراغ همراه است. در واقع با وجود این دردها، قاعدگی برای برخی از زنان به یک بلای ماهانه تبدیل شده است.

اختلالات قاعدگی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شوند. دردهای اولیه معمولاً دردهایی هستند که شدت کمتری دارند و قابل تحمل و کنترل هستند. اما درد دوم که بسیار شدید است و اغلب با هیچ دردی قابل تسکین نیست، خطرناک است و نیاز به معاینه پزشک دارد. همچنین بیماری های زمینه ای مانند اندومتریوز می تواند باعث قاعدگی دوم شود.

اکثر افرادی که برای این بیماری ها مسکن مصرف می کنند، نمی دانند که مصرف بیش از حد مسکن عوارض جانبی جدی دارد که از قاعدگی دردناک تر است. اما خوب است بدانید که با رعایت الگوی صحیح تغذیه می توان اختلالات قاعدگی را به روشی بهتر و مطمئن تری کاهش داد.

در این مقاله غذاهای مفید و مضر برای اختلالات قاعدگی به شما معرفی می شود.

رژیم ها و مکمل ها برای کاهش اختلالات قاعدگی

رژیم ها و مکمل ها می توانند در کاهش علائم قاعدگی مانند درد و نوسانات خلقی موثر باشند. در واقع، تغییرات هورمونی در طول دوره قاعدگی یا قبل از قاعدگی می تواند منجر به علائمی مانند حالت تهوع، خستگی، کمردرد، سردرد، نوسانات خلقی، حساسیت به قفسه سینه و التهاب شود.

اما برخی مواد مغذی می توانند بر ترشح و فعالیت هورمون ها تأثیر بگذارند و این علائم را کاهش یا افزایش دهند. کم آبی بدن معمولا در دوران قاعدگی اتفاق می افتد که منجر به سردردهای شدید می شود، یکی از راه های کنترل این سردردها نوشیدن مایعات است، نوشیدن مایعات نیز می تواند در کاهش نفخ موثر باشد.

در مورد اهمیت مصرف میوه ها در این زمان باید گفت که میوه ها سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند و به همین دلیل در کاهش التهاب قاعدگی موثر هستند. به طور طبیعی میوه بدهید، زیرا اگر شکر و مایعات میوه به حفظ سطح قند خون و جلوگیری از افت قند خون کمک کنند، قند یا تنقلات شیرین مانند شکلات بی فایده هستند.

علاوه بر این، مصرف سبزیجات در دوران قاعدگی می تواند علائمی مانند خستگی و درد را کاهش دهد. سبزیجات به ویژه سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج منبع خوبی از منیزیم و آهن هستند که می تواند در کاهش علائم این دوران به ویژه خستگی و درد موثر باشد. البته منبع آهن سبزیجات «غیر هم» است، بنابراین علاوه بر غذاهای حاوی ویتامین C، باید از تخم مرغ یا گوشت نیز استفاده کرد.

بدون چربی همچنین دارای خواص ضد التهابی است و منجر به کاهش گرفتگی عضلات، درد و حالت تهوع در این دوره می شود. البته زنجبیل باعث افزایش خونریزی در برخی افراد می شود. بنابراین مصرف زیاد آن برای افرادی که خونریزی شدید در دوران قاعدگی دارند توصیه نمی شود و نباید بیش از 4 گرم در روز مصرف کنند.

مصرف آجیل که سرشار از امگا 3 و منبع خوبی از پروتئین و منیزیم است نیز می تواند در کاهش علائم در این دوران موثر باشد. استفاده از لبنیات کم چرب به ویژه لبنیات پروبیوتیک برای این دوره توصیه می شود. از آنجایی که در رفع ناراحتی های گوارشی موثر است، استفاده از دمنوش نعناع و بابونه نیز به دلیل آرامش بخشی توصیه می شود. زردچوبه همچنین دارای خواص ضد التهابی قوی است، بنابراین مصرف آن می تواند علائم و دردهای قاعدگی را کاهش دهد.

همچنین توصیه می شود در این زمان از منابع پروتئینی مانند مرغ که منبع خوبی از آهن است استفاده کنید. گوشت ماهی نیز به دلیل داشتن امگا 3 خاصیت ضد التهابی دارد و به کاهش درد، تغییرات خلقی و افسردگی قاعدگی کمک می کند. از آنجایی که خوردن گوشت قرمز می تواند درد و التهاب را افزایش دهد، بهتر است پروتئین را در این زمان با مصرف ماهی، مرغ و سویا دریافت کنید.

در مورد غذاهای مضر در دوران قاعدگی باید توجه داشت که مصرف زیاد نمک، شکر، شکر، نوشیدنی هایی مانند قهوه با کافئین و غذاهای تند در دوران قاعدگی توصیه نمی شود.

همچنین مکمل‌هایی مانند B1، B6، ویتامین E، ویتامین D، کلسیم و روی و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 در صورت شدید بودن علائم می‌توانند به کاهش درد و نوسانات کمک کنند، اما مصرف مکمل‌ها باید تحت نظر پزشک باشد. متخصص از آنجایی که دوز مورد نیاز در افراد متفاوت است، از طرفی مدت زمان مصرف این مکمل ها باید با مشورت پزشک متخصص باشد زیرا مصرف طولانی مدت این مکمل ها ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. بنابراین، نباید به راحتی از آنها استفاده کرد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که مصرف قرص آهن را نباید کم‌اهمیت کرد و اگر افراد کم‌خونی ندارند، بهتر است از منابع ویتامین C و پروتئین حیوانی برای تامین آهن استفاده کنند و در صورت آزمایش. کم خونی، آهن پیدا شد. این قرص ها باید با تجویز پزشک مصرف شوند زیرا آهن یک شمشیر دولبه است و بالا بردن آن می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد.

منابع

  1. رژیم کراوز و فرآیند مراقبت از تغذیه الزویر، 2017.
  2. خط سلامت

دیدگاهتان را بنویسید