رژیم غذایی کامل C چیست؟ قوانین Whole30 چیست؟


نام رژیم C کامل که در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. جالب است بدانید این برنامه غذایی سی روزه محدودیت هایی دارد که باید رعایت شود.
اما سوال اینجاست که آیا می توانی در سی روز جا بیفتی؟ یا اینکه رژیم 30 روزه می تواند راهی دائمی برای کاهش وزن و سالم ماندن باشد؟
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا توضیحات کاملی در مورد این سوالات ارائه دهیم. اما ابتدا لازم است نگاهی کوتاه به کل رژیم غذایی سی داشته باشیم با ما همراه باشید.

رژیم غذایی کامل C چیست؟

رژیم Whole30 یک فعالیت بهداشتی تغذیه ای است که به دلایل مختلف در حال افزایش است.
کامل توصیه می کند از غذاهای زیر اجتناب کنید:

  • الکل
  • با تشکر
  • لوبیا
  • لبنیات
  • مواد افزودنی

در این رژیم به مدت 30 روز به هیچ وجه نباید از این گزینه ها استفاده کرد. این گروه از غذاها تا سی حذف شد. در نتیجه تغییر کلی در رژیم غذایی ایجاد شده است.

رژیم C کامل

با تمام این اوصاف این غذا به دلیل فوایدی که دارد طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. اما منتقدان اغلب استدلال کرده اند که عواقب این رژیم قوی نیست.

رژیم Whole30 در سال 2009 توسط متخصصان تغذیه و ورزش تنظیم شد. این رژیم راه حلی برای متابولیسم بدن را دوباره سازماندهی کنید و عادات غذایی را تغییر دهید یک فرد.
رژیم غذایی کامل C بر حذف چندین گروه از غذاها تمرکز دارد. او اعتراف می کند که این غذاها تأثیر منفی بر سلامت و تندرستی دارند.

در نتیجه حذف آنها از رژیم غذایی به بدن کمک می کند تا اثرات منفی آن را التیام بخشد. همچنین به سلامت بدن کمک می کند.
بسیاری از افراد به امید کاهش وزن از این رژیم پیروی می کنند، اما آیا این رژیم موثر است؟

چگونه می توان Whole30 را تبلیغ کرد؟

اجرای این برنامه غذایی ساده است. غذاهایی که می توانند برای سلامتی شما مضر باشند فقط باید ظرف 30 روز حذف شوند.
پس از این دوره 30 روزه، لازم است به تدریج انواع غذاهای حذف شده به رژیم غذایی اضافه شود. البته این رژیم قوانین سختگیرانه و پیچیده ای نیز دارد.

این برنامه غذایی شامل لیستی از غذاهای مجاز و لیست دیگری از غذاهای ممنوعه است.

هیچ تقلبی در این رژیم مجاز نیست.
خروج از جاده مستلزم شروع دوباره از روز اول است.

بنیانگذاران C-Kamel معتقدند که رعایت دقیق این رژیم می تواند باعث بهبود التهاب در بدن، بیماری های روده و همچنین عدم تعادل هورمونی شود.
برخلاف سایر رژیم های غذایی، 30 کامل نیازی به شمارش کالری ندارد و محدودیت های سختگیرانه ای ندارد. علاوه بر این، فرد باید وزن خود را در روز اول و در روز آخر (روز 30) ثبت می کرد.

مزایای رژیم C کامل چیست؟

سازمان دهندگان این رژیم غذایی 30 روزه معتقدند که این رژیم فواید زیادی برای سلامتی دارد. این موارد شامل موارد زیر است:

  • کاهش چربی
  • کاهش اشتها
  • سطوح انرژی را افزایش دهید
  • بهبود عملکرد ورزشی
  • بهبود خواب و افزایش کیفیت خواب
  • طعم را تغییر دهید و غذای سالم را انتخاب کنید

با وجود اینکه این ماده غذایی فواید زیادی برای بدن دارد، هیچ مطالعه علمی برای اثبات آن انجام نشده است.

غذاهای مجاز در رژیم غذایی کامل C

  • گوشت و مرغ مانند گوشت گاو و گوساله، مرغ، بره، بوقلمون و اردک و …
  • غذاهای دریایی مانند ماهی، میگو، خرچنگ و ..
  • تخم مرغ
  • میوه ها و خشکبار
  • انواع سبزیجات
  • بادام زمینی و دانه هایی غیر از بادام زمینی
  • شیر آجیل، کره آجیل یا آرد آجیل مانند شیر بادام علاوه بر محصولات سویا
  • چربی هایی مانند روغن نباتی

غذاهای ممنوعه در رژیم غذایی کامل C

رژیم C کامل
  • قندهای مصنوعی و شیرین کننده ها
  • الکل و انواع مشروبات الکلی
  • غلات مانند گندم، ذرت، جو و…
  • حبوباتی مانند نخود، عدس، نخود و…
  • سویا و فرآورده های آن
  • انواع لبنیات
  • افزونه های پردازش شده
  • نوع حمل و نقل

قوانین مهم

  • از سیگار کشیدن خودداری کنید
  • فقط روز اول و روز آخر باید سنجیده شود

مضرات و عوارض رژیم سی کمپلت را بشناسید

برای پیروی از این برنامه غذایی باید اثرات و جنبه های منفی آن را نیز در نظر بگیرید.
این رژیم غذایی باعث ترویج تغذیه سالم می شود. یعنی همیشه میوه و سبزیجات را توصیه می کند و افراد را از خوردن غذاهای فرآوری شده باز می دارد.

با این حال، غذاهای سالم مانند حبوبات که بسیاری از نیازهای بدن را تامین می کنند، در این رژیم غذایی جایی ندارند. حتی غلات سالم مانند سویا که منبع خوبی از پروتئین گیاهی است نیز از رژیم غذایی حذف می شود.
تامین کننده لبنیات کلسیم مورد نیاز بدن آنها هم در این غذا جایی ندارند. این موضوع پیگیری کامل سی را کمی دشوار می کند.

اگر این رژیم بیش از 30 روز رعایت شود، اثرات منفی زیادی بر بدن می گذارد.

حتی اگر ممنوعیت های این رژیم می تواند رفتار خوبی برای فرد ایجاد کند، اما نتیجه کاهش وزن باعث ایجاد قدرت نمی شود.

آیا کل رژیم C باید آزمایش شود؟

واقعیت این است که برای کاهش وزن بدن باید کمبود کالری را تجربه کند. با توجه به محدودیت های یک رژیم غذایی کامل C، ممکن است کمبود کالری مورد نیاز برای کاهش وزن وجود داشته باشد.

با این حال، حتی اگر قوانین Whole30 به یک عادت غذایی برای یک فرد تبدیل شود، در دراز مدت منجر به کاهش وزن پایدار نخواهد شد.

مزایای فرضی این رژیم هنوز از نظر علمی ثابت نشده است. آنها فقط در آزمایش مشاهده شدند. این بدان معناست که دلیل محکمی برای محدود کردن مصرف لبنیات، غلات و حبوبات وجود ندارد.

اگر می خواهید رژیم غذایی و سلامت کلی خود را بهبود ببخشید، باید از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید که متناسب با ویژگی های بدن شما باشد.

نتیجه

رژیم کامل C یکی از انواع رژیم هایی است که قوانین خاص خود را دارد. یعنی برای هیچکس ویژگی فردی محسوب نمی شوند و فقط باید قوانین آن را رعایت کنند.
این می تواند برای بسیاری از افراد مضر باشد. بنابراین، ما پیروی از چنین استراتژی هایی را توصیه نمی کنیم.

منبع: Healthline

این مقاله توسط تیم تحریریه از منابع مختلف گردآوری شده و صرفا جهت اطلاع شما از موضوع مورد بحث تهیه شده است. ما هیچ گونه تبلیغ یا رد این مورد را تضمین نمی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید