رژیم غذایی FODAMP چیست؟ آیا برای مشکلات گوارشی موثر است؟


رژیم فودامپ یکی دیگر از انواع رژیم های معروف است که به دلیل کاهش وزن و درمان برخی مشکلات جسمانی به شهرت رسیده است.
این رژیم غذایی در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) موثر است.
سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال گوارشی است که باعث علائمی مانند درد شکم، اسهال یا یبوست و تولید گاز در دستگاه گوارش می شود. این بیماری شایع است و تقریباً 11 درصد از مردم جهان را مبتلا می کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا جنبه های مختلف این رژیم را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

رژیم غذایی FODAMP چیست؟

فود مپ (fodmap) مخفف کلمه است افخسارت یاحمام کردن دمن متراونو ساکاریدها آn.d سزیتون . این اصطلاح به الیگوساکاریدها، دی ساکاریدها و مونوساکاریدها و پلی الهای قابل تخمیر اشاره دارد.

غذای فودمپ شامل کربوهیدرات هایی است که هضم آنها در دستگاه گوارش آسان تر است. آنها حتی سریعتر در روده ها هضم می شوند.

غذای FODAMP

کربوهیدرات های این ماده غذایی دارای زنجیره کوتاه هستند. برای اینکه آنها هضم شوند، به جای جذب در جریان خون، باید به انتهای روده که باکتری های روده در آن زندگی می کنند، برسند. پس از رسیدن به انتهای روده، جایی که بیشتر باکتری های روده در آن قرار دارند، از این کربوهیدرات ها به عنوان سوخت استفاده می شود. در نتیجه گاز هیدروژن از آنها تولید می شود که می تواند باعث اسهال در فرد شود. علاوه بر این، کوپن غذا باعث جذب مایعات در روده می شود که باعث تشدید اسهال می شود. آنها حتی می توانند بسیاری از علائم گوارشی دیگر را ایجاد کنند.

همه مردم به محصولات غذایی حساس نیستند. این حساسیت و علائمی که به همراه دارد در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شایع تر است.

اگرچه بسیاری از افراد FODAMP را در کاهش عوارض این بیماری موثر می دانند، اما ایجاد این رژیم غذایی بسیار چالش برانگیز و دشوار است. به همین دلیل باید از پیروی خودسرانه این رژیم پرهیز کرد و از عملکرد دقیق آن شناخت کامل داشت.

غذاهای موجود در رژیم غذایی FODAMP

FODAMP در بسیاری از غذاهایی که ما می خوریم وجود دارد. این گروه از کربوهیدرات ها می توانند عوارضی مانند نفخ و مشکلات روده را در بدن ایجاد کنند. این چهار دسته شامل موارد زیر است:

  • الیگوساکاریدها شامل غذاهایی مانند میوه ها، حبوبات و سبزیجات هستند
  • دی ساکاریدها شامل محصولات لبنی حاوی لاکتوز مانند شیر، پنیر و ماست هستند
  • مونوساکاریدها شامل فروکتوز موجود در عسل، شهد آگاو یا میوه هستند
  • پلیول ها شامل مواد قندی کم کالری مانند آدامس هستند

غذا در فودمپ به گونه ای تنظیم شده است که این دسته از غذاها تا حد امکان در آن قرار نگیرند. حتی مصرف آنها را باید با غذا قطع کرد.

فودامپ کم و فودامپ بالا و متوسط

غذاهای سرشار از FODAMP باید از این رژیم حذف شوند:

  • سبزیجاتی مانند سیر و پیاز، مارچوبه و کنگر فرنگی، قارچ
  • غذاهایی مانند شیر گاو، عسل، ماست و شیر سویا
  • میوه هایی مانند انبه و سیب، شاه توت و گلابی، آلو و خرما، هندوانه و هلو
  • ماهی تهیه شده با سس سیر و پیاز
  • چربی های بادام، پسته و بادام هندی
  • گوشت هایی مانند گوشت های فرآوری شده، سوسیس، سوسیس و کالباس
  • غلات و نشاسته ها مانند عدس، لوبیا و غذاهای حاوی گندم، چاودار و جو

قبل از شروع این رژیم باید با پزشک خود مشورت کنید. به طور کلی، متخصصان با تجربه پیروی از چنین رژیم غذایی را توصیه نمی کنند. زیرا با حذف این گروه غذایی بسیاری از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری به بدن ارسال نمی شود.

غذا در FODAMP

غذاهایی که FODAMP کمی دارند می توانند به راحتی توسط افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر استفاده شوند. مصرف غذاهای با FODAMP کم در این برنامه غذایی به شدت توصیه می شود:

  • سبزیجاتی مانند لوبیا سبز، کدو سبز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، بادمجان و اسفناج
  • میوه هایی مانند توت فرنگی، موز، آناناس، انگور، کیوی و پرتقال
  • غذاهای دریایی مانند سالمون، ماهی تن و میگو
  • منابع پروتئینی مانند بوقلمون، مرغ، تخم مرغ، گوشت گاو و بره
  • منابع چربی عبارتند از کره، گردو، بادام زمینی و کره بادام زمینی، زیتون و تخم کدو
  • غلات و منابع نشاسته ای مانند نان بدون گلوتن، کینوآ، سیب زمینی، ذرت بو داده و برنج قهوه ای
  • منابع کلسیم مانند شیر بادام، پنیر فتا، پنیر چدار، پنیر گودا، پنیر پارمزان و هر پنیر سفت.
  • سایر تنقلات مانند شکلات تلخ، شربت افرا، سس مایونز و شربت افرا نیز مجاز هستند.

دور ریختنی های رایج غذا شامل گزینه هایی مانند آووکادو، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی کنسرو شده و کلم بروکلی است.

آیا فودامپ برای همه مضر است؟

افراد کمی نسبت به فودامپ حساس هستند و باید از مصرف آن اجتناب کنند. غذاهای فودامپ سالم و بی ضرر هستند، بسیاری از انواع فودامپ مانند پروبیوتیک عمل می کنند. به عبارت دیگر باعث رشد باکتری های سالم در روده می شود.
اما به یاد داشته باشید که افرادی هستند که به محصولات غذایی حساس هستند و باید تا حد امکان از آنها اجتناب کنند.

رژیم فودمپ برای افرادی که از اختلالات روده ای رنج می برند مناسب است. افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند، بهتر است برای کنترل وضعیت خود با صلاحدید پزشک از این برنامه غذایی کمک بگیرند.

مزایای رژیم FODAMP چیست؟

  • کاهش علائم گوارشی در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر
  • با از بین بردن علائم آزاردهنده کیفیت زندگی را بهبود بخشید

رژیم FODAMP چگونه باید اجرا شود؟

غذای فودامپ باید با صلاحدید پزشک مصرف شود. اما معمولا متخصصان با تجربه این رژیم را توصیه و تجویز نمی کنند. اما مراحل این رژیم شامل موارد زیر است:

1. مدت محدود
این مرحله باید 3 تا 8 هفته طول بکشد و دائمی نیست. در این مرحله مواد غذایی با FODAMP بالا باید حذف شوند.

2. مرحله عقب
به طور طبیعی، شما باید غذاهای با FODAMP بالا را به رژیم غذایی خود وارد کنید.

3. غذا را شخصی کنید

در این مرحله رژیم غذایی باید تغییر کند. شما باید برخی از فود مپ ها را محدود کنید. مقدار و نوع آنها باید سفارشی شود. برای به دست آوردن تنوع بیشتر، باید به این مرحله برسید.

آیا کاهش وزن با فودامپ امکان پذیر است؟

این رژیم غذایی برای بهبود سلامت دستگاه گوارش طراحی شده است. اگر فردی می خواهد وزن کم کند، می تواند این سبک از برنامه غذایی را دنبال کند. برای لاغری و افزایش وزن، هیچ گروهی از غذاهای مفید و سالم را نمی توان حذف کرد. غذاها باید به طور متعادل به بدن برسد تا ویتامین ها و مواد مغذی مختلف به بدن برسد.

این مقاله توسط تیم تحریریه از منابع مختلف گردآوری شده و صرفا جهت آشنایی شما با موضوع مورد بحث تهیه شده است. ما تایید یا رد این محتوا را تضمین نمی کنیم.