رژیم لاغری 30 روزه در ماه مبارک رمضان مجله سلامت باریکا


ماه رمضان ماهی است که می تواند از نظر غذایی برای بدن انسان بسیار مفید باشد. داشتن غذای مناسب در ماه رمضان یکی از مهم ترین نکات است و روزه داران علاوه بر برکات معنوی این ماه مبارک می توانند به سلامتی نیز دست یابند. افرادی که روزه می گیرند می توانند با خوردن درست در ماه رمضان و پرهیز از پرخوری وزن کم کنند. برخلاف برخی افراد که فکر می کنند فقط در ماه رمضان نیاز به استراحت دارند، ورزش و فعالیت بدنی نیز در این ماه مبارک اهمیت دارد. اگر در این ماه بیشتر روز را به دلیل ضعف، تشنگی و سردرد می نشینید، می توانید با تغذیه مناسب در ماه رمضان این عوارض را کاهش دهید. بهترین زمان برای ورزش 3 ساعت بعد از صبحانه یا افطار است. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم علاوه بر ورزش در این ماه می توانید از انواع رژیم های لاغری ماه مبارک رمضان مانند رژیم لاغری 4 هفته ای ماه رمضان کمک بگیرید.

در این مقاله نکاتی برای کاهش وزن در ماه رمضان به شما ارائه می شود.

روزه گرفتن و کاهش وزن

روزه داری یکی از بهترین راه ها برای کاهش وزن و سوزاندن چربی های اضافی بدن است که اگر با 30 دقیقه ورزش در روز همراه شود، می تواند موثرترین راه کاهش وزن باشد، زیرا کالری بیشتری نسبت به روزهای عادی و بدن مصرف می کند. . چربی به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می شود. بسیاری از ورزشکاران حتی از روزه برای کاهش وزن و کاهش چربی استفاده می کنند. روزه داری سم زدایی طبیعی بدن است و باعث آرامش دستگاه گوارش در این ماه می شود و در نتیجه با افزایش متابولیسم کالری بیشتری دریافت می کند. روزه با انواع اثرات مفید، عملکرد اندام هایی مانند کبد و کلیه را نیز تنظیم می کند.

حتی اگر روزه می تواند سرآغاز کاهش وزن و کاهش وزن باشد، رعایت نکات تغذیه ای در ماه رمضان نیز در این زمینه موثر است. زیرا رژیم غذایی نامناسب در ماه رمضان می تواند به بدن آسیب برساند و باعث بیماری شود. از طرفی برنامه غذایی هر وعده غذایی ماه مبارک رمضان روی وعده غذایی بعدی نیز تاثیرگذار خواهد بود. مثلا مصرف زیاد غذاهای چرب در افطار باعث بی اشتهایی در صبح می شود. در زیر نمونه ای از رژیم غذایی 4 هفته ای آورده شده است.

هفته اول رژیم لاغری ماه مبارک رمضان

اولین روز

یک فنجان چای سبز، 3 فنجان نان تست سبوس دار، 1 سیب، کمی کره، 1 لیوان شیر گرم و عسل

یک بشقاب پر از آب سبزیجات، 1 فنجان سالاد میوه

دو عدد گوجه فرنگی، 300 گرم گوشت قرمز بوداده، 1 لیوان ماست کم چرب

3 میوه، یک فنجان چای کم رنگ

روز دوم

یک فنجان چای سبز، 1 مشت نان تست سبوس دار با کره، 1 فنجان ماست کم چرب، 2 قاشق مرباخوری کره بادام زمینی، 1 شاخه کرفس

1 عدد سیب زمینی آب پز، سالاد سبزیجات با سس لیمو و روغن زیتون

300 گرم ماهی سرخ شده سالاد سبزیجات

۲ عدد سیب یا ۲ عدد پرتقال، ۲ عدد بیسکویت طلایی

هفته دوم رژیم لاغری ماه مبارک رمضان

اولین روز

یک لیوان آب میوه مخلوط و سبزیجات، 2 نخل نان تست سبوس دار با کره، 1 فنجان چای سبز با پنیر رژیمی

300 گرم سینه مرغ آب پز، 1 لیوان سبزی پخته، 1 سیب

یک لیوان ماست کم چرب، 1 ​​بیسکویت فیلینگ طلایی

یک فنجان چای سبز

روز دوم

یک فنجان چای سبز، 1 لیوان شیر بدن چرب، 1 ​​مشت نان تست با کره و عسل، سالاد سبزیجات

ساندویچ سینه مرغ یا بوقلمون با کاهو و گوجه فرنگی و 1 قاشق مرباخوری مایونز کم چرب

یک لیوان ماست کم چرب، 1 ​​بیسکویت فیلینگ طلایی

یک سیب

هفته سوم رژیم لاغری ماه مبارک رمضان

اولین روز

یک فنجان چای سبز، 1 مشت نان تست، 1 فنجان ماست کم چرب، 1 ​​تخم مرغ آب پز و 1 گوجه فرنگی

300 گرم گوشت قرمز بوداده یا بدون چربی، سالاد سبزیجات، 1 عدد سیب

2 تکه میوه، 1 لیوان ماست کم چرب یا پنیر کم چرب با 2 تا 2 بیسکویت ترد

یک فنجان چای سبز

روز دوم

یک مشت نان تست، 1 لیوان شیر گرم و 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 فنجان چای سبز، یک تکه میوه

7 قاشق غذاخوری برنج، 200 گرم قارچ، سالاد سبزیجات با گوجه فرنگی، 2 تا 3 قوطی کوفته کم چرب

1 بشقاب سوپ سبزیجات و 2 تکه کوچک پنیر

یک فنجان چای سبز

هفته چهارم رژیم لاغری ماه مبارک رمضان

اولین روز

یک فنجان چای سبز، 1 مشت نان تست با کره و عسل، 10 گرم کره بادام زمینی، 2 سیب و 2 تا 3 بیسکویت ترد

300 گرم سینه مرغ، سبزیجات پخته، 1 عدد سیب زمینی آب پز، سالاد تازه

یک لیوان ماست و میوه کم چرب یا 1 لیوان آب هویج و 1 ساقه طلایی

یک فنجان چای سبز

روز دوم

یک لیوان شیر کم چرب، 1 ​​لیوان غلات صبحانه، 1 تخم مرغ آب پز، 1 فنجان چای سبز، 1 مشت نان تست

یک بشقاب سوپ سبزیجات، 1 فنجان لوبیا آب پز، سالاد سبزیجات تازه با آب لیمو، 1 عدد سیب

یک فنجان چای سبز، 1 بیسکویت ساقه طلایی

دو میوه

نکات مهم در رژیم لاغری در ماه مبارک رمضان

  • در کنار رعایت این رژیم، ورزش نیز باید در برنامه شما قرار گیرد.
  • مصرف میوه با هر وعده غذایی در ماه رمضان توصیه می شود.
  • بدن، به خصوص مغز و سلول های عصبی، در طول افطار به یک منبع انرژی در دسترس نیاز دارند. بنابراین مصرف کربوهیدرات های ساده مانند خرمای افطار توصیه می شود.
  • بین افطار و زمان خواب مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.
  • از مصرف زیاد قندهای ساده مانند شکر، شیرینی ها و اشکال دیگر مانند کدو سبز، آبگوشت و شله زرد پرهیز کنید و از کشمش و خرما استفاده کنید.
  • از نوشیدن زیاد غذاها و نوشیدنی های تند حاوی کافئین مانند قهوه یا چای خودداری کنید.
  • افطار را با مایعات داغ مانند آب، چای، شیر، سوپ و با مقداری خرما شروع کنید و با غذاهای سبک و زود هضم افطار را به پایان برسانید.

اگر چه در این مقاله نمونه رژیم لاغری ماه مبارک رمضان برای دو روز در هفته قرار داده شده است اما نکاتی را که در بالا ذکر شد در ماه رمضان رعایت کنید تا علاوه بر حفظ سلامتی از نتایج کامل رژیم خود بهره مند شوید.

منابع

  1. کتاب راهنمای تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان
  2. کتاب اخلاق تغذیه و ماه مبارک رمضان

دیدگاهتان را بنویسید