زردآلو چقدر کالری دارد؟ خواص، ویتامین ها و فواید زردآلو را معرفی کنید


زردآلو یکی از محبوب ترین میوه های تابستانی است. زردآلو به عنوان میوه تازه یا برگ زردآلو استفاده می شود. زردآلو هر چه استفاده شود فوایدی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. در مورد کالری زردآلو هم صحبت کردیم.

آیا می خواهید هر غذایی که می خواهید بخورید و دوباره وزن کم کنید؟

برای کاهش 5 کیلو ماهی بدون محدودیت غذایی اپلیکیشن نعناع را فورا نصب کنید 💪

زردآلو چقدر کالری دارد؟

اگرچه زردآلو میوه ای شیرین است، اما در هر 100 گرم تنها حدود 48 کالری دارد. محتوای کم کالری زردآلو در کنار خواص و فواید بی‌شمار، بسیاری از افراد را تشویق می‌کند تا زردآلو را در رژیم غذایی خود بگنجانند. البته هسته زردآلو به دلیل اینکه آب زیادی از دست می دهد کالری بیشتری دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی

زردآلو سرشار از پتاسیم و بتاکاروتن است. زردآلو همچنین کلسیم، آهن، منیزیم، ویتامین C و فولات را تامین می کند. زردآلو خشک اگرچه کالری و قند بالایی دارد، اما حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی نیز هست. در واقع، دانه‌های زردآلو همان ماده تازه را در مقادیر بیشتر با چگالی بالاتر فراهم می‌کنند.

مقدار مواد مغذی موجود در هر زردآلو

  • پروتئین: کمتر از 1 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 4 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • کلسترول: 0 میلی گرم
  • شکر: 3 گرم
  • سدیم: 0 میلی گرم

خوب است بدانید زردآلو کم چرب است اما دارای قدرت ویتامین A و بتاکاروتن است. این دو ماده مغذی نقش آنتی اکسیدانی دارند و از سلول های بدن در برابر حمله رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

ناگفته نماند که این میوه منبع خوبی از فلاونوئیدها است. آنتی اکسیدانی دیگری که از بدن در برابر التهاب و بیماری های التهابی محافظت می کند و به همراه آن می تواند از چاقی، دیابت و بیماری های قلبی پیشگیری کند. فلاونوئیدهای اصلی میوه زردآلو کاتچین، کورستین و کلروژنیک هستند.

باید اضافه کنیم که زردآلو تازه دارای دنیای متنوعی از ویتامین ها و مواد معدنی است. شامل:

  • ویتامین A
  • ویتامین سی
  • ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)
  • ویتامین E
  • بتاکاروتن
  • پتاسیم
  • لوتئین
  • زسانتین
  • لیکوپن
  • روی
  • فلز مس
  • هن
  • فسفر
  • منگنز
  • منیزیم

خواص زردآلو به دلیل کالری کم آن؟

علاوه بر کم کالری بودن زردآلو، مصرف زردآلو فواید زیادی برای بدن دارد. ترکیبات موجود در زردآلو می تواند از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند. در ادامه به برخی از خواص و فواید زردآلو اشاره می کنیم.

به سلامت قلب کمک می کند

زردآلو حاوی نوعی فیبر محلول است که به کاهش سطح کلسترول خون و باز کردن عروق خونی کمک می کند. پتاسیم موجود در زردآلو همچنین می تواند فشار خون را کاهش دهد. این دو با کمک سایر مواد موجود در زردآلو به سلامت قلب و عروق کمک می کنند.

به کنترل قند خون کمک می کند

    علاوه بر کالری زردآلو، از خواص بالای آن غافل نشوید.

علاوه بر کالری زردآلو، از خواص بالای آن غافل نشوید.

برگ های زردآلو را اغلب با مغزهایی مانند بادام، پسته، گردو، بادام آسیاب شده و غیره می خورند. آجیل به دلیل داشتن چربی طبیعی، سرعت دفع معده و آزاد شدن گلوکز در جریان خون را کاهش می دهد. این فرآیند به کاهش قند خون کمک می کند.

هنگامی که آجیل با میوه های خشک با شاخص گلیسمی پایین مانند زردآلو ترکیب می شود، افزایش و کاهش قند خون بیشتر شبیه است. برای افرادی که می خواهند از نوسانات قند خون جلوگیری کنند، خوردن زردآلو خشک و آجیل با هم می تواند یک رژیم غذایی سالم باشد.

از بینایی محافظت می کند

زردآلو مانند سایر میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج، کدو تنبل و انبه رنگ بتاکاروتن زیبایی دارد. بتاکاروتن یک کلاس از ویتامین A است که می تواند از ضعف عضلات چشم به دلیل افزایش سن جلوگیری کند.

ماهیچه های چشم نیز مانند سایر ماهیچه های بدن با افزایش سن ضعیف می شوند. ضعف عضلات چشم باعث ضعف بینایی می شود که به مرور زمان بهبود می یابد. عادت به خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از بتاکاروتن مانند زردآلو می تواند محافظت بیشتری در برابر بیماری ها ایجاد کند.

پیشگیری از بیماری های عصبی

فلاونوئید کورستین در بسیاری از میوه ها از جمله زردآلو یافت می شود. روتین، جزء کوئرستین، برای پیشگیری از بیماری های عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون، هانتینگتون و بیماری های پریون نوید می دهد.

برخی از مکانیسم هایی که به زردآلو کمک می کنند عبارتند از اصلاح ژنتیکی (تغییر ژن های مفید و کاهش ژن های مضر)، کاهش التهاب و افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی. آنتی اکسیدان های موجود در زردآلو خواص ضد سرطانی دارند.

افزایش مصرف زردآلو می تواند بار برخی از بیماری های عصبی مانند پرخاشگری و اختلالات اضطرابی را کاهش دهد. سعی کنید زردآلو را به صورت تازه و خشک مصرف کنید.

محافظت از پوست

آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E و ویتامین C به دلیل خواص درمانی پوست خود شناخته شده اند. این ترکیبات از سلول های پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، لک های پوستی را که در سال های اولیه رشد ایجاد می شود کاهش می دهد و همچنین بر خاصیت ارتجاعی آن تأثیر مفیدی دارد.

بتاکاروتن یکی دیگر از آنتی اکسیدان های موجود در زردآلو است که از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی و آسیب بیشتر UV محافظت می کند. از آنجایی که این میوه آب زیادی دارد، یک راه عالی برای آبرسانی به پوست نیز می باشد. یک فنجان زردآلو حاوی حدود دو سوم فنجان آب است.

برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید است

فیبر میوه محلول در آب تأثیر مفیدی بر عملکرد روده دارد و میزان ضایعات را در هنگام اجابت مزاج افزایش می دهد. همچنین باید اضافه کنیم که این ماده اسیدهای چرب را تجزیه کرده و روند هضم را بهبود می بخشد. فیبر موجود در میوه ها نیز نقش مفیدی در درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ دارد.

به تسکین التهاب کمک می کند

جالب است بدانید که نه تنها گوشت میوه بلکه دانه های آن نیز در کاهش التهاب مفید است. در واقع، یک آزمایش حیوانی نشان داده است که روغن هسته زردآلو یک گزینه درمانی خوب برای بیماری التهابی روده است.

به گفته موسسه آرتریت، این میوه سرشار از بتا کریپتوکسانتین است. این ماده شیمیایی می تواند از سایر اشکال التهابی آرتریت جلوگیری کند. منیزیم موجود در میوه نیز می تواند درد التهابی را کاهش دهد.

جلوگیری از آسیب کبدی

همانطور که مطالعات نشان داده است، این میوه از بدن در برابر آسیب های کبدی محافظت می کند و علائم بیماری کبد چرب را کاهش می دهد. جالبتر اینکه زردآلو ارگانیک تاثیر بسیار بیشتری در بهبود و بازسازی کبد دارد.

ما با شما صحبت کردیم

به طور کلی مصرف میوه را باید بهترین و عاقلانه ترین انتخاب هر غذایی دانست. میوه ها علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، بهترین انتخاب برای فیبر هستند.

زردآلو به دلیل خواص غذایی منحصر به فردش انتخاب خوبی است و نگرانی کالری بیهوده است. زیرا زردآلو کالری بالایی ندارد و تا زمانی می توانید از خوردن آن لذت ببرید.

منبع: webmd, stylecraze

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟