طرز تهیه دمنوش های مختلف برای آرامش اعصاب


از کاهش استرس گرفته تا درمان های مراقبت از پوست، دمنوش های گیاهی فواید زیادی برای بدن ما دارند. برخی از چای ها ترکیبی از گیاهان مختلف هستند که به طور خاص سیستم عصبی ما را هدف قرار می دهند و به کاهش و تعادل سطوح استرس کمک می کنند. اما چه دمنوش هایی برای از بین بردن استرس مفید هستند؟ دنیای چای ها را مرور کرده ایم و اینجا هستیم تا بهترین چای آرام بخش اعصاب را به شما معرفی کنیم.

بهترین چای برای آرامش اعصاب

بسیاری از گیاهان حاوی انواع مختلفی از ترکیبات ضد التهابی طبیعی هستند که می توانند به عنوان چای برای آرام کردن اعصاب مصرف شوند. حتی استشمام عطر چای می تواند به کاهش سطح استرس و ایجاد احساس آرامش کمک کند. در این قسمت سه تا از بهترین چای های آرام بخش اعصاب را معرفی می کنیم.

  • چای اسطوخودوس

عصاره اسطوخودوس از دیرباز در رایحه درمانی برای تقویت آرامش استفاده می شود. اخیرا تحقیقی در مورد خواص اسطوخودوس انجام شده است. به این ترتیب 60 سالمند مجبور به نوشیدن چای اسطوخودوس شدند و نتایج نشان داد که این افراد با کاهش نمره اضطراب از آرامش عصبی بالایی برخوردار بودند.

  • چای کاه جو دوسر

در طب سنتی از چای جو دوسر برای کمک به آرامش و کاهش خستگی استفاده می شود. مطالعه ای روی افراد مسن نشان داد که چای جو دوسر به بهبود توجه و تمرکز آنها کمک می کند.

بیشتر مردم گل رز را به عنوان طعم دهنده به کیک، مربا و حتی چای داغ اضافه می کنند. گلبرگ های رز منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های C، A و E هستند و می توانند در آرامش اعصاب مفید باشند.

استفاده از هر کدام از این دمنوش ها در برنامه رژیم لاغری بسیار موثر است زیرا علت برخی از پرخوری عصبی استرس و اضطراب است که باعث افزایش وزن می شود.

4 دمنوش گیاهی ضد استرس و اضطراب

در این قسمت 4 دمنوش گیاهی را معرفی می کنیم تا علاوه بر لذت بردن از طعم و عطر این دمنوش ها، از مزایای کاهش استرس و اضطراب نیز بهره مند شوید.

امروزه بسیاری از مردم چای بابونه را به عنوان یک چای لاغری موثر قبل از خواب می شناسند. با این حال، این گیاه به طور سنتی برای کاهش استرس و اضطراب استفاده می شود. چای بابونه می تواند استرس را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کاهش دهد.

  • چای لیموناد

برخی از مطالعات انسانی نشان داده اند که آب لیمو تاثیر مثبتی بر خلق و خو و استرس دارد. در حال حاضر برای کاهش استرس و اضطراب می توانید از بادرنجبویه به شکل چای، کپسول، قرص استفاده کنید.

  • چای نعنا

بر اساس تحقیقات، نعناع فلفلی می تواند به کاهش استرس، تسکین درد معده، رفع یبوست، تقویت سیستم ایمنی و افزایش تمرکز کمک کند. حتی بوی نعناع تاثیر مثبتی در کاهش اضطراب و استرس دارد.

  • چای سنبل الطیب

برای احساس شادی در صبح، باید شب قبل خواب عمیقی داشته باشید. چای سنبل الطیب به طور گسترده ای برای کاهش استرس و کمک به بهبود کیفیت خواب استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن چای سنبل الطیب نیم ساعت قبل از خواب می تواند به شما کمک کند احساس آرامش کنید.

طرز تهیه چای برای آرامش اعصاب

در این قسمت دستوری برای آرامش اعصاب آماده کرده ایم که علاوه بر کاهش استرس، سیستم ایمنی بدن شما را نیز تقویت می کند. اما قبل از آن باید بدانید که بابونه با وارفارین (کومادین) تداخل دارد. بنابراین اگر از داروهای شیمیایی استفاده می کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عناصر:

آب جوش: 4 پیمانه

بابونه: 1 قاشق غذاخوری

زنجبیل تازه رنده شده: نصف قاشق چایخوری

لیمو: 1 قاچ

عسل: 1 قاشق چایخوری

آب جوش، بابونه، زنجبیل، لیمو و عسل را در یک قوری ضد حرارت مخلوط کرده و به مدت 15 دقیقه دم کنید.

چای برای رفع اضطراب

در حالی که تهیه یک فنجان چای ممکن است کار کوچکی به نظر برسد، اما می تواند سبک زندگی ما را تغییر دهد. در روزهایی که به آسایش و آرامش روح، جسم و روح نیاز داریم، می توانیم از چای اسطوخودوس با گل های معطر بابونه کمک بگیریم. این ترکیب در آرامش سیستم عصبی معجزه می کند.

هزاران سال است که مردم به قدرت این دو گیاه اعتقاد دارند. در زمان های قدیم گیاه بابونه به عنوان سیب کوچک اسپانیا شناخته می شد و مردم برای کاهش استرس آن را به عنوان چای می نوشیدند. همچنین مصریان باستان از گیاه اسطوخودوس به عنوان یک داروی گیاهی برای تقویت آرامش استفاده می کردند. بنابراین، با مخلوط کردن اسطوخودوس و بابونه به عنوان چای آرام بخش اعصاب، از مزایای بیشتری برای مدیریت استرس بهره مند شوید.

لباس

1 قاشق چایخوری گل اسطوخودوس، خشک شده

1 قاشق چایخوری بابونه، خشک

1 قاشق چایخوری برگ چای سبز

4 فنجان آب، در حال جوش

تمام مواد گیاهی را داخل قوری بریزید و بگذارید 6 دقیقه در آب جوش دم بکشد. سپس برش های عسل یا لیمو را برای طعم دادن به آن اضافه کنید.

سوالات متداول

بهترین زمان استفاده از چای برای آرام کردن اعصاب چه زمانی است؟

می توانید در طول روز از آن استفاده کنید، اما قبل از رفتن به رختخواب بهترین زمان استفاده از آن است. زیرا خواب راحت تری به شما می دهد و تاثیر بسزایی در کاهش استرس و اضطراب شما دارد.

به جز چای، چه عوامل دیگری می توانند استرس را کاهش دهند؟

ورزش و تحرک، رفتن به دل طبیعت، گوش دادن به موسیقی ملایم، تنفس عمیق و یوگا در کنار نوشیدن چای بسیار موثر است.

چکیده

گاهی اوقات سبک زندگی مدرن می تواند ما را دچار استرس و اضطراب کند. در چنین مواقعی ممکن است قهوه بخوریم. اما متاسفانه این نوشیدنی به دلیل سطح کافئین استرس ما را افزایش می دهد. نوشیدن دمنوش هایی که اعصاب را آرام می کند مانند گل رز، بادرنجبویه، نعناع فلفلی و سنبل الطیب می تواند با کاهش سطح استرس به شما انرژی و شادابی بدهد.