غذاهایی که متابولیسم را افزایش می دهند – یک رژیم درمانی جدید


با غذاهایی که متابولیسم را افزایش می دهند آشنا شوید:

1- غذاهای افزایش دهنده متابولیسم: غذاهای غنی از ید

غده تیروئید نقش تنظیمی مهمی دارد متابولیسم و کنترل اشتها وجود دارد. برای اینکه این غده به درستی کار کند باید ید کافی دریافت کنید. ید در نمک یددار، زرده تخم مرغ، شیر و سایر محصولات لبنی و ماهی های آب شور یافت می شود.


بیشتر بخوانید: با چند اقدام ساده اشتها را کاهش دهید


2- مواد غذایی افزایش دهنده متابولیسم: حبوبات

غذاهایی مانند لوبیا و عدس سرشار از فیبر هستند. فیبر هم احساس سیری ایجاد می کند و هم افزایش متابولیسم این کمک خواهد کرد. شواهد نشان می دهد که عدس می تواند اشتها، وزن بدن و سایز دور کمر را کاهش دهد. دانه ها به نشاسته مقاوم هستند. مقاومت نشاسته ای باعث افزایش چربی سوزی می شود.

آب بنوشید و متابولیسم را افزایش دهید

3- مواد غذایی افزایش دهنده متابولیسم: آب

آب به طرق مختلف در متابولیسم بدن نقش دارد. استفاده از آب به جای نوشیدنی های شیرین می تواند کالری دریافتی شما را کاهش دهد. آب باعث افزایش کالری سوزی و چربی سوزی در افراد چاق می شود.


بیشتر بخوانید: آب و نقشی که می تواند در کاهش وزن داشته باشد


4- غذاهای افزایش دهنده متابولیسم: غذاهای سرشار از کلسیم

اگر نام کلسیم را می شنوید، شاید به نقش آن در تقویت استخوان فکر کنید. اما کلسیم در متابولیسم بدن نیز نقش دارد. کلسیم می تواند به کاهش وزن و کاهش چربی بدن کمک کند. علت این اثر هنوز مشخص نشده است. لبنیات کم چرب، بروکلی و ماهی (سالمون و ساردین) به دلیل داشتن کلسیم غذاهایی که متابولیسم را افزایش می دهند در نظر گرفته شده.

5- مواد غذایی افزایش دهنده متابولیسم: زنجبیل

خواص زنجبیل بی شمار است. زنجبیل می تواند مشکلات گوارشی و درد و التهاب ناشی از آرتریت را کاهش دهد. زنجبیل تاثیر زیادی بر وزن بدن و قند خون دارد. نتایج یک مطالعه نشان داد که نوشیدن یک نوشابه همراه با صبحانه می تواند احساس گرسنگی را کاهش دهد و اثر گرمازایی (سوزاندن کالری) داشته باشد. می توانید از زنجبیل در چای و سایر غذاها استفاده کنید.

6- غذاهایی که متابولیسم را افزایش می دهند: غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای با شاخص گلیسمی پایین (GI) کربوهیدرات کمی دارند. بدن می تواند این غذاها را با سرعت کمتری نسبت به غذاهایی که GI و کربوهیدرات بیشتری دارند هضم کند. در نتیجه قند خون پس از خوردن آن به سرعت بالا نمی رود (قند خون اضافی به عنوان چربی بدن ذخیره می شود).
تحقیقات نشان داده است که خوردن غذاهایی که GI پایینی دارند می تواند به درمان دیابت، بیماری قلبی و برخی سرطان ها کمک کند. سبزیجات سبز، بیشتر میوه ها و لوبیاها دارای GI پایینی هستند.


بیشتر بخوانید: غذاهای لاغری که می توانند به کاهش وزن کمک کنند


تنظیم متابولیسم بدن و کاهش مصرف غلات تصفیه شده

نکات دیگری برای کمک به تنظیم متابولیسم بدن

• مصرف غلات تصفیه شده را کاهش دهید.

برخی مطالعات نشان داده اند که خوردن غلات کامل مانند برنج قهوه ای می تواند به کاهش وزن کمک کند. غلات کامل اشتها را کاهش می دهند و حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به غلات تصفیه شده هستند.

• رژیم غذایی شما نباید زیاد کاهش یابد.

قانون کاهش وزن این است که تعداد کالری هایی که می سوزانید بیشتر از کالری دریافتی شما است. آیا با توجه به این قانون می توان گفت که نخوردن انگیزه کاهش وزن و انگیزه کاهش وزن را افزایش می دهد؟ پاسخ به این سوال منفی است.

اگر مصرف غذا به میزان زیادی کاهش یابد، بدن در حالت گرسنگی قرار می گیرد و برای حفظ انرژی کالری کمتری می سوزاند. از طرفی در این شرایط سوء تغذیه عوارضی مانند خستگی و ضعف را به همراه دارد. همچنین زمانی که دوره رژیم به پایان می رسد، تمایل شما به خوردن غذاهای شیرین یا پرچرب افزایش می یابد. خوردن این غذاها می تواند به افزایش وزن مجدد کمک کند.

• مصرف نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید.

دلیل اصلی اینکه نوشیدنی های شیرین توصیه نمی شود، کالری بالایی است. برخی از مطالعات نشان داده اند که این نوشیدنی ها علاوه بر کالری بالا تاثیر منفی بر روی متابولیسم وجود دارد. آب میوه ها، نوشابه ها، چای شیرین و … می توانند خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2، بیماری عروق کرونر قلب و … را افزایش دهند.

• مصرف غذاهای پرچرب را کاهش دهید.

بدن برای انجام صحیح وظایف خود به مقداری چربی نیاز دارد. اما از آنجایی که چربی ها کالری بالایی دارند، مصرف زیاد آنها توصیه نمی شود.
مصرف زیاد غذاهای پرچرب، حتی در کوتاه مدت، می تواند متابولیسم را تحت تاثیر قرار دهد. نتایج یک مطالعه نشان داد که تنها 5 روز خوردن یک رژیم غذایی پرچرب می تواند به توانایی عضلات در استفاده از گلوکز (قند) آسیب برساند. منجر به افزایش وزن، دیابت و سایر مشکلات می شود.


بیشتر بخوانید: غذاهای چرب چیست؟


دیدگاهتان را بنویسید