غذاهای التهابی غذاهای التهاب زا چیست؟


بسته به شرایط، التهاب می تواند برای بدن مفید یا مضر باشد. برخی از غذاها می توانند التهاب زا باشند.

باید به خاطر داشت که التهاب پاسخ طبیعی بدن برای محافظت در برابر بیماری ها و آسیب ها و تسریع روند بهبودی است. از یک سو، التهاب شدید و مداوم می تواند منجر به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری، ضربان قلب و چاقی شود. جالب است بدانید غذایی که می خوریم با التهاب بدن نیز همراه است. در این مقاله به بررسی شش غذای التهاب آور می پردازیم.

غذاهای التهابی

برخی از غذاها می توانند التهاب زا باشند، مانند:

شربت قند و فروکتوز

شیرین کننده های طبیعی (ساکارز) و شربت فروکتوز دو افزودنی هستند که در رژیم غذایی غربی یافت می شوند. 50 درصد قند را گلوکز و 50 درصد دیگر را فروکتوز تشکیل می دهد، در حالی که شربت فروکتوز حاوی 45 درصد قند و 55 درصد فروکتوز است.

یکی از دلایل مضر بودن شیرین کننده ها این است که می توانند خطر التهاب و بعداً بیماری های مختلف را افزایش دهند.

مطالعات روی موش هایی که از رژیم غذایی غنی از ساکارز تغذیه می کردند همچنین نشان داد که سرطان سینه به دلیل پاسخ التهابی بدن به قند بر ریه ها نیز تأثیر می گذارد.

در مطالعه دیگری، اثر ضدالتهابی امگا 3 بر موش‌های صحرایی تحت تأثیر رژیم غذایی با قند بالا تأثیر گذاشت.

مطالعات تصادفی افزایش سطح اسید اوریک را در افرادی که نوشیدنی های گازدار، شیر یا آب مصرف می کنند، نشان داده است. علمی که التهاب و مقاومت به انسولین را تحریک می کند.

شکر نیز به دلیل وجود فروکتوز در این ماده می تواند مضر باشد.

با این حال، میزان فروکتوز موجود در میوه ها و سبزیجات برای بدن مفید است. اما مصرف زیاد شیرین کننده ها قطعا برای بدن مضر است.

مصرف زیاد فروکتوز با چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت، کبد چرب، سرطان و بیماری کلیوی مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که مصرف فروکتوز منجر به التهاب سلول های اندوتلیال در رگ های خونی می شود که در نهایت خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد فروکتوز منجر به افزایش نشانگرهای التهابی در موش‌ها و انسان‌ها می‌شود.

آب نبات ها، شکلات ها، کیک ها، بیسکویت ها، دونات ها، شیرینی ها و برخی حبوبات پر از شیرین کننده ها هستند.

چربی های ترانس مصنوعی

چربی های ترانس مصنوعی یکی از بدترین چربی ها هستند. این چربی ها با افزودن هیدروژن به چربی های غیراشباع که به صورت مایع هستند ساخته می شوند تا قدرت و ماندگاری مشابه چربی های جامد داشته باشند. بیشتر کره های گیاهی حاوی چربی های ترانس هستند و اغلب برای ماندگاری طولانی تر به غذاهای فرآوری شده اضافه می شوند.

برخلاف چربی های ترانس موجود در لبنیات و فرآورده های گوشتی، چربی های مصنوعی منجر به التهاب و بیماری های مختلف می شود. علاوه بر کاهش سطح کلسترول خوب (HDL)، مصرف چربی های ترانس مصنوعی می تواند با عملکرد سلول های اندوتلیال در رگ های خونی تداخل داشته باشد و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

مصرف چربی های ترانس مصنوعی همچنین باعث افزایش سطح ماکروهای التهابی مانند پروتئین واکنشی C می شود. در واقع، تحقیقات نشان داده است که میزان این پروتئین در زنانی که چربی زیادی مصرف می کنند، 78 درصد بیشتر است.

مطالعات مردان و زنان سالم با کلسترول بالا نیز نتایج مشابه و افزایش سطح نشانگرهای التهابی را در پاسخ به چربی های ترانس نشان داده است.

چیپس، فست فود، پاپ کورن، برخی از کره های گیاهی، کیک ها و کلوچه ها سرشار از چربی های ترانس هستند.

روغن سبزیجات

در قرن بیستم مصرف روغن نباتی طرفداران زیادی پیدا کرد. برخی از محققان معتقدند مصرف برخی از روغن های گیاهی مانند روغن سویا به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 6 می تواند منجر به واکنش های التهابی در بدن شود.

اگرچه اسیدهای چرب امگا 6 برای بدن ضروری هستند، اما در برخی از رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی غربی بیش از آنچه بدن نیاز دارد، یافت می شود. در واقع، متخصصان برای افزایش جذب امگا 6 و خواص ضد التهابی امگا 3، خوردن مقدار زیادی مواد غذایی امگا 3 مانند ماهی های چرب را توصیه می کنند.

در مطالعه ای روی موش های با نسبت 20: 1، امگا 6 به امگا 3، سطوح بالایی از نشانگرهای التهابی در مقایسه با نسبت 1: 1 یا 5: 1 مشاهده شد. تحقیقات کنترل شده نشان داد که اسید لینولئیک، یک امگا- اسید چرب 6، هیچ تاثیری بر ماکروهای التهابی ندارد.

روغن نباتی به عنوان روغن پخت و پز و بخش بزرگی از غذاهای فرآوری شده استفاده می شود.

کربوهیدرات های ساده

کربوهیدرات ها برای بدن مضر هستند، اما همه کربوهیدرات ها مضر نیستند.

مردم باستان هزاران سال از علف، ریشه و میوه سرشار از فیبر و کربوهیدرات های فرآوری نشده استفاده می کردند. با این حال، کربوهیدرات های ساده می توانند منجر به التهاب شوند. فیبر کربوهیدرات ساده استخراج شده است. فیبر یکی از موادی است که می تواند احساس سیری را افزایش دهد، سطح قند خون را کنترل کند و باکتری های مفید روده فیبر را می خورند.

تحقیقات نشان داده است که خوردن کربوهیدرات های ساده در رژیم های غذایی مدرن می تواند رشد باکتری های مضر در روده را تحریک کرده و در نهایت خطر چاقی و بیماری های التهابی روده را افزایش دهد. کربوهیدرات های ساده دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند و غذاهای با شاخص گلیسمی بالا باعث افزایش سطح قند خون می شوند.

تحقیقات بر روی افراد میانسال نشان داده است افرادی که غذاهای با شاخص گلیسمی 2.9 مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های التهابی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه هستند. در یک مطالعه کنترل شده بر روی مردان جوان و سالمی که 50 گرم کربوهیدرات ساده به شکل نان سفید مصرف کردند، علائم قند خون بالا و افزایش نشانگرهای التهاب را نشان دادند.

کربوهیدرات های ساده در آب نبات، نان، ماکارونی، خمیر شیرینی، حبوبات، کلوچه ها، کیک ها و تمام مواد غذایی حاوی افزودنی های شکر یا آرد یافت می شوند.

مصرف بیش از حد الکل

نوشیدن الکل در حد اعتدال فواید سلامتی دارد. اما زیاده روی در مصرف آن مضر است. یک مطالعه افزایش امتیاز التهابی CRP را پس از مصرف الکل نشان داد. هر چه میزان مصرف الکل بیشتر باشد، سطح این علامت بالاتر است. افرادی که مقدار زیادی الکل می نوشند بیشتر احتمال دارد سم باکتریایی را از کلون وارد بدن کنند. این وضعیت سندرم نشت روده نامیده می شود که می تواند منجر به گسترش التهاب و آسیب به اندام ها شود.

برای جلوگیری از مشکلات ناشی از مصرف مشروبات الکلی، نوشیدن الکل به صورت متعادل و مطابق با الگوهای مصرف مجاز برای خانم ها و آقایان توصیه می شود.

گوشت فرآوری شده

مصرف گوشت فرآوری شده با خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، سرطان معده و روده بزرگ مرتبط است.

سوسیس، بیکن و ژامبون برخی از گوشت های فرآوری شده هستند. گوشت فرآوری شده محصول نهایی گلیکاسیون پیشرفته تری نسبت به سایر گوشت ها دارد که با پختن گوشت و سایر غذاها در دمای بالا ایجاد می شود و می تواند منجر به التهاب شود. در میان بیماری‌های مرتبط با مصرف گوشت فرآوری‌شده، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر از سایر بیماری‌ها است. اگرچه عوامل زیادی با ایجاد سرطان روده بزرگ مرتبط هستند، اما واکنش‌های التهابی سلول‌های روده بزرگ به گوشت فرآوری‌شده نیز مؤثر است. شاید.

نتیجه

التهاب در پاسخ به محرک هایی رخ می دهد که کنترل برخی از آنها از جمله عفونت، آسیب و بیماری دشوار است. با این حال، ممکن است کنترل بیشتری روی عواملی مانند رژیم غذایی خود داشته باشید.

برای سالم ماندن، می توانید با محدود کردن مصرف غذاهایی که باعث التهاب می شوند، خطر این واکنش را کاهش دهید. همچنین می توانید غذاهای ضد التهابی مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید