غذاهای چربی سوز و اثر حرارتی آنها


غذاهای ترموژنیک حاوی عناصری هستند که به طور طبیعی متابولیسم شما را افزایش می دهند و همچنین چربی می سوزانند. این غذاهای چربی سوز سرشار از چربی یا پروتئین هستند که برای هضم به انرژی بیشتری نیاز دارند و در نتیجه متابولیسم شما را افزایش می دهند. اگر رژیم غذایی پر کالری داشته باشید، حتی در حالت استراحت، متابولیسم شما بالاتر از حد طبیعی است که به آن «اثر گرمایی غذا» می گویند.

عوامل زیادی مانند سن، هورمون ها، میزان غذاها و میزان آن ها می تواند بر اثر حرارتی غذا برای هر فرد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، غذاهای بزرگ برای هضم، ذخیره و جذب در بدن به انرژی بیشتری نیاز دارند. بنابراین، وعده های غذایی حجیم دارای اثر ترموژنیک (اثر حرارتی غذا) بیشتر از وعده های غذایی کوچک هستند. توجه به این نکته ضروری است که مصرف زیاد غذاهای چربی سوز معمولا باعث کاهش وزن زیادی نمی شود.

در اینجا برخی از بهترین چربی سوزهایی که می توانید برای دستیابی به اثر حرارتی بخورید آورده شده است:

1. ماهی

ماهی نه تنها منبع خوبی از پروتئین است، بلکه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3 با کاهش التهاب می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و همچنین ممکن است در کاهش وزن نقش داشته باشند و می توانیم ماهی را جزو غذاهای چربی سوز طبقه بندی کنیم. به گزارش یو اس نیوز، برخی از بهترین ماهی ها برای خوردن عبارتند از: سالمون، ساردین، قزل آلا

2. زرد وبه

زردچوبه یک ماده غذایی چربی سوز است

زردچوبه یکی از ادویه هایی است که همه باید در آشپزخانه خود داشته باشند، زیرا نه تنها می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، بلکه می تواند به کاهش التهاب نیز کمک کند. این ادویه بی نظیر همچنین به جلوگیری از تجمع چربی در بافت ها و اندام هایی مانند معده و کبد کمک می کند.

3. چای سبز

چای سبز حاوی کافئین و اپی گالوکاتچین گالات است، یک آنتی اکسیدان قوی که در چربی سوزی و کاهش چربی شکم نقش دارد. چای سبز علاوه بر اینکه جایگزین خوبی برای قهوه است، ممکن است اثرات محدودی در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها داشته باشد.

4. زنجبیل

زنجبیل یکی از غذاهایی است که باعث چربی سوزی می شود

زنجبیل مانند سایر غذاهای تند (مانند سیر و فلفل) خاصیت چربی سوزی دارد. همچنین ثابت شده است که بدون چربی از استرس اکسیداتیو (نوعی پیری سلولی) جلوگیری می کند، دارای خواص ضد التهابی است و می تواند کلسترول و فشار خون را کاهش دهد. حتی می تواند آترواسکلروز را که تجمع خطرناک چربی در شریان ها و رگ های خونی است، کاهش دهد. استفاده از این ماده مغذی همچنین یک راه عالی برای خارج کردن سموم از بدن در هنگام بیماری است.

5. فلفل

فلفل یکی از غذاهای چربی سوز است

خوردن فلفل قرمز، مانند فلفل هالوپینو، یک راه طبیعی و کم کالری برای افزایش متابولیسم است. حتی اگر علاقه زیادی به استفاده از هالوپینو ندارید، افزودن کمی فلفل به رژیم غذایی خود (می توانید از فلفل قرمز یا فلفل سیاه نیز استفاده کنید) می تواند به سرعت متابولیسم شما کمک کند. بیشتر فلفل ها حاوی آنتی اکسیدانی به نام کپسایسین هستند که می تواند باعث احساس سیری شود، از پرخوری جلوگیری کند و به سوزاندن کالری بیشتر و در نهایت کاهش چربی بدن کمک کند. در نتیجه فلفل ها به طور قطع در دسته غذاهای چربی سوز قرار می گیرند.

6. روغن در MCT

اگر تا به حال نام «رژیم کتو» یا رژیم روزه‌داری را شنیده‌اید، احتمالاً نام این روغن را شنیده‌اید. MCT مخفف “تری گلیسیرید زنجیره متوسط” است، نوعی چربی اشباع شده که فواید زیادی دارد، از جمله بهبود عملکرد شناختی مغز برای کمک به مدیریت وزن. می توانید از این روغن سالم برای تسریع روند چربی سوزی خود استفاده کنید.

7. قهوه

ما عاشق قهوه هستیم (و نه فقط به این دلیل که یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است!). قهوه منبع طبیعی کافئین است که می تواند خلق و خو و عملکرد ما را بهبود بخشد. ما قهوه را به دلیل توانایی آن در برانگیختن ما و طعم لذیذ آن دوست داریم، در حالی که کافئین همچنین می تواند متابولیسم را افزایش داده و به چربی سوزی کمک کند. آیا به دنبال قهوه ای هستید که بتواند همه این کارها را انجام دهد؟ بنابراین قهوه خود را بدون هیچ شیرین کننده یا خامه ای بنوشید تا فواید چربی سوزی و افزایش انرژی را تجربه کنید. قهوه بدون شک چربی سوز است.

8. روغن زیتون

روغن زیتون یکی از غذاهای چربی سوز است

اگر در روغن زیتون بپزید؛ بنابراین شما انتخاب عاقلانه ای کرده اید، زیرا یکی از سالم ترین چربی هایی است که می توانید در آشپزی استفاده کنید. روغن زیتون می تواند متابولیسم را افزایش داده و بافت چربی را کاهش دهد. همچنین می تواند با تحریک آنزیمی که به شما می گوید چه زمانی سیر هستید، احساس سیری طولانی تری در شما ایجاد کند. روغن زیتون بهتر است در سالاد، پاستا، “به شکل طبیعی خود” استفاده شود. هنگام پخت با روغن زیتون، حتما از حرارت متوسط ​​استفاده کنید، زیرا نقطه دود کمی دارد.

9. سرکه سیب

سرکه سیب یکی از غذاهای چربی سوز است

سرکه سیب یک ماده منحصر به فرد با خواص “شفابخش” بسیاری است! .سرکه سیب حاوی اسید استیک است. این اسید به سرکه بوی تند و طعم تند می دهد و فواید زیادی برای سلامتی دارد. سرکه سیب می تواند با افزایش احساس سیری، کاهش قند خون و کاهش سطح انسولین به کاهش وزن افراد کمک کند.

10. تخم مرغ

تخم مرغ یکی از غذاهای چربی سوز است

تخم مرغ نه تنها سرشار از آمینو اسیدهای خوب و منبع عالی پروتئین است، بلکه یک غذای گرمازا خوب است. اگر در تلاش برای کاهش وزن و کاهش احساس گرسنگی خود هستید، تخم مرغ راهی عالی برای افزایش سیری در مدت زمان طولانی تر است. تخم مرغ کم کالری است و به دلیل پروتئین بالا به افزایش متابولیسم کمک می کند. تخم مرغ را نمی توان به غذاهای چربی سوز تقسیم کرد، اما قطعا یکی از بهترین غذاها در رژیم های کاهش وزن است.

غذاهای کالری به تنهایی برای شما کافی نیستند

در حالی که یک رژیم غذایی مبتنی بر کالری احتمالاً در دراز مدت تأثیر کمی خواهد داشت. اما وقتی با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ترکیب شوند، می توانند ابزاری قدرتمند برای افزایش متابولیسم شما باشند.

اگر در حال حاضر نمی خواهید تغییرات بزرگی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، ایجاد تغییرات کوچک می تواند شروع خوبی برای دستیابی به اهداف سلامتی شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید