فشار خون بالا و درمان آن


ارسال شده: 2021 18 سپتامبر

در این مقاله ، اثرات فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون را مرور می کنیم.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، در سال 2015. 4.56 میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را از دست دادند و حدود 15 میلیون نفر نیز به دلیل بیماری های قلبی عروقی و سکته بودند. این آمار نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی هنوز اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است. یکی از مهمترین و احتمالاً م mostثرترین علل ایجاد و پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی و حملات قلبی و سکته مغزی ، فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون” است. با ما در این مقاله مجله اپل همراه باشید تا بدانید فشار خون چیست و چه روش های درمانی در دسترس است.

فشار خون بالا چگونه باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟

ضربان قلب انسان به طور متوسط ​​70 تا 75 بار در دقیقه است ، یعنی 4500 بار در ساعت و بیش از صد هزار بار در روز. با محاسبه ساده ، می بینیم که در سن 50 سالگی ، قلب ما حدود 1.8 تا 2 میلیارد بار می تپد! تعداد شگفت انگیزی که حجم زیادی از کار عضلات قلب را نشان می دهد. با توجه به اینکه قلب معمولاً تا 50 سال چنین کار بزرگی را بی عیب و نقص انجام می دهد ، پزشکان معتقدند قلب انسان یکی از نجیب ترین اعضای بدن است ، اما شاید به دلیل این عامل ما از بروز مشکلات قلبی چشم پوشی می کنیم. در واقع ، قلب با مشکلات سازگار می شود و ما زمانی مشکل را درک می کنیم که ممکن است خیلی دیر شده باشد.

همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

بیماری های قلبی عروقی

همچنین بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا یکی از عواملی است که معمولاً به تدریج رخ می دهد ، اما به تدریج آثار مخرب خود را بر قلب ، عروق بزرگ و کوچک خون ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها برجای می گذارد. از آنجا که وظیفه اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر عاملی که مانعی برای این عملکرد ایجاد کند ، کار قلب را افزایش می دهد.
به بیان ساده ، فشار خون بالا اغلب به دلیل افزایش مقاومت شریان های بدن در برابر گردش خون ایجاد می شود. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این وضعیتی است که باعث می شود عروق باریک شده و قلب کار پمپاژ خون را دشوارتر کند تا خون کافی مانند قبل به تمام اندام ها برسد.
بنابراین ، در فشار خون بالا ، مقاومت شریانی افزایش می یابد ، قلب ناگزیر با فشار بیشتر می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون طبیعی (حداکثر) معمولاً حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حالا این فشار را تا 16 در نظر بگیرید. این چهار واحد (سانتی متر جیوه) فشار خون را افزایش می دهند که مربوط به حداقل 30 درصد افزایش مقاومت عروقی است ، که باید با افزایش 30 درصدی عملکرد و قدرت پمپ قلب جبران شود.
اگر تعداد زیاد ضربان قلب در سال و تعداد سالی که فرد دارای فشار خون بالا است را در نظر بگیریم و آن را تا 30 درصد افزایش دهیم ، می فهمیم که قلب چقدر کار اضافی باید انجام دهد و چرا فشار خون یکی از علل اصلی بیماری های قلبی عروقی فشار خون نه تنها کار قلب را افزایش می دهد ، بلکه بافت قلب را نیز در طول زمان تغییر می دهد. ماهیچه قلب نرمی و انعطاف پذیری طبیعی خود را از دست می دهد و به تدریج سفت می شود.
از آن زمان به بعد ، قلب وارد مرحله برگشت ناپذیر آسیب بافتی می شود و به نارسایی قلبی پیشرفت می کند. این بدان معناست که فردی که به مدت دو سال دچار آسیب به بافت قلب خود شده است ، حتی اگر تحت فشار خون بالا تحت درمان قرار گیرد ، دیگر نمی تواند آسیب بافت ماهیچه قلب خود را جبران کند.

علائم بیماری قلبی

بیماریهای مختلف قلبی عروقی می توانند علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی بر اساس نوع بیماری عبارتند از:

  • حمله قلبی: درد یا ناراحتی قفسه سینه ، درد گردن یا قسمت فوقانی کمر ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل ، حالت تهوع یا استفراغ ، خستگی شدید ، ناراحتی بالای بدن ، سرگیجه و تنگی نفس
  • آریتمی قلبی: لرزش قفسه سینه
  • نارسایی قلبی: تنگی نفس ، خستگی یا تورم وریدهای ساق پا ، مچ پا ، شکم و گردن

در صورت مشاهده علائم بیماری قلبی ، بهتر است بلافاصله با مرکز بهداشت تماس بگیرید.

با کاهش فشار خون ، خطر بیماری قلبی را کاهش دهید

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود. در این بخش ، این راه حل ها را مرور می کنیم.

وزن کم کنید

اضافه وزن یکی از عوامل فشار خون بالا و در نهایت بیماری های قلبی عروقی است. خستگی و خستگی مداوم پس از کاهش وزن رخ می دهد. به طور کلی ، هر کیلوگرم از دست رفته می تواند فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.
اضافه وزن علاوه بر وزن کل بدن ، احتمال ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد. زنان با دور کمر بیشتر از 89 سانتی متر و مردان با دور کمر بیشتر از 102 سانتی متر در معرض حمله قلبی هستند.

به طور منظم ورزش کنید و غذای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، می توانید با ورزش منظم حداقل 150 دقیقه در هفته فشار خون خود را بین 5 تا 8 میلی لیتر کاهش دهید. البته حفظ نظم در حین ورزش بسیار مهم است ، زیرا اگر ورزش را متوقف کنید ، فشار خون شما در وهله اول به احتمال زیاد برمی گردد.
از سوی دیگر ، رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین ، میزان چربی اشباع شده و کلسترول بد را تا حد ممکن محدود کنید. این می تواند فشار خون را به 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
سطوح بالای سدیم نیز عاملی برای افزایش فشار خون است. اگرچه مصرف سدیم برای بسیاری پنهان است ، اما حذف مقدار کمی از رژیم غذایی فشار خون را 5 تا 6 میلی لیتر جیوه کاهش می دهد. به طور کلی توصیه می شود کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز و در حالت ایده آل کمتر از 1500 میلی گرم مصرف کنید.

مصرف الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید

الکل می تواند هم برای فشار خون مفید باشد و هم مضر. نوشیدن یک واحد استاندارد الکل در روز حتی می تواند فشار خون را کاهش دهد ، اما مصرف بیش از این مقدار ، همراه با سایر آثار مخرب روانی ، فشار خون را افزایش می دهد.
هر بار که سیگار می کشید ، فشار خون شما برای چند دقیقه بالا می رود. ترک سیگار می تواند فشار خون را عادی کرده ، شانس بیماری های قلبی را کاهش داده و سلامت کلی را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید: سندرم قلب شکسته چیست؟ اقدامات تشخیصی و درمانی

بیماری قلبی

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون بحث برانگیز است. برخی از افرادی که به آن عادت ندارند ممکن است فشار خون بالا داشته باشند. بهتر است 30 دقیقه بعد از مصرف کافئین فشار خون خود را اندازه گیری کنید تا ببینید آیا کافئین باعث افزایش آن می شود یا خیر.

استرس را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید عامل استرس زا خود را شناسایی کرده و تا حد امکان با بهبود وضعیت آن از شر آن خلاص شوید.

آخرین کلمه

فشار خون یکی از مهمترین عوامل در افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون باعث می شود قلب برای تامین خون به اندام ها بیشتر کار کند ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با ایجاد تغییرات خاصی در زندگی ، مانند ترک سیگار ، تغذیه سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش داده یا فشار خون بالا را کنترل کنید.

دکتر فرزاد فهیم تاشاس

منابع:

mayoclinic.org

cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید