فواید رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب


رژیم غذایی سالم چه مزایا و معایبی دارد؟

فواید رژیم غذایی سالم:

عناصر اساسی وجود عبارتند از غذا ، پوشاک و سرپناه. در نتیجه ، مردم نمی توانند بدون غذا زنده بمانند. برخی از غذاهایی که امروزه مردم می خورند نیازهای تغذیه ای بدن را برآورده می کنند ، در حالی که برخی دیگر بیشتر از آنکه به بدن آسیب برساند ، ضرر دارند. بنابراین تعریف آن بسیار مهم است.

بیایید ببینیم چه غذاهایی برای سلامتی شما مفید هستند. رژیم غذایی سالم چه فوایدی دارد؟

غذای سالم به معنی غذاهایی است که برای بدن ما عالی هستند و سلامت ما را بهبود می بخشند ، وعده های غذایی سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی ، آهن ، پروتئین و سایر مواد مغذی که به بدن کمک می کند سالم بماند و از بیماری جلوگیری کند. می توان آن را به عنوان یک غذای مقوی در نظر گرفت. سبزیجات خام ، میوه ها و غلات نمونه هایی از غذاهای مغذی هستند.

در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما در پیروی از رژیم غذایی سالم کمک می کند:

بسیاری از استراتژی های تغذیه سالم وجود دارد. در اینجا نمونه ای از یکی از آنها آورده شده است:

به عنوان مثال ، ما از نمودار رژیم غذایی سالم در زیر استفاده می کنیم. همچنین می توانید غذاهای ذکر شده در این جدول را متناسب با نیاز خود تغییر دهید.

فواید رژیم غذایی سالم ، سبزیجات سبز ، میوه ها

سبزیجات سبز: سبزیجات سبز باید به طور روزانه در رژیم غذایی سالم گنجانده شوند. ویتامین ها ، کلسیم ، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی موجود در سبزیجات به محافظت از بدن در برابر بیماری های مختلف کمک می کند.

میوه ها مانند سبزیجات برای سلامتی ضروری هستند. اگر مبتلا به دیابت ، فشار خون بالا ، کلسترول بالا یا تلاش برای کاهش وزن هستید ، میوه ها می توانند به شما کمک کنند. سیب ، پرتقال ، انبه و هر میوه ای که انتخاب می کنید باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد. همچنین لازم به یادآوری است که میوه باید در حد اعتدال مصرف شود. شما باید به این فکر کنید که بر اساس نیاز بدن چه میوه هایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

در این زمینه بخوانید:

فواید رژیم غذایی سالم ، سوپ ، حبوبات ، آب سبزیجات ،

سوپ: سوپ باید بخشی از رژیم غذایی شما باشد ، به خصوص اگر نگران افزایش وزن هستید. با گنجاندن سوپ در رژیم غذایی و انجام مکرر یوگا یا ورزش می توان از چاقی جلوگیری کرد. همچنین ، به دلیل سبک بودن سوپ ، می توانید گهگاه آن را در رژیم غذایی یکبار خود قرار دهید.

آب سبزیجات: آب سبزیجات سرشار از پتاسیم ، ویتامین و کلسیم است ، بنابراین آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. آب میوه ای که سرشار از ویتامین C است نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، بلکه به التیام سریعتر بسیاری از جراحات و زخم ها نیز کمک می کند. می توان از آب هویج ، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز استفاده کرد.

حبوبات: حبوبات سرشار از پروتئین ، فیبر زیاد و مواد مغذی زیادی هستند. فشار خون می تواند در برابر بیماری های خطرناک مانند دیابت محافظت کند. در نتیجه ، مرتباً حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مزایای رژیم غذایی سالم ، شیر یا محصولات لبنی ، غلات

غلات: برنج ، گندم ، بلغور جو دوسر ، ذرت و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند. آنها با تأمین انرژی بدن و همچنین محافظت از آن در برابر بیماریهای مختلف عمل می کنند. بنابراین ، گنجاندن نان ، برنج و سایر محصولات غلات در رژیم غذایی عادی بسیار مهم است.

شیر یا محصولات لبنی: شیر به دلیل ارزش غذایی که دارد رژیم غذایی متعادل نامیده می شود. کلسیم ، ویتامین A ، ویتامین B12 ، پتاسیم ، منیزیم و روی در شیر وجود دارد. شیر استخوان ها را تقویت می کند و از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی ، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا محافظت می کند.

به جای شیر بدون چربی از شیر بدون چربی یا بدون چربی استفاده کنید ، زیرا چربی اشباع شده زیاد می تواند احتمال تشکیل کلسترول خطرناک را افزایش دهد. اگرچه مطالعات قبلی به این نتیجه رسیده بودند ، اما مطالعات اخیر اصلاحاتی را انجام داده اند که نشان می دهد شیر کامل با وجود واکنش های مختلف ممکن است برای قلب مفید باشد. اگر به شیر اهمیت نمی دهید ، می توانید پنیر و سایر محصولات لبنی را جایگزین کنید. اما اگر به شیر حساسیت دارید ، باید با پزشک خود مشورت کنید.

تخم مرغ: این آشپزخانه سرشار از پروتئین ، مواد معدنی ، ویتامین ها ، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی دیگر است. ویتامین D به طور طبیعی در تخم مرغ وجود دارد و می تواند به رشد مغز انسان و همچنین جلوگیری از مشکلات شناختی کمک کند. اگر می خواهید حافظه شما با افزایش سن روشن بماند ، حتما تخم مرغ را در رژیم غذایی خود قرار دهید. تخم مرغ برای افراد در هر سنی مناسب است – از نوزادان تا افراد مسن. با این حال ، اگر کسی به تخم مرغ حساسیت دارد ، قبل از استفاده باید با پزشک مشورت کند.

فواید رژیم غذایی سالم ، تخم مرغ ، ماهی ، گوشت ،

گوشت: گوشت ، مانند سبزیجات و میوه های خام ، برای سلامتی ضروری است. سرشار از پروتئین و روی است که ایمنی بدن را تقویت می کند ، پوست سالم را حفظ می کند و سلامت باروری را کنترل می کند. علاوه بر این ، گوشت گاو ویتامین B12 و امگا 3 را تامین می کند که هر دو برای سیستم عصبی ، قلب و مغز مفید هستند.

ماهی: می توانید مصرف ماهی و گوشت را در رژیم غذایی خود ترکیب کنید. ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای مغز و بینایی مفید است. ماهی منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است. فواید ماهی های مختلف متفاوت است. گربه ماهی برای کم خونی و افراد مزمن مفید است زیرا گردش خون را تحریک می کند. ماهی های کم عمق برای حرکت روده ، صفرا و خون مناسب هستند ، در حالی که ماهی های دیگر مانند کای ، ایلیش ، وتکی و دیگران ایمنی بدن را تغذیه و تقویت می کنند. پزشکان اغلب بسته به شرایط ، انواع مختلف ماهی را توصیه می کنند.

در نتیجه ، همه این غذاهای مغذی را می توان در رژیم غذایی عادی گنجانید تا بدن سالم و قوی بماند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد:

مزایای رژیم غذایی سالم ، فست فود ، شیرینی


غذای سرخ کرده زیاد بخورید: اگر بیش از حد غذای سرخ کرده مصرف کنید ، می تواند منجر به بیماری های قلبی ، چاقی ، ریزش مو ، بیماری های پوستی و بیماری های مختلف دیگر شود. بنابراین ، در صورت امکان باید از آنها اجتناب کرد. اگر مجبور هستید غذا بخورید ، می توانید مقدار محدودی غذای پخته شده در خانه بخورید.

غذاهای شیرین: مردم غذاهای شیرین مانند بستنی ، شکلات و سایر شیرینی ها را انتخاب می کنند. با این حال ، مصرف بی رویه یا بیش از حد چنین غذاهایی می تواند به بدن آسیب برساند و اختلالات زیادی مانند چاقی ایجاد کند که می تواند منجر به بیماری های جدی مانند دیابت شود. همچنین می تواند مشکلات دندانی ایجاد کند. گالی بنابراین ، این نوع غذا است. هرگز پرخوری نکنید.

فست فود: از آنجا که غذاهای ناخواسته مانند همبرگر ، پیتزا ، سیب زمینی سرخ کرده و کیک به سرعت آماده می شوند و به راحتی در دسترس هستند ، تمایل به مصرف روزانه آنها به جای غذاهای مغذی در حال افزایش است. با این حال ، مصرف بیش از حد این نوع غذا می تواند برای سلامتی خطرناک باشد. چاقی ، بیماری قلبی ، دیابت نوع 2 ، سرطان و بیماری کبد با این غذاها در ارتباط هستند.

فواید رژیم غذایی سالم ، الکل ، نوشابه ،

نوشیدنی ها: نوشیدنی های گازدار یا نوشابه های گازدار در بین همه سنین محبوب شده است. سرشار از قند و کافئین است که هر دو برای سلامتی مضر هستند. بر اساس شواهد علمی ، مصرف نوشابه با مشکلات سلامتی مانند چاقی ، از دست دادن اشتها ، از دست دادن دندان و … همراه بوده است. بنابراین تا حد امکان از مصرف این نوشیدنی ها خودداری کنید.

الکل: تا حد امکان از مصرف الکل خودداری کنید. مصرف زیاد الکل می تواند به کبد آسیب برساند و همچنین باعث بیماری های جدی مانند سرطان ، بیماری های قلبی و دیابت شود.

بنابراین ، سعی کنید تا حد ممکن سلامتی خود را حفظ کنید و امیدوارم این پست برای شما بسیار مفید بوده باشد. بسیار از شما متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید