قهوه یا چای | کافئین بیشتر از قهوه | قهوه یا چای بهتر است


قهوه و چای محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان هستند و فواید مشابهی دارند.
در این مقاله قهوه و چای سیاه را با هم مقایسه می کنیم تا دست شما برای انتخاب باز باشد.

حاوی کافئین است

کافئین در بسیاری از نوشیدنی ها از جمله چای و قهوه یافت می شود و فواید یا اثراتی بر سلامت انسان دارد. البته میزان کافئین به زمان آماده سازی، میزان مصرف و روش تهیه بستگی دارد.

میزان کافئین موجود در قهوه دو برابر چای است.

مصرف روزانه 400 میلی گرم کافئین مضر نیست. 240 میلی لیتر قهوه حاوی 95 میلی گرم کافئین است، در حالی که همین مقدار چای حاوی 47 میلی گرم کافئین است.

مصرف کافئین می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد و عملکرد فیزیکی و ذهنی ورزشکاران را بهبود بخشد. کافئین یک محرک قوی برای سیستم اعصاب مرکزی است، بنابراین ماده ای است که می تواند عملکرد ورزشکاران را بهبود بخشد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف کافئین می تواند به افزایش قدرت و استقامت در طول ورزش کمک کند. از آنجایی که این ماده روی ذهن نیز تأثیر می گذارد، به بهبود عملکرد بدن در فعالیت های ساده و سنگین کمک می کند.

مطالعات 48 نفری که 75 و 150 گرم کافئین مصرف کرده بودند نشان داد که آنها نسبت به افراد کنترل واکنش بهتر، حافظه قوی تر و پردازش اطلاعات بالاتری داشتند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف کافئین همچنین می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را با بهبود حساسیت به انسولین کاهش دهد.

تحقیقات همچنین نشان داده است افرادی که به طور منظم نوشیدنی های حاوی کافئین مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

جالب توجه است که مصرف متعادل کافئین می تواند از زوال عقل، آلزایمر، سندرم های متابولیک و کبد چرب غیر الکلی جلوگیری کند.

مقدار زیادی آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند و در نتیجه خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

چای و قهوه هر دو حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنولیک هستند که علاوه بر طعم خوب چای و قهوه، فواید سلامتی نیز دارند.

تیافلاوین، تیاروبیزین و کاتچین رشد سلول های سرطانی ریه و روده بزرگ را مهار کرده و در نهایت آنها را از بین می برند.

مطالعات روی سلول های سرطانی نشان داده است که چای سیاه دارای خواص ضد سرطانی است، اما برای اثبات این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

مطالعات روی خواص ضد سرطانی قهوه نشان داده است که اسید کلروژنیک موجود در قهوه به عنوان یک مهارکننده رشد سلول های سرطانی عمل می کند و می تواند از سرطان کبد و روده جلوگیری کند.

علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، پلی فنول ها می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش دهند.

قهوه و چای
قهوه و چای

با توجه به حفظ سلامت قلب و محافظت از عروق خونی، مکانیسم اثر به شرح زیر است:

  • گشاد شدن رگ های خونی: آزاد شدن رگ ها و افزایش فشار خون.
  • اثر ضد رگ زایی: از تشکیل رگ های خونی که سلول های سرطانی را تغذیه می کنند، جلوگیری می کند.
  • اثر ضد آتروژنیک: از تشکیل پلاک در رگ های خونی جلوگیری می کند و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

مطالعه ای روی 34670 زن سالم که 5 فنجان قهوه در روز می نوشیدند نشان داد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشیدند، خطر سکته 23 درصد کاهش یافت.

سطوح انرژی را افزایش دهید

قهوه و چای می توانند سطح انرژی شما را به طرق مختلف افزایش دهند.

تاثیر قهوه

کافئین موجود در قهوه باعث افزایش سطح انرژی می شود. کافئین با افزایش سطح دوپامین و مسدود کردن آدنوزین باعث افزایش هوشیاری و کاهش خستگی می شود.

دوپامین پیام رسان شیمیایی است که مسئول اثرات مخرب مصرف قهوه است، زیرا ضربان قلب را افزایش می دهد. همچنین روی سیستم مغز تأثیر می گذارد و قهوه را اعتیاد آور می کند.

در مقابل، آدنوزین باعث سرگیجه می شود. کافئین می تواند با مسدود کردن آدنوزین احساس خستگی را کاهش دهد.

جالب است بدانید بدن شما 95 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند، اما بیشترین غلظت خون 15 دقیقه پس از مصرف کافئین است. در نتیجه، بسیاری از افراد دوست دارند زمانی که به انرژی نیاز دارند قهوه بنوشند.

تاثیر چای

اگرچه چای کافئین کمی دارد، اما سرشار از ال تیانین است، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را تحریک می کند. برخلاف کافئین، دارای خواص ضد استرس است که باعث افزایش تعداد امواج آلفا در مغز می شود و باعث می شود احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

تحقیقات نشان داده است که مصرف L-theanine همراه با کافئین، مانند چای، می تواند هوشیاری و تمرکز را افزایش دهد. به همین دلیل، بسیاری از افراد دوست دارند برای استراحت یا افزایش انرژی خود چای بنوشند.

فواید برای کاهش وزن

از آنجایی که قهوه دارای مقدار زیادی کافئین است، می تواند به کاهش وزن کمک کند و می تواند یکی از مهمترین نقاط کاهش وزن باشد.

کافئین میزان سوخت کالری را سه تا سیزده درصد افزایش می دهد و اثر آن تا سه ساعت پس از مصرف باقی می ماند.

قهوه همچنین با توقف تولید سلول های چربی به چربی سوزی کمک می کند. برخی تحقیقات می گویند که دارای اسید کلروژنیک است.

مطالعه روی 455 نفر که به طور منظم قهوه می‌نوشیدند، کاهش بافت چربی را نشان داد. نتایج مشابه تحقیقات بیشتر نشان داد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن بدن و متابولیسم چربی در موش کمک می کند.

از سوی دیگر، پلی فنول های موجود در چای مانند تیافلاوین به کاهش وزن کمک می کند.

تیافلاوین همچنین لیپاز پانکراس را مهار می کند، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی ایفا می کند.

مطالعات نشان داده است که پلی فنول چای باعث کاهش چربی خون و کاهش وزن می شود.

پلی فنول های چای تنوع میکروب های روده یا میکروب های سالم روده را تغییر می دهند و بنابراین بر وزن تاثیر می گذارند. تغییرات باکتریایی در روده می تواند از افزایش وزن و تجمع چربی جلوگیری کند.

که بهتر است؟ چای یا قهوه

اگرچه مصرف قهوه دارای عوارضی مانند مشکلات قلبی، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا است، اما تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آن در حد اعتدال مشکلی ایجاد نمی کند.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در چای و قهوه متفاوت است، اما هر دو منبع عالی از ترکیباتی هستند که از بدن در برابر بیماری های قلبی یا سرطان های مختلف محافظت می کنند.

متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف قهوه می تواند از بیماری پارکینسون پیشگیری کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی را کاهش دهد. برعکس، چای می تواند از سنگ کلیه و آرتریت نیز جلوگیری کند.

قهوه نسبت به چای کافئین بیشتری دارد و برای افرادی که به انرژی زیادی نیاز دارند مناسب است. با این حال، مصرف آن می تواند باعث ایجاد هیجان یا مشکل در خواب در افراد حساس شود.

همچنین به دلیل تأثیر کافئین بر مغز، مصرف مقادیر زیاد آن می تواند فرد را به کافئین معتاد کند.

افرادی که به کافئین حساسیت دارند باید چای بنوشند. چای حاوی ال تیانین است، اسید آمینه ای که خاصیت آرام بخشی دارد و علاوه بر احساس آرامش، سطح هوشیاری را نیز بالا می برد.

علاوه بر این، می توانید دمنوش های گیاهی را بدون کافئین مصرف کنید. حتی اگر این دمنوش ها فواید یکسانی نداشته باشند، از فواید خود بی بهره نیستند.

نتیجه

قهوه و چای سیاه از طریق فرآیندهای متابولیک به کاهش وزن کمک می کند و از بدن در برابر بیماری های مزمن محافظت می کند.

علاوه بر این، محتوای کافئین بالای قهوه می تواند به افزایش سطح انرژی کمک کند، در حالی که ترکیب کافئین و ال تیانین در چای سیاه می تواند کمی انرژی بیشتری به شما بدهد.

هر دو نوشیدنی در صورت مصرف متعادل بی خطر هستند و انتخاب آنها به ترجیح و سلیقه فرد و همچنین میزان حساسیت به کافئین بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید