لوتئین چیست؟ همه چیز در مورد این ماده مفید برای چشم


لوتئین یک رنگدانه طبیعی به نام کاروتنوئید است. این رنگدانه مربوط به بتاکاروتن و ویتامین A (A) است و بسیاری از مردم آن را ویتامین چشم می نامند. آیا می دانید چه غذاهایی حاوی لوتئین هستند و چه فواید دیگری دارند؟ برای آشنایی بیشتر با این کاروتنوئید مفید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

لوتئین چیست؟

لوتئین یکی از 2 کاروتنوئید اصلی موجود در چشم انسان (ماکولا و شبکیه) است و به نظر می رسد به عنوان یک فیلتر نور برای محافظت از چشم در برابر آسیب های خورشید عمل می کند.

تفاوت بین لوتئین و زآگزانتین

لوتئین و زآگزانتین دو کاروتنوئید و رنگدانه مهم هستند که در میوه ها و سبزیجات زرد یا قرمز تولید می شوند. این 2 کاروتنوئید از نظر ساختار بسیار شبیه هستند و فقط تفاوت های جزئی در آرایش اتمی خود دارند. این دو رنگدانه آنتی اکسیدان های قوی هستند، بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و فواید زیادی برای سلامتی دارند، اما بیشتر برای محافظت از چشم ها شناخته شده اند.

  • لوتئین و زآگزانتین از پروتئین، چربی و DNA بدن شما در برابر استرس محافظت می کنند و حتی به بازیافت گلوتاتیون، یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های بدن، کمک می کنند.
  • اثر آنتی اکسیدانی این 2 ماده می تواند میزان کلسترول بد یا LDL را کاهش دهد و در نتیجه احتمال تجمع پلاک در رگ های خونی را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  • لوتئین و زآگزانتین با جذب انرژی نور اضافی به عنوان ضد آفتاب طبیعی عمل می کنند. به نظر می رسد این 2 چیز از چشمان شما در برابر نور آبی مضر محافظت می کنند.
  • لوتئین و زآگزانتین تنها کاروتنوئیدهای رژیمی هستند که در شبکیه و به ویژه در ماکولا (پشت چشم) تجمع می یابند. از آنجایی که مقدار این 2 ماده در ماکولا زیاد است به آنها رنگدانه ماکولا نیز می گویند.
  • این 2 ماده از چشم شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. چشم ها در معرض اکسیژن و نور هستند که رادیکال های آزاد اکسیژن مضر تولید می کنند. لوتئین و زآگزانتین این رادیکال های آزاد را خنثی می کنند، بنابراین رادیکال های آزاد به چشم شما آسیب نمی رسانند.
  • این 2 کاروتنوئید با هم موثرتر هستند.

چه غذاهایی حاوی لوتئین هستند؟

آبان عطار

چه غذاهایی حاوی لوتئین هستند؟

لوتئین و زآگزانتین بیشتر در میوه ها و سبزیجات زرد و قرمز یافت می شوند، اما در سبزیجات سبز رنگ نیز یافت می شوند. برخی از غذاهای غنی از لوتئین عبارتند از:

چربی جذب لوتئین و زآگزانتین را افزایش می دهد. به همین دلیل بهتر است از موادی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و کره در کنار سالادها و غذاهای حاوی این کاروتنوئیدها استفاده کنید.

فواید لوتئین

1. پیشگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن

لوتئین رژیم غذایی اغلب از بیماری هایی که باعث کاهش بینایی در بزرگسالی می شود جلوگیری می کند. یکی از این بیماری ها دژنراسیون ماکولا وابسته به سن یا AMD است. مصرف مکمل های لوتئین به مدت 36 هفته می تواند برخی از علائم AMD را کاهش دهد. مصرف حداقل 3 ماه دوز بالاتر از 5 میلی گرم، به خصوص با سایر کورتیکواستروئیدها، ممکن است مزایای بیشتری داشته باشد. با این حال، لوتئین از بدتر شدن AMD در طول زمان جلوگیری نمی کند.

2. کاهش خطر ابتلا به آب مروارید

مقدار زیاد لوتئین در رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید همراه است. البته تاثیر مکمل لوتئین بر افراد مبتلا به آب مروارید ناشناخته است.

3. کاهش عوارض رتینوپاتی دیابتی

بر اساس آزمایشات حیوانی، مصرف لوتئین و زآگزانتین استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد که باعث آسیب چشم می شود.

4. کاهش عوارض جداشدگی شبکیه

موش های مبتلا به جداشدگی شبکیه 45 درصد کمتر از گروه کنترل پس از تزریق لوتئین مرگ سلولی داشتند.

5. کاهش سرعت روند التهابی چشم در کسانی که از یووئیت رنج می برند

یووئیت بیماری است که باعث التهاب لایه میانی چشم می شود. مصرف لوتئین و زآگزانتین می تواند به کاهش روند التهابی کمک کند.

6. از پوست محافظت کنید

در سال های اخیر فواید لوتئین و زآگزانتین برای پوست کشف شده است. خواص آنتی اکسیدانی این 2 ماده از پوست شما در برابر اشعه های مضر فرابنفش خورشید محافظت می کند و از پیری و تومورهای ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند. البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

سایر مزایای ذکر شده برای این کاروتنوئید عبارتند از:

  • حفظ سلامت مغز؛
  • بهبود سلامت روان؛
  • بهبود عملکرد قلب و عروق.

بیماری هایی که مصرف لوتئین بر آنها تأثیر نمی گذارد

تحقیقات در مورد فواید لوتئین و زآگزانتین ادامه دارد، اما این 2 ماده را نباید برای درمان همه بیماری ها استفاده کرد. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • دیسپلازی برونش Revari در نوزادان نارس.
  • بیماری شدید روده یا انتروکولیت نکروزان در نوزادان نارس؛
  • بهبود بینایی در افراد مبتلا به رتینیت پیگمانتوزا؛
  • خطر شروع زودرس دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن.

با این حال، مصرف لوتئین و زآگزانتین برای حفظ سلامت کلی چشم مفید است.

لوتئین مصرف کنید

لوتئین - مقدار لوتئین مورد استفاده

میزان مصرف لوتئین و زآگزانتین به میزان فشار وارد شده به بدن شما بستگی دارد. به عنوان مثال، افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری دارای کاروتنوئید کمتری هستند و بنابراین به لوتئین و زآگزانتین بیشتری نیاز دارند. به طور کلی، مصرف 6 تا 10 میلی گرم لوتئین در روز با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی همراه است. همچنین طبق تحقیقات، مصرف 10 میلی گرم لوتئین و 2 میلی گرم زآگزانتین می تواند به طور قابل توجهی دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. البته بهتر است در مورد میزان لوتئین با پزشک خود صحبت کنید.

  • یک فنجان کلم پخته حاوی 44 میلی گرم، یک فنجان اسفناج پخته شده حاوی 26 میلی گرم و یک فنجان کلم بروکلی حاوی 3 میلی گرم لوتئین است.
  • لوتئین به عنوان مکمل در داروخانه ها نیز موجود است. این مکمل ها معمولاً روزانه به مقدار 10 تا 20 میلی گرم برای بزرگسالان و به مدت 3 سال مصرف می شوند. بسیاری از مولتی ویتامین ها حاوی لوتئین هستند و معمولاً هر قرص حاوی مقدار کمی از این ماده، حدود 0.25 میلی گرم است.

اثرات لوتئین

تاکنون عوارض جانبی کمی برای مکمل های لوتئین و زآگزانتین گزارش شده است. همچنین تحقیقات چشمی نشان می دهد که استفاده از مکمل های لوتئین و زآگزانتین به مدت 5 سال هیچ تاثیری ندارد. در بین عوارض قرص لوتئین تنها عارضه آن زرد شدن خفیف پوست است که ضرری ندارد. همچنین تنها 1 مورد تشکیل کریستال چشمی در یک خانم مسن گزارش شد که به مدت 8 سال روزانه 20 میلی گرم مکمل لوتئین همراه با رژیم غذایی لوتئین بالا مصرف می کرد. وقتی این مرد مصرف مکمل را متوقف کرد، کریستال های یک چشم ناپدید شدند.

به نظر می رسد لوتئین خوراکی تا 20 میلی گرم به عنوان بخشی از غذا یا به عنوان مکمل بی خطر باشد. به نظر می رسد برای افرادی که باردار یا شیرده هستند بی خطر باشد.

تداخلات دارویی لوتئین

در حال حاضر هیچ تداخل دارویی خاصی برای لوتئین گزارش نشده است.

شما بگو

چقدر با لوتئین آشنایی دارید؟ آیا از این ماده مغذی برای حفظ سلامت چشمان خود استفاده کرده اید؟ در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید و این مقاله را از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید. .


در مورد فروشگاه - مجموعه بهداشت و زیبایی

راه حلی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر