ملاحظات بهداشتی؛ علائم، عوارض و روش های درمان آن چطور؟


تصور کنید علائم یک بیماری خفیف را در خود مشاهده می کنید و با نگرانی به پزشک مراجعه می کنید اما پس از معاینه کامل پزشکی مشخص می شود که کاملا سالم هستید. با این حال، ممکن است فکر کنید که خوب نیستید و علائم شما همچنان ادامه دارد. این وضعیت اختلال اضطراب سلامت یا هیپوکندری نامیده می شود. به عبارت دیگر، در حالی که سالم هستید، ممکن است اضطراب شدید، لرزش عضلات، خستگی یا برخی از علائم بیماری را تجربه کنید. اختلال اضطراب سلامتی می‌تواند بدون اینکه واقعاً بیماری داشته باشید، در زندگی شما اختلال ایجاد کند. در این مقاله درباره اضطراب سلامتی، علائم، علل، عوارض و روش های درمانی موثر توضیح می دهیم.

هیاهولاماتی چیست؟

در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، اضطراب سلامت هیپوکندریازیس» یا هیپوکندری» تحت عنوان. تعریف ساده و کوتاه اضطراب سلامت، نگرانی بیش از حد و غیرمنطقی در افراد در مورد یک بیماری خاص پزشکی است. افرادی که از اضطراب سلامتی رنج می برند، توجه غیرعادی به وضعیت بیماری و علائم فیزیکی بدن خود دارند و اغلب معاینات پزشکی انجام می دهند.

تفاوت بین اضطراب معقول و اضطراب سلامتی

وقتی افراد متوجه علائم بیماری در بدن خود می شوند، اضطراب آنها طبیعی است و اولین کار منطقی مراجعه به پزشک متخصص است. اگر معاینه پزشکی کامل شد و نتایج نشان داد که فرد کاملا سالم است، جای نگرانی نیست. اما افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی متقاعد و مطمئن نیستند که بیمار و علائم بیماری هستند و احساس ناراحتی می کنند. این وضعیت برای افراد سالم بیش از نگرانی عادی است. اضطراب سلامتی می تواند به راحتی زندگی افراد را مختل کند.

علائم اضطراب سلامتی

اولین نشانه اختلال اضطراب، وسواس شدید نسبت به سلامت بدن است و شاید کوچکترین علائم جسمی بزرگ به نظر برسد و فرد را نگران کند. اما این تنها نشانه اضطراب سلامتی نیست و محققان با بررسی این افراد مجموعه ای از علائم را شناسایی کرده اند که در زیر فهرست کرده ایم.

  • نگرانی در مورد داشتن علائم و رنج از یک بیماری خاص؛
  • نگرانی از اینکه علائم جزئی ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد.
  • سردرگمی زیادی در مورد تغییر وضعیت سلامت بدن؛
  • بی اعتمادی به پزشک و نتیجه منفی آزمایش؛
  • بسیار نگران بیماری است که سابقه ابتلا به آن در خانواده فرد را داشته باشد.
  • عدم تمرکز در زندگی روزمره به دلیل اضطراب شدید در مورد ابتلا به بیماری؛
  • معاینه منظم بدن برای علائم بیماری؛
  • مراجعه منظم به پزشک برای اطمینان؛
  • عدم مراجعه به پزشک از ترس تشخیص بیماری جدی و خاص؛
  • اجتناب از افراد، مکان ها یا فعالیت های گروهی به دلیل ترس از بیمار شدن؛
  • همیشه در مورد وضعیت سلامتی و بیماری های احتمالی خود صحبت کنید.
  • جستجوی مداوم در اینترنت برای علل و علائم بیماری های احتمالی؛
  • انجام رفتارهایی مشابه رفتارهایی که دارای بیماری های خاص هستند.
  • پایش مداوم ضربان قلب، فشار خون و سایر علائم حیاتی.

علل اضطراب بیماری

علت دقیق اختلال اضطراب ناشناخته است، اما در زیر عواملی را که احتمالاً در شکل گیری یا تشدید آن نقش دارند، نوشته ایم.

1. خانواده

اولیناین یکی از دلایل مؤثر اضطراب سلامت خانواده است. اگر والدینی دارید که نگران سلامتی خود یا خود هستند، ممکن است مستعد ابتلا به این بیماری باشید.

2. تجربه قبلی

در واقع گذشته می تواند نقش مهمی در ایجاد اضطراب داشته باشد. اگر در کودکی به بیماری خاص و جدی مبتلا هستید، ظاهر شدن کوچکترین علائم می تواند ترسناک به نظر برسد و منجر به وسواس در این بیماری شود.

3. اضطراب دردناک ناشی از تشخیص اشتباه

شما اطلاعات کافی در مورد بیماری ها و علائم دقیق آنها ندارید. ممکن است با دیدن علائمی شبیه به بیماری های جدی، به اشتباه تشخیص داده شود. افراد حساس و نگران اطراف شما نقش مهمی در تشخیص اشتباه شما دارند. قبل از مشورت با اطرافیان خود، با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

نگرانی های سلامت مردم

عوامل تشدید کننده اضطراب سلامت

اضطراب سلامتی معمولا در میانسالی رخ می دهد و با افزایش سن بدتر می شود. افراد مسن بیشتر در معرض مشکلات حافظه و تمرکز هستند. علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری نیز در تشدید این بیماری نقش دارند، از جمله:

  • استرس و اضطراب شدید؛
  • تشخیص نادرست و اعلام بیماری های خطرناک (حتی پس از معاینه و رد تشخیص).
  • سوء استفاده در دوران کودکی؛
  • بیماری جدی دوران کودکی یا والدین مبتلا به بیماری جدی؛
  • دارای ویژگی های شخصیتی خاصی مانند شخصیت مضطرب.
  • تشخیص بیش از حد علائم و وضعیت سلامتی خود در اینترنت؛
  • یک رویداد یا موقعیت استرس زا مرتبط با سلامتی.

عوارض اضطراب سلامتی

اختلالات اضطرابی می تواند اثرات منفی برای فرد داشته باشد، از جمله:

  • اضطراب بیش از حد باعث ایجاد مشکلات ارتباطی با جامعه و اعضای خانواده می شود.
  • بهره وری فرد در محل کار کاهش می یابد و ممکن است مجبور شود برای مدت طولانی غیبت کند.
  • زندگی روزمره خوب نیست و گاهی انسان نمی تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد.
  • مراجعه زیاد به پزشک و انجام آزمایشات مختلف باعث مشکلات مالی برای فرد می شود.
  • فرد ممکن است درگیر بیماری های دیگری مانند علائم جسمی، افسردگی و اختلالات شخصیت باشد.

آاگر متوجه اضطراب سلامتی در خود شدید، بهترین کار این است که به مشاوران حرفه ای مراجعه کنید و از آنها کمک بگیرید. با کمک یک مشاور و روانشناس مجرب می توانید کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید و از آن لذت ببرید. یاد بگیرید که از تکنیک های منظم مدیریت استرس و آرامش استفاده کنید. یک برنامه درمانی برای جلوگیری از بدتر شدن علائم و عوارض داشته باشید.

روش های درمان اضطراب سلامتی

1. درمان اضطراب سلامتی با خوددرمانی

هیچکس بهتر از شما نمی تواند به شما در مورد نگرانی های سلامتی شما کمک کند. با انجام چند کار ساده می توانید از این اضطراب جلوگیری کرده و به مرور زمان بهبود پیدا کنید.

1. یک دفتر خاطرات داشته باشید

به مواقعی که نگران هستید توجه کنید و برای اطمینان از دیگران کمک بخواهید. پس از نوشتن فراوانی نگرانی های خود، سعی کنید آنها را کاهش دهید.

2. افکار خود را به چالش بکشید

یک جدول 2 ستونی رسم کنید. نگرانی های سلامتی را در ستون اول و افکار متعادل را در ستون دوم بنویسید. برای مثال در ستون اول بنویسید نگران سرم بودم“و در ستون دوم بنویسید سردرد اغلب نشانه ای از اضطراب است».

3. از خودتان لذت ببرید

اگر ذهن شما مشغول بررسی علائم بیماری است، با دوست نزدیک خود یا افرادی که به شما آرامش می دهند تماس بگیرید. شما همچنین می توانید برای پیاده روی طولانی، ورزش یا سازماندهی فعالیت های سرگرم کننده بروید.

2. درمان اضطراب سلامت با روان درمانی

رایج ترین درمان اضطراب سلامت روان درمانی به ویژه درمان شناختی رفتاری است. درمان شناختی رفتاری برای بهبود اضطراب سلامتی بسیار موثر است زیرا مهارت های کنترل اضطراب را به شما می آموزد. می توانید از این درمان به صورت فردی یا گروهی استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند شوید، از جمله:

  • نگرانی ها و باورهای اختلال اضطراب را شناسایی کنید.
  • روش های مختلف برای تغییر نگرش نسبت به بدن و سلامت جسمانی را بیاموزید.
  • افزایش آگاهی از تأثیر اضطراب بر رفتار و زندگی؛
  • آموزش در واکنش های مختلف به علائم بدن؛
  • آموزش ترفندهایی برای مدیریت اضطراب؛
  • از معاینه فیزیکی مداوم خودداری کنیدبه دنبال علائم بیماری؛
  • بهبود زندگی روزمره در محیط های اجتماعی مانند کار یا مدرسه؛
  • سایر بیماری های روانی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی را بررسی کنید.

روان درمانی می تواند به شما کمک کند تا نگرش درستی نسبت به نگرانی های خود داشته باشید. ممکن است روان درمانگر استفاده از داروهای موثر را به شما پیشنهاد دهد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

3. درمان اضطراب سلامت با استفاده از دارودرمانی

اگرچه اضطراب سلامتی برخی از افراد تنها با روان درمانی بهبود می یابد، اما روان درمانی برای همه کارساز نیست. پزشک طبق تشخیص خود داروهایی را به افراد توصیه کرد. داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین SSRI ها» آنها اغلب برای درمان این بیماری استفاده می شوند. اگر علاوه بر اضطراب، اختلال خلقی هم دارید، داروهایی برای شما تجویز می شود که برای ایجاد هر دو مشکل مفید است.

توجه داشته باشید که برخی از داروها اثرات جدی بر روی بدن و ذهن دارند. پس بدون مشورت با پزشک متخصص هیچ دارویی مصرف نکنید.

حالت اضطراب بیماری در طول زمان

اضطراب سلامت یک وضعیت روانی طولانی مدت است و مدت زمان درگیری و درمان با توجه به شدت آن متفاوت است. افزایش سن یا استرس می تواند نگرانی های سلامتی بسیاری از افراد را تشدید کند. اگر به برنامه درمانی خود پایبند باشید، می توانید علائم اضطراب سلامتی را کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

اضطراب سلامت افراد ممکن است سایر اعضای خانواده را آزار دهد، اما معاشرت با دوستان و خانواده نقش مهمی در مقابله با اضطراب بیماری دارد.

برای ما بنویسید

لطفا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. با به اشتراک گذاشتن این تجربیات، می توانید به دیگران کمک کنید تا درمان پیدا کنند و سریعتر بهبود یابند.


فروشگاه - مجموعه صوتی چطور می توانیم شادتر زندگی کنیم؟

فرمول شادی و مثبت اندیشی را بیاموزید و با افسردگی خداحافظی کنید




هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر