هر آنچه باید از هفته بیست و نهم بارداری بدانید: بایدها و نبایدهای هفته بیست و نهم


شما در حال حاضر در سه ماهه سوم بارداری هستید، بنابراین تغییرات قابل توجهی در بدن خود مشاهده خواهید کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید الان جنین در چه وضعیتی است یا در هفته ۲۹ بارداری در چه وضعیتی قرار دارید، پس برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

وارد اپلیکیشن شوید

همچنین با دانلود رایگان اپلیکیشن نعنا می توانید بارداری را در هر هفته از چرخه بارداری پیگیری کنید. هر هفته علائم و وضعیت مادر و جنین برای شما توضیح داده می شود.

هفته بارداری تا هفته 29 بارداری برنامه نعنا

هفته بارداری تا هفته 29 بارداری برنامه نعنا

وضعیت جنین در هفته 29 بارداری چگونه است؟

جنین به آخرین روزهای اقامت خود در رحم نزدیک می شود، بنابراین در هفته های آینده رشد قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. در هفته بیست و نهم، جنین حدود 1100 گرم وزن و بیش از 38 سانتی متر قد دارد، ماهیچه ها در حال شکل گیری هستند و ریه ها در حال رشد هستند.

در واقع، در هفته های قبل از تولد، جنین می تواند وزن خود را افزایش دهد و سر خود را سریعتر رشد کند. از نظر تغذیه، جنین در این هفته ها به انرژی زیادی نیاز خواهد داشت، پس سعی کنید انواع پروتئین، ویتامین C، اسید فولیک، آهن و کلسیم را وارد بدن خود کنید. اسکلت جنین در هفته 29 رشد و تکامل می یابد، بنابراین شما باید کلسیم کافی دریافت کنید.

هفته 29 بارداری

هفته 29 بارداری

شنوایی او کامل است و می توانید واکنش او را به صداهای بلند کاملا درک کنید. در این هفته ها شوک جنین را احساس خواهید کرد. حتی می توانید موقعیت زانو یا آرنج او را هنگام ضربه زدن صاف کنید.

بدن مادر این هفته

در حال حاضر یک رژیم غذایی سالم برای رشد جنین بسیار مهم است. دو ماده مغذی مهم را فراموش نکنید؛ آهن و کلسیم. آهن به بدن کمک می کند تا گلبول های قرمز خون را حفظ کند و وظیفه خود حمل اکسیژن به تمام قسمت های بدن و همچنین جلوگیری از کم خونی را انجام دهد.

توجه داشته باشید که مادر باردار به حداقل 30 میلی گرم آهن در روز نیاز دارد که این آهن را با خوردن غذاهای غنی شده با آهن مانند گوشت گاو، حبوبات و غلات کامل و یا با مصرف مکمل ها دریافت می کند. البته ماما در طول جلسات امتحان سطح آهن بدن شما را کنترل می کند و در صورت نیاز مکمل های آهن را تجویز می کند.

همچنین باید در مورد اهمیت کلسیم برای سلامتی هر دوی شما صحبت کنیم. این ماده معدنی نه تنها استخوان ها و دندان های مادر را تقویت می کند، بلکه استخوان ها و دندان های کودک را نیز تقویت می کند.

مقدار مورد نیاز شما حدود هزار میلی گرم کلسیم در روز است (اگر زیر 19 سال دارید 1300 میلی گرم در روز). این مقدار کلسیم را می توانید با خوردن چند تکه نان سبوس دار یا پنیر پاستوریزه، کلم بروکلی یا ماست دریافت کنید.

در مجموع، در سه ماهه آخر باید روزانه حدود 450 کالری اضافی دریافت کنید. در این هفته باید انتظار داشته باشید که تا پایان بارداری حدود 450 گرم در هفته اضافه کنید. اعتقاد بر این است که این عدد قبل از بارداری طبیعی است و زمان زایمان 40 هفته است.

وضعیت مادر در هفته 29 بارداری

علائم و نشانه های بارداری در این هفته بیشتر است. بسیاری از آنها طبیعی هستند و برخی نیاز به بررسی و مراقبت بیشتری دارند.

مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی شایع ترین عارضه بارداری در این هفته است. رشد جنین می تواند فشار زیادی به شکم شما وارد کند و ضعیف شدن دریچه معده شما را ترش کند. بهتر است همیشه وعده های غذایی کوچک بخورید. از خوردن وعده های غذایی سنگین بخصوص در آخر شب خودداری کنید.

فشار خون پایین و سرگیجه

افت فشار خون یکی دیگر از عوارضی است که اکثر زنان باردار در این هفته تجربه می کنند، به خصوص هنگام خواب و در حالت دراز کشیدن. سرگیجه هنگام تغییر ناگهانی وضعیت بسیار شایع است، بنابراین باید مراقب بود که تغییر وضعیت از نشستن به ایستاده یا برعکس با احتیاط همراه باشد تا زمین نخورد.

گرفتگی عضلات

یکی از شایع ترین عوارض در ماه های آخر بارداری، گرفتگی عضلات به خصوص در پاها است. این وضعیت معمولاً به دلیل کمبود کلسیم است، بنابراین بهتر است آن را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید یا با مشورت پزشک از مکمل کلسیم استفاده کنید. بهترین راه برای دریافت ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. حتما یک ساعت برای این کار وقت بگذارید.

رگهای واریسی

اگر متوجه مویرگ های آبی رنگ در پای خود شدید که باعث خارش می شوند، نشانه واریس است. توجه داشته باشید که رگ های واریسی زمانی به سراغ شما می آیند که رحم در حال رشد به سیاهرگ های اصلی که خون را از قسمت پایینی بدن به قلب می برند، فشار می آورد.

البته، اگر اولین بار نیست که باردار می‌شوید یا یکی از اعضای خانواده این بیماری را دارد، احتمال بروز این علامت بیشتر است. اگرچه این علائم خیلی خوب به نظر نمی رسند، اما معمولاً از نظر پزشکی دشوار نیستند.

برای کاهش این میزان، بهتر است زیاد ننشینید یا برای مدت طولانی نایستید. در صورت لزوم، پاهای خود را به دیوار بلند کرده و برای گردش خون بهتر تکیه دهید. همچنین می توانید با پوشیدن جوراب های واریس وضعیت را مدیریت کنید. البته دقت کنید جوراب هایی را انتخاب کنید که به پاها یا زانوها فشار وارد نکند.

خستگی

اگر در پایان روز بسیار خسته هستید، کافی است بدانید که این وضعیت در این مرحله از بارداری طبیعی است. بدن مادر هنوز در حال تغذیه و حمایت از کودک است و این انرژی زیادی از شما می گیرد. به علاوه، شب ها نمی توانید خوب بخوابید.

تنگی نفس

البته منظورمان تنگی نفس، هیجان و هیجان تماشای نوزاد نیست، بلکه در مورد نوع دیگری صحبت می کنیم که یکی از علائم شایع سه ماهه آخر بارداری است.

در ماه های آخر بارداری رحم به ریه ها فرصتی برای جذب اکسیژن بیشتر نمی دهد و البته سایر اندام ها فضای کمتری دارند. بنابراین شکم و دیافراگم به ریه ها فشار می آورد. در نتیجه ریه ها فضای کافی برای رشد ندارند.

توصیه می کنیم برای تنفس بهتر وضعیت نشستن خود را بهبود ببخشید. همچنین بهتر است آهسته حرکت کنید و خود را مجبور نکنید. اگر در این هفته متوجه درد قفسه سینه شدید، نباید این علامت را نادیده بگیرید. فورا به ماما اطلاع دهید.

مراقب پره اکلامپسی باشید

پره اکلامپسی یکی از عوارض شایع زنان باردار است که به آن پره اکلامپسی نیز می گویند. این عارضه خطرناک علائمی دارد که با توجه به اتفاقات خطرناک می توان از بروز آن پیشگیری کرد. فشار خون بالا و ترشح پروتئین دو علامت مهم این عارضه است. بنابراین توصیه می شود در این هفته ها توسط پزشک معاینه و از این منظر معاینه شوید. بهتر است در سه ماهه سوم بارداری معاینه روتین انجام دهید.

بایدها و نبایدهای هفته بیست و نهم بارداری

– بهتر است از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید، اضافه وزن و افت ناگهانی فشار خون می تواند باعث کمردرد یا زانو درد همراه با ایستادن طولانی مدت شود و یا در غیر این صورت خطر زمین خوردن به دلیل افت ناگهانی فشار خون می تواند شما را تهدید کند.

-در زمینه تغذیه سعی کنید تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کنید برای زایمان موفق هم بدنی قوی و هم جنینی کامل با رشد کامل نیاز دارید شرایط زایمان بهتری داشته باشید. مغذی بخورید اما مراقب وزن خود باشید.

انقباض رحم یکی از شایع ترین علائم این هفته هاست. اگر احساس می کنید که این انقباضات طولانی و دردناک هستند، به پزشک مراجعه کنید.

تا هفته بیست و نهم بارداری، باید مراقب علائمی مانند سردرد شدید و مداوم، درد قفسه سینه، تورم دست‌ها و پاها و صورت، اختلال در بینایی، تنگی نفس و حالت تهوع باشید. در صورت مشاهده علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین باید در مورد عوارضی مانند لکه بینی، خونریزی، فشار لگن یا کمردرد، ترشحات واژن و تغییر رنگ و غلظت برداشتن واژن با پزشک خود صحبت کنید.

نتایجی که اظهار شده

هیچ چیز در دوران بارداری برای مادر و جنین مهم نیست، بنابراین توصیه می کنیم که بی جهت نگران نباشید، سعی کنید با بالا بردن آگاهی خود از وضعیت جنین و خود در هفته های مختلف بارداری، اطلاعات دقیقی از وضعیت خود داشته باشید. با مراقبت از خود و مراجعه به موقع به پزشک، قطعا هیچ خطری برای خود و جنین خود ایجاد نمی کنید.

منبع: pampers