هورمون های شادی و 5 راه برای افزایش ترشح آنها در بدن


هورمون های هورمونی هورمون های شادی محصول ترشحات شیمیایی مغز هستند که تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی افراد دارند.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی از افراد و تجربیات به ما احساس آرامش ، شادی و شادی می دهند؟ یکی از عناصر کلیدی این امر این است که ارتباطات مثبت و تجربیات ما از ترس و شادی در واقع یک واکنش شیمیایی در مغز ما ایجاد می کند.

این واکنش از طریق پیام رسان های شیمیایی در مغز ما انجام می شود ، که بیشتر به عنوان هورمون شناخته می شود. چهار هورمون اصلی در ایجاد این احساسات خوب دخیل هستند.

این هورمون ها احساس آرامش ما را تعدیل می کنند. ترشح این هورمون ها تحت تأثیر سطح استرس ، مراقبت از خود و انتخاب شیوه زندگی است.

در این مقاله با مهمترین هورمون های شادی در بدن آشنا می شوید و نحوه افزایش این هورمون ها در بدن را توضیح می دهید:

اندورفین در درجه اول به فرد کمک می کند تا با استرس کنار بیاید و درد را کاهش دهد.

تثبیت کننده سروتونین باعث آرامش ، شادی می شود.

دوپامین یک هورمون لذت است و نقش انگیزشی در سیستم پاداش مغز دارد.

هورمون اکسی توسین برای عشق و اعتماد ترشح می شود.

دوپامین

این هورمون ماده شیمیایی پاداش را به مغز شما هدایت می کند. این یک راز است وقتی مشغول انجام کاری لذت بخش هستید. این هورمون می تواند با خوردن عالی ، گوش دادن به موسیقی الهام بخش ، ماساژ دادن یا پایان تمرین آزاد شود.

فرد از ترشح دوپامین احساس خوشحالی می کند و این انگیزه در آن ایجاد می شود تا به دنبال چیزهایی باشد که دوست دارد و به خوبی انجام می دهد.

ترشح هورمون های شادی

سروتونین

سروتونین خلق و خوی خوب ، شادی و شادی ما را تثبیت می کند. علاوه بر این ، به کاهش نگرانی ها و استرس های مربوط به یادگیری و حافظه کمک می کند.

سروتونین به طور طبیعی توسط فعالیت های معمول تولید می شود که می توانیم هر روز انجام دهیم – پیاده روی در زیر نور خورشید ، خواب خوب ، زمان در طبیعت یا فعالیت های مراقبتی که استرس را کاهش می دهد.

اندورفین ها

اندورفین ها توسط سیستم عصبی مرکزی تولید می شوند تا به ما کمک کنند تا با درد جسمی کنار بیاییم. آنها در پاسخ به درد یا استرس آزاد می شوند ، اما در فعالیت های دیگر مانند غذا خوردن ، ورزش کردن یا رابطه جنسی نیز رها می شوند.

اندورفین ها هورمونی کوتاه مدت ترشح می کنند که احساس درد را پنهان می کند. ورزشکاران اغلب در مورد سطح “اندورفین بالا” صحبت می کنند که وقتی به ناراحتی یا درد واقعی می رسند.

اکسی توسین

اکسی توسین اغلب به عنوان “هورمون عشق” نامیده می شود. تحقیقات گسترده ترشح اکسی توسین را با رضایت از زندگی مرتبط کرده است.

به نظر می رسد این هورمون نقش بیشتری در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان دارد. اکسی توسین عمدتا با لمس محبت و صمیمیت همراه است. این هورمون سروتونین و دوپامین را تحریک می کند و اضطراب را کاهش می دهد. اکسی توسین یکی از قوی ترین هورمون های شادی است و اثرات متعددی دارد.

هورمون های شادی را تقویت کنید

5 راه برای افزایش هورمون های شادی

فعالیت مغز با تجربه ارتباط دارد. با افزایش مواد شیمیایی عصبی در بدن ، نورون های مرتبط با این موضوع مسیرهای عصبی ایجاد می کنند.

تجربه به مغز می آموزد که مواد شیمیایی خود را به همان روش قبلی ترشح کند. مغز در سنین جوانی به راحتی مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می کند ، اما ایجاد مسیرهای عصبی جدید با افزایش سن کار آسانی نیست.

ایجاد مدارهای جدید نیاز به تکرار زیاد دارد. بنابراین ، یک عادت شاد جدید انتخاب کنید و آن را بارها و بارها تکرار کنید تا اینکه عادت جدید مانند عادات قدیمی شما طبیعی به نظر برسد و از احساس خوشبختی لذت ببرید.

روش تقویت دوپامین

ما می دانیم که وقتی شما کاری را درست انجام می دهید ، دوپامین تحریک می شود. مطمئن شوید آنچه را که دوست دارید و خوب انجام می دهید در زندگی خود بگنجانید.

وقتی به هدفی می رسید یا کار مهمی انجام می دهید ، ترشح دوپامین شروع می شود و مغز می گوید کار خوبی انجام داده اید.

راه دیگر این است که برای کسی کاری لذت بخش انجام دهید. داوطلب شدن منظم همچنین دوپامین منظم را آزاد می کند که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

تثبیت هورمون های شادی

روش افزایش سروتونین

روش های مختلفی برای افزایش طبیعی سطح سروتونین وجود دارد. بیرون آمدن از خانه و راه رفتن زیر نور آفتاب راه موثری است. در یک روز آفتابی ، همه احساس بهتری دارند.

سعی کنید ایمان خود را به ارزش های زندگی خود تقویت کنید. درست است که همه می توانند پیروزی و شکست را در زندگی خود تجربه کنند.

اگر بر از دست دادن خود تمرکز کنید ، بدن شما سروتونین را کاهش می دهد. این عادت را داشته باشید که همیشه با تمرکز بر پیروزی های خود – کوچک یا بزرگ ، ذهن مثبت داشته باشید.

ورزش راه دیگری برای افزایش سطح سروتونین و سطح هورمون شادی است. یک پیاده روی سریع 10 دقیقه ای برای روحیه شما معجزه می کند ، پس چرا پیاده روی طولانی تری انجام ندهید؟ بیست و چهل دقیقه نیز مزایای باورنکردنی برای سلامت قلب و جسم شما به همراه خواهد داشت.

مطالعات همچنین نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی تریپتوفان سطح سروتونین را افزایش می دهد. غذاهای غنی از تریپتوفان شامل مرغ ، تخم مرغ ، پنیر ، ماهی ، بادام زمینی ، کدو ، دانه کنجد ، شیر و بوقلمون است.

روش افزایش اندورفین

ورزش روشی بسیار م toثر برای ترشح اندورفین است. با این حال ، راه های دیگری نیز برای ترشح اندورفین وجود دارد – خنده یا ورزش های کششی می تواند باعث ترشح اندورفین ها شود.

افزایش هورمون شادی

روش افزایش اکسی توسین

اکسی توسین با دادن و دریافت عشق در همه اشکال آن آزاد می شود. با انجام یک کلاس کامل یوگا ، ماساژ ، مدیتیشن یا گوش دادن به موسیقی به میزان این هورمون در بدن خود نگاه کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث ترشح اکسی توسین می شود ، گفتگوی معنی دار با خانواده یا دوستان یا آشپزی برای کسانی است که به شما اهمیت می دهند. می توانید حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید یا با شخص خاصی صمیمی باشید.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و لذت زندگی خود را افزایش دهید.

شادی درونی در بهبود کیفیت زندگی ما بسیار مهم است و در شرایطی که احساس خوشبختی در زندگی شما کاهش یافته است ، می توانید انتخاب کنید که زندگی درخشان تر و شادتری را تجربه کنید.

اولین مرکز مراقبت های بهداشتی وی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در ارائه خدمات مراقبت در منزل و پرستاری ، آماده ارائه خدمات شبانه روزی به شهروندان عزیز با کادر مجرب و متخصص خود می باشد.

پرسنل مجرب در این مرکز مانند پرستاران ارشد ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال ، همواره خدمات مطابق با آخرین استانداردهای خدمات مراقبت و پرستاری را ارائه کرده اند و راحتی و ایمنی شما عزیزان را در اولویت اول قرار داده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید