پرخوری عصبی چیست؟


پرخوری عصبی یک اختلال خوردن روانشناختی است که در آن پرخوری به موقع رخ می دهد (خوردن غذای زیاد در یک وعده غذایی). در این پرخوری

فرد هیچ کنترلی بر غذا خوردن ندارد و به دنبال راهی برای حذف غذا است. پسندیدن:
استفراغ

روزه داری

استفاده بیش از حد از ملین ها و مدرها

ورزش اجباری

در این پرخوری ، که تمایل دارد در اواخر دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع شود ، فرد معمولاً خود را مخفی می کند و سعی می کند بعد از پرخوری نظافت کند.

دارد. هنگامی که بیش از حد غذا می خورید ، احساس تهوع و شرم می کنید و پس از تمیز کردن احساس خوبی دارید. افراد مبتلا به بولیمیا معمولاً اضافه وزن دارند

و ارتفاع در محدوده نرمال است. اما ممکن است از افزایش وزن بترسند و بخواهند وزن کم کنند و از بدن خود بسیار ناراضی باشند.

از

علل پرخوری و عوامل خطر:

علت دقیق بولیمیا هنوز مشخص نیست. اما تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از برخی ویژگی های شخصیتی ، احساسات و الگوهای فکری و همچنین عوامل بیولوژیکی و محیطی ممکن است مسئول این امر باشند.

دانشمندان معتقدند که این اختلال خوردن می تواند با نارضایتی از بدن و نگرانی زیاد در مورد اندازه و فرم بدن شروع شود. مرد معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارد و از اضافه وزن می ترسد.

عوامل خطر دیگر عبارتند از:

زن بودن
افسردگی و اختلالات اضطرابی
مواد مخدر
ضربه
فشار بر رژیم های مکرر

علائم بولیمیا:

علائم مختلف پرخوری در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.
علائم جسمی پرخوری عصبی می تواند شامل موارد زیر باشد:
مشکلات دندانی
گلو درد
غدد متورم در گردن و صورت
سوزش سردل
سوء هاضمه
تونل باد
پریودهای نامنظم
ضعف
خستگی
چشم های قرمز
به دلیل استفراغ عمدی و مکرر ، مچ یا پشت دست تماس می گیرد
سرگیجه یا غش کردن
همیشه احساس سرما می کنم
مشکلات خواب
پوست خشک و ناخن های خشک و شکننده

علائم رفتاری پرخوری می تواند به شرح زیر باشد:

غذا و تمیز کردن کنترل نشده
جمع آوری یا سرقت غذا
فقط یک غذای خاص بخورید
جویدن بیش از حد لازم است
برای کاهش وزن بعد از غذا از مسهل یا دیورتیک استفاده کنید
بیش از حد ورزش کنید

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده بیش از حد بر وزن و اندازه خود تمرکز کرده اید یا به غذا علاقه زیادی دارید ، حتماً با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرید ، احتمال موفقیت شما بیشتر می شود.

عوارض بولیمیا:

یکی از دلایل مهم درمان سریع پرخوری پرهیز از مشکلات جدی است که می تواند در دراز مدت ایجاد کند. این عوارض جانبی عبارتند از:
جایگزینی گلوکوم به دلیل تماس مکرر با اسید معده به دلیل استفراغ عمدی مکرر
تاننهولا
حساسیت دندان نسبت به غذای گرم یا سرد
التهاب و درد در غدد بزاقی (ناشی از استفراغ مکرر)
زخم ها
سوراخ شدن معده یا مری
عادات روده را مختل کنید
کم آبی بدن
ضربان قلب نامنظم
حمله قلبی (در موارد شدید)
میل جنسی پایین
خطر خودکشی یا رفتارهای خودآزاری وجود دارد
مصرف الکل یا مواد مخدر

پرخوری و داروهای خانگی برای درمان پرخوری عصبی:

پزشک نیازهای جسمی و روحی فرد را در نظر می گیرد. درمان ممکن است شامل مشاوره و دارو باشد.

درمان های پزشکی

پزشکی:

داروی ضد افسردگی فلوکستین (Prozac) برای درمان پرخوری عصبی از FDA تأیید شده است. گاهی پزشکان داروهای ضد افسردگی یا انواع دیگر را تجویز می کنند

داروها نیز توصیه می شود. بستری شدن اغلب اتفاق نمی افتد. اما در موارد شدید ، پرخوری می تواند برای مدت کوتاهی رخ دهد

بیمارستان برای درمان بیشتر اختلالات خوردن شامل درمان سرپایی است.

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT): در این نوع درمان ، فرد عادات غذایی معمول را می آموزد و بر چیزهایی تمرکز می کند که باعث پرخوری یا پاک شدن فرد می شود. بنابراین ، هنگام اعتراض به پرخوری ، افکار غیر منطقی و رفتارهای ناسالم به چالش کشیده می شود.

خانواده درمانی (FBT):
اغلب در کودکان و نوجوانان مبتلا به پرخوری عصبی استفاده می شود و به خانواده ها کمک می کند تا با بیماری ها و مشکلاتی که می توانند منجر به بولیمیا شوند مقابله کنند.

روان درمانی انسان (IPT):
این رویکرد بر مشکل روابط با سایر افراد در زندگی متمرکز است. زیرا روان درمانی انسان معتقد است که نحوه تعامل شما با دیگران می تواند بر وضعیت عاطفی و سلامت روانی شما تأثیر بگذارد.

درمان تغذیه ای

هدف از تغذیه درمانی آموزش عادات غذایی خوب است. متخصص تغذیه به شما کمک می کند علائم گرسنگی و سیری بدن خود را بشناسید. آنها همچنین به شما کمک می کنند وزن خود را حفظ کرده و نگرش سالم تری نسبت به غذا پیدا کنید.

مراقبت از خود در صورت پرخوری

علاوه بر پیروی از یک برنامه درمانی ، می توانید اقدامات لازم را برای مراقبت از خود انجام دهید:
برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز ، غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید. از پزشک خود بپرسید که آیا مکمل غذایی برای شما مناسب است یا خیر. و در مورد بهترین نوع و زمان ورزش برای سلامتی خود مشاوره بگیرید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید. حمایت دوستان و خانواده می تواند به شما کمک کند بر عادات ناسالم غلبه کرده و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

مژده رحمانیان ، عضو سازمان غذای ایران
مرکز حضور و زیبایی Armoni

دیدگاهتان را بنویسید