پیلاتس چیست و چگونه می تواند به تناسب اندام شما کمک کند؟


آگاهی از بدن چیزی است که پیلاتس را از بسیاری از ورزش های دیگر متمایز می کند. ایجاد آگاهی در مورد نحوه اجرای حرکت، جایی که حرکت شروع می شود، حرکت در کجا به پایان می رسد و دامنه حرکتی که می توانید کنترل کنید، یکی از مهمترین مزایای تمرین پیلاتس است. هنگامی که ما بر افزایش آگاهی از بدن خود تمرکز می کنیم، نه تنها درک بهتری از بدن خود ایجاد می کنیم، بلکه توانایی خود را برای اجرای الگوهای حرکتی در تمام جنبه های وجودمان، زندگی و هر فعالیت بدنی دیگری که در آن شرکت می کنیم، بهبود می بخشیم. تمرین پیلاتس شما را با الگوهای حرکتی آشنا می کند و می آموزید که کدام الگوها مفید و کدام الگوها مضر هستند. در این مقاله می خواهیم به شما آموزش دهیم که آگاهی از بدن چیست و چگونه پیلاتس می تواند به بهبود آن کمک کند.
آگاهی بدن توانایی تشخیص و شناخت فرآیندها و حرکات بدن است. هنگامی که ما آگاهی بدن را توسعه می دهیم، می توانیم حرکات بدنمان و همچنین محدودیت ها و ظرفیت های فیزیکی آن را درک و احساس کنیم. همچنین می‌توانیم منشأ درد و ناراحتی عضلات خود را شناسایی کنیم و همچنین مزایا و معایب انجام برخی فعالیت‌های بدنی روزانه را درک کنیم.
فردی که بدن خود را می شناسد می داند چگونه تشخیص دهد که چه الگوهای حرکتی برای سلامتی او مفید است و چه چیزی مضر است. به عنوان مثال، فرد به حرکات ساده زندگی روزمره مانند نشستن، ایستادن، بالا رفتن از پله ها و با هوشیاری راه رفتن توجه بیشتری می کند و برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات مانند کمردرد، زانو، بد وضعیت و O حرکات خود را تغییر می دهد و اجتناب می کند. انجام کارهایی که در دراز مدت منجر به آسیب می شود.
پیلاتس سیستمی از تمرینات مکرر است که بر روی تشک یوگا با استفاده از وزن بدن یا با کمک سایر تجهیزات و تجهیزات اصلاح کننده انجام می شود. تمرینات پیلاتس توانایی بدن در تمرکز و رشد عضلات میانی بدن را بهبود می بخشد و به دلیل دانشی که تمرینات پیلاتس به بدن می دهد، برخلاف تصور مردم، این ورزش ها در بسیاری از کشورها برای افراد آسیب دیده بیشتر است. در بین رقصندگان محبوب تر است.
پیلاتس بر اساس مفهومی به نام Contrology است که به معنای یک برنامه آمادگی جسمانی و ذهنی است که برای انجام تمرینات با هدف کنترل و دقت نیاز به یکپارچگی بدن و ذهن دارد.

فواید تمرینات پیلاتس

با تمرین منظم پیلاتس و گنجاندن آن در برنامه تمرینی خود، از مزایای فراوان این ورزش بهره مند خواهید شد.

1. پیلاتس به افزایش قدرت عضلات میانی بدن یا مرکزی کمک می کند

عضلات مرکزی

تقویت عضلات مرکزی برای حمایت از ستون فقرات و پیشگیری از کمردرد بسیار مهم و ضروری است و علاوه بر آن بهبود عضلات میانی بدن باعث بهبود عملکرد شما در سایر فعالیت های ورزشی می شود.

2. پیلاتس می تواند به وضعیت بهتر بدن منجر شود

آمادگی جسمانی با پیلاتس

تمرینات پیلاتس می تواند شما را بهبود بخشد و وضعیت آناتومیکی شما را حفظ کند، به عنوان مثال: تغییرات در فرم بدن به دلیل الگوهای حرکتی نادرست مانند خمیده نشستن یا کج کردن لگن به جلو یا عقب، یا حتی قوز کردن شانه ها را می توان با تمرینات پیلاتس کنترل و پیشگیری کرد.

3. پیلاتس می تواند انعطاف پذیری شما را افزایش دهد

پیلاتس 2

انعطاف پذیری دامنه حرکتی مفاصل شما را افزایش می دهد و عضلات شما را تقویت و کشش می دهد که برای جلوگیری از آسیب بسیار مهم است.

4. تعادل

تمرینات پیلاتس هم تمرینات ذهنی و هم فیزیکی هستند و می توانند تاثیر مستقیمی بر تعادل و هماهنگی تاندون ها و عضلات شما داشته باشند. تعادل برای فعالیت های روزانه در هر سنی مهم است. پیلاتس نه تنها با تقویت عضلات مرکزی بدن، بلکه به دلیل تمرکز روی هم ترازی و تمرینات کل بدن، تعادل و راه رفتن را بهبود می بخشد.

5. شدت ورزش پیلاتس را افزایش دهید

تمرینات پیلاتس با تمرکز بر تنفس، ظرفیت قلبی و تنفسی را بهبود می بخشد، هورمون های احساس خوب را تحریک می کند، جریان اکسیژن و گردش خون را بهبود می بخشد. تمرینات پیلاتس معمولا باعث خستگی نمی شود و ضربان قلب و دمای بدن را افزایش می دهد، بنابراین می تواند ورزش مناسبی برای مبتلایان به ام اس باشد.

6. افزایش آگاهی بدن

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، پیلاتس با تمرکز و کنترل تمرینات، آگاهی از بدن و الگوهای حرکتی را افزایش می دهد.

7. استرس را کاهش دهید

پیلاتس می تواند به کاهش استرس شما کمک کند

استفاده از تمرینات تنفسی و تمرکز پیلاتس بدن شما را از حالت جنگ و گریز خارج می کند و به مرور زمان استرس را کاهش می دهد و کورتیزول را کاهش می دهد.

8. کاهش درد قاعدگی

تحقیقات نشان می دهد که پیلاتس می تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند.

9. بهبود تحرک

تفاوت بین انعطاف پذیری و تحرک در این است که انعطاف پذیری میزان کشش غیرفعال یک عضله است. تحرک دامنه حرکت مفصل است. حرکت خوب به انعطاف پذیری و همچنین قدرت نیاز دارد. برای بهینه سازی حرکت به تعادل قدرت و انعطاف نیاز دارید. تمرین پیلاتس با انتقال نرم بین حرکات دقیق و آهسته و کنترل شده به حرکت خود ادامه می دهد. بیشتر تمرینات پیلاتس ترکیبی از این دو هستند، یعنی تقویت قدرت، انعطاف پذیری و تحرک.

10. بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

پیلاتس می تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن به خصوص در افراد مسن کمک کند، اما در حالی که بیشتر تحقیقات روی افراد مسن انجام شده است، تحقیقات دیگر نشان می دهد که تمام سنین می توانند از تمرینات پیلاتس برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بهره مند شوند.

11. خطر آسیب را کاهش دهید

هوشیاری بدنی خطر آسیب را کاهش می دهد زیرا در حین فعالیت بدنی بسیاری از افراد با محدودیت های فیزیکی خود و حرکت دانه های مفاصل و نحوه صحیح حرکت در آن محدوده آشنا نیستند در نتیجه ممکن است به بدن خود آسیب برسانند اما با آگاهی از بدن، می توانیم خطر آسیب را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم، زیرا هنگام انجام هر حرکت کاملاً از آنچه در هر قسمت از بدن شما اتفاق می افتد آگاه هستید. به این ترتیب می توانید بدن خود را در حین ورزش و فعالیت های روزانه کنترل کنید و از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.
بنابراین به طور کلی اگر به دنبال راهی برای افزایش آگاهی و بهبود عملکرد خود هستید، می توانید از تمرینات ساده و چالش برانگیز پیلاتس در کنار سایر ورزش ها و فعالیت های بدنی خود استفاده کنید و از معجزه آن در زندگی روزمره خود بهره مند شوید.