چرا هویج را از سبد غذایی حذف نمی کنیم؟


5 دلیل برای خوردن هویج

به گزارش همشهری آنلاین: هویج یکی از مغذی ترین سبزیجات و سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان هاست. خوردن هویج در قالب یک رژیم غذایی متعادل به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها و تسریع روند بهبود زخم ها و همچنین هضم غذا کمک می کند. در ادامه مقاله به مهم ترین فواید این سبزی می پردازیم که عبارتند از:

1. در بهبود بینایی موثر است

هویج یکی از غذاهای غنی از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A برای رشد بینایی، رشد استخوان و باروری ضروری است. کمبود این ویتامین می تواند منجر به بیماری های پیشرونده چشمی مانند شب کوری شود. خوردن هویج باعث افزایش سطح دو کاروتنوئید شبکیه به نام های لوتئین و زآگزانتین می شود که باید از طریق تغذیه تامین شود. فراوانی همزمان بتاکاروتن و آنتی اکسیدان ها در هویج نقش پیشگیرانه ای در برابر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن دارد.

2. تامین آنتی اکسیدان

هویج یکی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان است که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند. در واقع آنتی اکسیدان ها ترکیبات مضری به نام رادیکال های آزاد را از بین می برند. رادیکال های آزاد زمانی که مواد غذایی تجزیه می شوند یا در معرض آلودگی های محیطی و دود سیگار قرار می گیرند تشکیل می شوند و به مرور زمان باعث آسیب به سلول ها و پیدایش بیماری های مختلف مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و پیری زودرس می شوند.

3. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

خوردن یک هویج حدود 5 تا 8 درصد از نیاز روزانه به فیبرهای غذایی را تامین می کند. فیبرهای غذایی ترکیباتی هستند که نقش موثری در بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارند و افرادی که به طور منظم غذاهای حاوی فیبر مصرف می کنند کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند. البته دریافت فیبر کافی می تواند سطح کلسترول خون را نیز کاهش دهد.

4. گزینه ای برای کاهش وزن

هویج علاوه بر اینکه یک غذای سالم و مغذی است، به دلیل کالری کم به حفظ سلامتی نیز کمک می کند. بنابراین افرادی که نگران اضافه وزن یا پیروی از رژیم لاغری هستند، بهتر است هویج را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند زیرا خاصیت سیری آن از پرخوری و ولع خوردن جلوگیری می کند.

5. برای افراد دیابتی مفید است

هویج در کنترل دیابت نقش دارد زیرا فیبر بالا و قند پایین دو عامل مهم در کنترل قند خون هستند. هویج خام و پخته دارای شاخص گلیسمی پایینی است و بنابراین از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می کند. هویج همچنین حاوی ترکیبی به نام اسید آلفا لیپوئیک است که نشان داده شده است که حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و به کنترل دیابت کمک می کند. وجود مقدار زیادی ویتامین A، C و K در هویج نیز برای حفظ سلامت افراد مبتلا به این بیماری ضروری است.

مقاله پیشنهادی: خوردن هویج در بارداری چه مزایا و معایبی دارد؟