چه نکات و اصول مراقبتی را در هفته چهارم بارداری به خاطر بسپارم؟


بر هفته چهارم بارداری رویا را در درون خود خواهید داشت. در این مرحله جنین به دیواره رحم رسیده است و احساس می کنید نسبت به گذشته کمی تغییر کرده اید. این دقیقا همان لحظه ای است که شما شروع به شمارش معکوس روزهای پریود خود می کنید و متوجه می شوید که پریود نشده اید. شما نمی توانید ضربان قلب خود را کنترل کنید. استفاده از بی بی چک اولین فکری است که به ذهن شما خطور می کند. فقط به این دلیل که دو خط پررنگ در بررسی BB ظاهر می شوند، مفروضات شما به حقیقت نزدیک تر است.

برنامه را دانلود کنید

اگر سیکل بارداری را با اپلیکیشن نعناع طی نکرده اید، می توانید با دانلود رایگان این برنامه هر هفته بارداری خود را رصد کنید.

هفته چهارم را با چرخه بارداری با اپلیکیشن نعنا سفر کنید

هفته چهارم را با چرخه بارداری با اپلیکیشن نعنا سفر کنید

در این زمان شما به پزشک مراجعه می کنید و نتایج آزمایش BB با آزمایش خون تایید می شود. شما مادر شده اید و باید در روزها و ماه های آینده مراقب خود و نوزادتان باشید. برای داشتن یک بارداری خوب لازم است دانش خود را در این زمینه افزایش دهید تا نه ماهه بارداری را با کمترین مشکل به پایان برسانید. از بارداری نترسید، آرامش خود را حفظ کنید و فقط به فکر سلامتی خود و کودکتان باشید.

بدن مادر در هفته چهارم بارداری

در این هفته برخی از علائم بارداری را تجربه خواهید کرد. البته برخی از مادران باردار هنوز هیچ علامتی ندارند. ممکن است گرفتگی و لکه بینی را تجربه کنید، که هر دوی این موارد زمانی رخ می دهد که تخمک در دیواره رحم لانه گزینی می کند.

اکنون زمان آن است که بدن شما شروع به ساخت هورمون HCG کند. این هورمون به تخمدان‌های شما دستور می‌دهد تا هر ماه ترشح تخمک را متوقف کنند، چرخه قاعدگی شما را متوقف کند و همچنین تولید هورمون‌های دیگر را افزایش دهد. دو هورمون استروژن و پروژسترون. بنابراین، اگر تست بارداری خانگی انجام دادید و نتیجه آن مثبت بود، به این معنی است که سطح این هورمون در ادرار شما بالا است.

علائم من در هفته چهارم بارداری

فراموش نکنید که هر زنی دوره منحصر به فردی از بارداری را تجربه می کند. در واقع، حتی آنچه در این بارداری تجربه می کنید ممکن است با تجربه بارداری قبلی شما متفاوت باشد. برای ارائه یک ایده اولیه از آنچه ممکن است تجربه کنید، در اینجا لیستی از علائم وجود دارد:

نفخ معدهبدن شما خود را برای پذیرش موجود در حال رشد در چند ماه آینده آماده می کند. بنابراین انتظار کمی نفخ، به خصوص در ناحیه معده را داشته باشید. دیواره رحم شما کمی ضخیم تر می شود و تورم آن به این معنی است که رحم فضای بیشتری نسبت به قبل دارد.

خونریزی خفیف یا لکه بینیبرخی از زنان در این هفته لکه بینی کمی دارند که به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می شود. اما در صورت مشاهده خون زیاد و اگر لکه بینی بیش از دو روز طول کشید و یا نگرانی دیگری دارید، بهتر است سریعا با ماما تماس بگیرید.

نوسانات خلقی– این حالت به دلیل افزایش سطح هورمونی که شامل احساسات شدید و تغییرات شدید است، به سراغ شما می آید که قوی ترین آن در سه ماهه اول و سوم بارداری دیده می شود. برای کنترل شرایط به سراغ تمرینات آرامش روانی بروید، ماساژ دهید، بخوابید و از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید که یکی از ساده ترین راه ها برای کمک به خودتان است.

حساسیت سینه– مانند معده، سینه ها برای تغذیه نوزاد در آینده شروع به کار می کنند. تعداد غدد تولید کننده شیر افزایش می یابد و لایه چربی ضخیم تر می شود و این روند سینه ها را بزرگتر می کند.

بیماری صبحگاهی– شاید حالت تهوع داشته باشی، شاید هم نه! این حالت هر ساعت و نه فقط صبح به سراغ شما می آید. البته هر خانم حامله ای این حالت را تجربه می کند که در شرایط او منحصر به فرد است با احساس تهوع خفیف و در برخی دیگر شامل استفراغ می شود.

اگر این حالت تهوع شما را آزار می دهد، بهتر است برای کنترل آن با ماما مشورت کنید. درجاتی از تهوع صبحگاهی تقریباً 85 درصد از زنان را در طول بارداری تحت تأثیر قرار می دهد. اما خبر خوب این است که این وضعیت ناخوشایند در سه ماهه دوم کاهش می یابد.

اسرار رنگ پریده– در این هفته میزان ترشحات واژن که طبیعی است افزایش می یابد. این ترشح غلیظ، شفاف یا سفید است. اگر متوجه بوی بد یا سوزش و سوزش در واژن شدید، باید با ماما صحبت کنید.

در هفته چهارم بارداری باید به چه نکاتی توجه کرد؟

با ورود به هفته چهارم بارداری، ماه اول سه ماهه اول تقریبا تمام شده است. در این زمان تغییر خاصی احساس نخواهید کرد. برخی از زنان ممکن است احساس کنند که دمای بدن آنها کمی بالاتر است. با این حال، از قبل می دانید که باردار هستید و سه ماهه اول زمانی است که باید از خود مراقبت کنید، زیرا احتمال سقط جنین در این دوران وجود دارد.

برای محافظت از خود و کودکتان، حتما مکمل های خود را جدی بگیرید. مصرف مکمل هایی مانند ویتامین D، کلسیم و اسید فولیک ضروری است. باید بدانید که کلسیم در حضور ویتامین D در بدن جذب می شود. شاید شنیده باشید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز باعث جذب این ویتامین در بدن می شود. اما باید بدانید، با این حال، احتمال ابتلا به کمبود این ویتامین بسیار زیاد است. بنابراین، از مکمل ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید. اگر به اندازه کافی اسید فولیک مصرف نکنید، کودک ممکن است دچار آسیب های مغزی و نخاعی شود. برای این منظور توصیه می شود با پزشک متخصص مشورت کنید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد.

سبک زندگی سالمی داشته باشید

تغییر سبک زندگی در دوران بارداری

تغییر سبک زندگی در دوران بارداری

اگر سبک زندگی اشتباهی وجود دارد، بهتر است از هفته چهارم بارداری آن را ترک کنید. به عنوان مثال، سراغ غذاهای چرب، کنسرو شده، فوری و فرآوری شده نروید. همچنین دور نوشیدن آب میوه های صنعتی را خط قرمز بکشید. از مادر بودن باید تنبلی را کنار بگذارید. زمان بیشتری را در آشپزخانه بگذرانید و برای خود غذای تازه بپزید. تا حد امکان میوه های فصل را تهیه کرده و آب آن ها را بگیرید. منتظر نباشید که شخص دیگری این کارها را برای شما انجام دهد. روی پای خود بایستید و این نگرش را از ابتدا به کودک خود آموزش دهید.

اگر سیگاری هستید، نه ماهگی بارداری زمان خوبی برای ترک سیگار است. اگر سیگار نمی کشید، اجازه ندهید کسی در حضور شما سیگار روشن کند. اگر آن را جدی بگیرید، سم دود سیگار می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. همچنین چنین مادرانی در معرض خطر زایمان زودرس هستند، بنابراین جایی برای تعارف باقی نمی ماند.

فعالیت های ورزشی خود را کنترل کنید

اگر برای اولین بار باردار هستید، بهتر است در هفته چهارم بارداری بیشتر به فعالیت های ورزشی خود توجه کنید. گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که نیازی به انجام فعالیت زیاد در ماه بارداری نیست. بنابراین، به محض اطلاع از وضعیت خود، برنامه ورزشی خود را تا زمانی که وضعیت شما توسط متخصص بررسی شود، متوقف کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله افزایش وزن در دوران بارداری را مطالعه کنید.

در هفته چهارم بارداری مایعات و فیبر فراوان بنوشید

بسیاری از زنان با ورود هفته چهارم بارداری و معمولا در روزهای پس از آن دچار یبوست می شوند. به همین دلیل توصیه می شود از همان ابتدا رژیم غذایی خود را تغییر دهید. سعی کنید وعده های غذایی خود را افزایش دهید و در هر وعده غذایی مقدار کمی غذا دریافت کنید. برای میان وعده بهتر است از آجیل و میوه های تازه استفاده کنید. به طور کلی باید همه نوع غذا را در برنامه غذایی خود داشته باشید. افزودن فیبر به وعده های غذایی و نوشیدن آب در طول روز می تواند به پیشگیری از یبوست یا حداقل کاهش شدت آن کمک کند. این مشکل ناشی از تغییرات هورمونی است و معمولا بعد از سه ماهه اول برطرف می شود.

کلمه پایانی: امتیاز بیشتر

در سه ماهه اول، مهم است که روابط جنسی خود را کنترل کنید. برای این منظور حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا نکات لازم در اختیار شما قرار گیرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله رابطه بارداری را مطالعه کنید.

اگر در این مدت علاوه بر علائم بارداری، با علائمی مانند گرفتگی شدید عضلانی، لکه بینی و خونریزی شدید مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال سقط جنین وجود دارد.

منبع: pampers