چگونه از خود مراقبت کنیم؟ 5 ترفند مراقبت از خود


آیا می خواهید یک تغییر مثبت ایجاد کنید؟ پس باید سعی کنید از خودتان مراقبت کنید. بسیاری از ما اهداف مختلفی مانند رفتن به باشگاه، کاهش وزن و رسیدن به ظاهر ایده آل را دنبال می کنیم. این آرزوها و اهداف قابل ستایش است. اما برای سلامت جسم و روح کافی نیست و باید به برنامه های خودمراقبتی اهمیت بیشتری داد. در واقع، کارهایی مانند ورزش و رسیدن به وزن ایده آل نتایج بسیار خوبی بر سلامت ما دارد. اما برای اینکه سریعتر به سمت سلامت روحی و جسمی حرکت کنیم، باید تکنیک های خودمراقبتی را بدانیم. این موضوع به ویژه در فصل زمستان که افراد بیشتر به اختلال افسردگی فصلی یا SAD مبتلا می شوند اهمیت بیشتری پیدا می کند.

اگر نمی دانید چگونه از خود مراقبت کنید، ما اینجا هستیم تا همه چیز را به شما آموزش دهیم.

5 ترفند خودمراقبتی برای حفظ سلامت جسمی و روانی در طول سال

1- استرس خود را کاهش دهید

زندگی برای همه ما پر از اتفاقات غیرمنتظره و غم انگیز است. وقتی استرس افزایش می یابد، ممکن است سردرد، خستگی، مشکل خواب و تنش عضلانی را احساس کنید. استرس حتی می تواند باعث پرخوری یا کناره گیری از دوستان و اعضای خانواده شود و شما را در معرض فشار خون بالا، بیماری قلبی و چاقی قرار دهد.

هر روز چند دقیقه را به تنفس عمیق، مدیتیشن یا تمرین مدیتیشن اختصاص دهید. این موارد ساده هستند، اما می توانند به کاهش استرس و افزایش سلامت جسم و روح شما کمک کنند.

2- بیشتر بخوابید

اگر شما هم از آن دسته افراد کم خواب هستید، وقت آن رسیده که این روش را تغییر دهید. بدن ما در هنگام خواب خود را التیام می بخشد و این بهبودی منجر به بهبود سلامت جسم و روان ما می شود. اگرچه میزان خواب مناسب برای هرکسی متفاوت است، متخصصان معمولاً توصیه می‌کنند 7 تا 9 ساعت در شب بخوابند تا از مزایای یک خواب خوب بهره ببرند.

کمبود خواب می تواند تمرکز را کاهش دهد و اگر به یک فرآیند مزمن تبدیل شود، می تواند تأثیر منفی قابل توجهی بر بدن شما بگذارد، مانند افزایش فشار خون. کارشناسان توصیه می کنند که هر روز در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. حتی در تعطیلات آخر هفته. همچنین برای داشتن خواب باکیفیت توصیه می شود نکات زیر را رعایت کنید:

  • اتاق خود را تاریک، ساکت و خنک کنید.
  • قبل از خواب شام سنگین یا نوشیدنی های حاوی کافئین نخورید.
  • حدود یک ساعت قبل از خواب، تلفن، لپ تاپ، تلویزیون یا هر وسیله الکترونیکی خود را کنار بگذارید و آنها را به اتاق خود نیاورید.

3- کارهای مورد علاقه خود را انجام دهید

انجام کارهایی که دوست دارید بخشی از روال مراقبت از خود شماست. فعالیت هایی مانند باغبانی، پیاده روی یا هنرهای رزمی هم فعال و هم سرگرم کننده هستند. اگر به این چیزها علاقه ندارید، می توانید در سرگرمی هایی شرکت کنید که ذهن شما را به چالش می کشد، مانند ساختن کاردستی، حل پازل یا گوش دادن به موسیقی. فواید زیادی برای ذهن و روح شما دارد.

به گفته کارشناسان، شرکت در فعالیت های سرگرم کننده و مورد علاقه یکی از بهترین راه ها برای مراقبت از خود است. این اعمال باعث ترشح هورمون های اندورفین در مغز می شود. این هورمون می تواند شما را خوشحال کند و با افسردگی مبارزه کند.

6 ترفند ساده برای 100 سال زندگی کردن

شرکت در فعالیت های اجتماعی می تواند به این مزایا بیفزاید. اگر سرگرمی ها و فعالیت های مورد علاقه خود را با دیگران انجام دهید، می توانید سالم تر و شادتر باشید.

4- مراقب بدن خود باشید

ورزش تنها راه مراقبت از خود نیست. کارهای ساده مانند نخ دندان کشیدن روزانه، حمام طولانی یا کوتاه کردن ناخن، همگی موارد مراقبت از خود هستند.

رعایت بهداشت فردی همیشه مهم و ضروری بوده است، اما از زمان شیوع بیماری همه گیر کووید-19 این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است. حمام کردن هر روز صبح و پوشیدن لباس تمیز بخش مهمی از فرآیند مراقبت از خود است. مسواک زدن، مانیکور و آرایش خود نه تنها می تواند سلامت شما را بهبود بخشد، بلکه باعث کاهش باکتری ها در بدن شما شده و احساس بهتری به شما می دهد.

رژیم غذایی متعادل: چه بخوریم و چه نخوریم تا سالم بمانیم؟

5- بدانید چه زمانی باید کمک بخواهید

بسیاری از افراد در اوایل پاییز و زمستان نوعی غم و اندوه را تجربه می کنند. اگر این علائم بسیار شدید باشد، ممکن است فرد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی (SAD) یا افسردگی فصلی باشد.

علائم افسردگی فصلی عبارتند از:

  • انرژی کاهش یافته است
  • مشکل در تمرکز
  • دوگانگ گانا
  • افزایش میل به تنهایی
  • احساس نیاز به خواب بیشتر
  • افزایش وزن

با این حال، به خاطر داشته باشید که داشتن این علائم همیشه به معنای ابتلا به اختلال عاطفی فصلی (SAD) نیست. اما اگر نگران این موضوع هستید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. محققان هنوز علت دقیق افسردگی فصلی را نمی‌دانند، اما برخی از متخصصان معتقدند این وضعیت به دلیل روزهای کوتاه‌تر و تغییر در تولید و ترشح سروتونین است که بر خلق و خوی تأثیر می‌گذارد. اگر پزشک شما را افسردگی فصلی تشخیص دهد، نور درمانی را به عنوان بخشی از درمان شما تجویز خواهد کرد.

نور درمانی برای درمان افسردگی فصلی قرار گرفتن در معرض طیف کامل نور روشن است. برای این کار زیر دستگاه مخصوصی می نشینید که نور ساطع می کند. جلسات درمانی با یک جلسه 10-15 دقیقه ای در روز شروع می شود و بسته به میزان پاسخ شما به این درمان، ممکن است به جلسات اضافی نیاز داشته باشید.

38 مورد از مغذی ترین و سالم ترین غذاها و نوشیدنی های جهان

اگر فکر می کنید به اختلال افسردگی فصلی مبتلا هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با پزشک مشورت کنید. پزشک ممکن است از روش های درمانی مناسب مانند نور درمانی استفاده کند و داروهای ضد افسردگی را برای درمان شما تجویز کند.

به یاد داشته باشید که ورزش و پیروی از سبک زندگی سالم و مناسب برای سلامتی همه ما لازم و ضروری است، اما کافی نیست. مراقبت از خود بخش مهم دیگری از داشتن یک زندگی سالم و شاد است.