چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟ 7 نکته که باید رعایت کنید


چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
رژیم کتوژنیک یا مشابه رژیم گربه، در یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات اما پرچرب که علاوه بر اثر کاهش وزن قابل توجه، سلامت جسمی را نیز بهبود می بخشد. برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم های کتوژنیک در برخی موارد می توانند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر را کاهش دهند. ولی چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟

در این مقاله می توانید بخوانید:

  • رژیم کتوژنیک چیست؟
  • انواع رژیم کتوژنیک
  • چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟ 7 نکته طلایی

بیشتر بخوانید: روز جهانی بدون رژیم، حداقل امروز، نگران نباشید!


چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
رژیم‌های کتوژنیک به دلیل اثرات سرکوب‌کننده‌ای که دارند تأثیر قابل‌توجهی بر اشتها دارند کاهش وزن و برخلاف رژیم های لاغری سنگین، برای سلامتی فرد مضر نیستند. به همین دلیل است که طرفداران این نوع غذا هر روز بیشتر می شود. بدون شک این سوال تا به امروز برای شما پیش آمده است چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟ در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این نوع رژیم غذایی و نحوه رعایت آن در اختیار شما قرار می دهیم.


پیشنهاد ویژه نی نی بان: قهوه با مغز چه می کند؟ تازه و با طراوت


رژیم کتوژنیک چیست؟

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
رژیم کتوژنیک یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب است که شباهت های زیادی دارد رژیم های اتکینز و انواع دیگر رژیم های کم کربوهیدرات آن را داشته باشد. در این نوع رژیم مصرف کربوهیدرات بسیار کاهش یافته و چربی جایگزین می شود. کاهش کربوهیدرات بدن را در یک حالت متابولیک به نام کتوز قرار می دهد. وقتی این اتفاق می افتد، بدن چربی های ذخیره شده را برای انرژی می سوزاند. طی این فرآیند چربی کبد به کتون تبدیل می شود تا مغز را انرژی بخشد.

رژیم های کتوژنیک می تواند یک عامل باشد کاهش قابل توجه سطح قند خون و انسولین ممکن است همراه با افزایش کتون ها در کبد، روند سلامت مغز را بهبود بخشد.


مطالب پیشنهادی: رژیم غذایی تیروئید هاشیموتو، حتما بخوانید!


انواع رژیم کتوژنیک

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
انواع مختلفی از رژیم های کتوژنیک بر اساس نسبت مصرف کربوهیدرات، چربی و پروتئین وجود دارد. در ادامه مطلب 4 رژیم کتوژنیک بیایید موارد مشترک را معرفی کنیم.

رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)

رژیم کتوژنیک استاندارد یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات، پروتئین متوسط ​​و پرچرب است. معمولا این نوع غذا شامل 70 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و تنها 10 درصد کربوهیدرات Ang.

رژیم کتوژنیک چرخه ای (CKD)

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
در این رژیم هر از چند گاهی کربوهیدرات مصرف کنید. به عنوان مثال 5 روز در هفته رژیم غذایی کاملا کتوژنیک مائو و 2 روز در هفته از غذاهای پر کربوهیدرات استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: محبوب ترین رژیم لاغری در جهان چیست؟


رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD)

این رژیم به شما این امکان را می دهد که پس از یک دوره رژیم کتوژنیک، مصرف کربوهیدرات خود را به تدریج افزایش دهید.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

این رژیم غذایی مشابه رژیم کتوژنیک معمولی است، اما حاوی مقدار زیادی پروتئین است. همیشه این نسبت است 60 درصد چربی، 35 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات Ang.

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
رژیم های کتوژنیک استاندارد و پر پروتئین رایج ترین نوع این رژیم ها هستند. به طور معمول، رژیم های کتوژنیک چرخه ای و هدفمند فرآیند پیچیده تری دارند و اغلب انجام می شوند بدنسازان یا ورزشکاران استفاده شده.


پیشنهاد ویژه نی نی بان: مزایای یائسگی، حرکت به سمت زندگی بهتر


چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟ 7 نکته طلایی

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
همانطور که اشاره کردیم، در طی فرآیند رژیم کتوژنیک، بدن چربی دریافتی را تبدیل می کند. ترکیباتی به نام کتون های کبدی و آن را به منبع اصلی انرژی بدن تبدیل کرد. برای رسیدن به چنین شرایطی باید نکات خاصی را برنامه ریزی و رعایت کرد که باید در این روند صادق باشید. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟ ما 7 نکته مهم را به شما می دهیم.

1. مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

غذا و رژیم غذایی کربوهیدرات کم، مهمترین عامل در رسیدن به کتوز است. سلول های بدن معمولا از گلوکز یا قند به عنوان منبع اصلی سوخت استفاده می کنند و بدن گلوکز را به شکل گلیکوژن در کبد و ماهیچه ها ذخیره می کند. با این حال، بیشتر سلول‌ها می‌توانند با سایر منابع سوخت کار کنند، از جمله اسیدهای چرب و کتون ها نیز استفاده می شود

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
اگر مصرف کربوهیدرات شما کاهش یابد، ذخایر گلیکوژن تخلیه شده و سطح هورمون انسولین کاهش می یابد. این فرآیند به اسیدهای چرب اجازه می دهد تا از ذخایر چربی بدن شما آزاد شوند. در همین حال، کبد شما برخی از این اسیدهای چرب را به کتون های استون، استواستات و بتا هیدروکسی بوتیرات تبدیل می کند.


مطالب پیشنهادی: غذای ناشتا چیست؟ یک راهنمای کامل


2. روغن نارگیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
کائون روغن نارگیل این به شما کمک می کند وارد کتوز شوید. ترکیب شیمیایی این روغن به اصطلاح حاوی چربی است تری گلیسیرید زنجیره متوسط ​​(MCT). برخلاف اکثر چربی ها، MCTs آنها به راحتی جذب می شوند و مستقیماً به کبد منتقل می شوند و می توانند بلافاصله برای انرژی استفاده شوند یا به کتون تبدیل شوند. در واقع مصرف روغن نارگیل می تواند یکی از بهترین راه ها باشد افزایش سطح کتون های کبد خواهد بود


بیشتر بخوانید: رژیم غذایی مناسب برای 3 ماه اول بارداری


3. فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
اگر ورزش می کنید ذخایر گلیکوژن بدنت را خالی می کنی این ذخایر معمولاً با خوردن کربوهیدرات ها پر می شوند. اما زمانی که مصرف کربوهیدرات کاهش می یابد، ذخایر گلیکوژن کاهش می یابد و پس از ورزش، کبد تولید کتون های خود را افزایش می دهد تا انرژی بدن را تامین کند.

4. مصرف چربی سالم خود را افزایش دهید

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
مصرف زیاد چربی های سالم یک عامل است افزایش سطح کتون در واقع، یک رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات نیاز به مصرف چربی زیاد برای انرژی دارد. به دلیل این نوع رژیم، بدن در حالتی قرار می گیرد که معمولا در وسط قرار دارد 60 تا 80 درصد کالری مورد نیاز خود را از چربی ها تامین می کند.


پیشنهاد ویژه نی نی بان: آرایشگاه عالی برای آرایش و شینیون در غرب تهران


5. چند ساعت ناشتا باشید

یکی دیگر از راه های افزایش کتون های کبد و رسیدن به نتیجه رضایت بخش در روند رژیم کتوژنیک، چند ساعت زمان است. به طور سریع و نخورید

6. پروتئین کافی دریافت کنید

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
مصرف تا حد امکان پروتئین در طول رژیم کتوژنیک می تواند کمک کننده باشد اسیدهای آمینه مورد نیاز کبد فراهم می کند و به افزایش تولید کتون در کبد کمک زیادی می کند.


مطالب پیشنهادی: آیا رژیم میکروبیوم بر سلامت دستگاه گوارش موثر است؟


7. سطح کتون خود را در طول فرآیند غذا خوردن بررسی کنید

برای اینکه مطمئن شوید غذایی که می‌خورید خوب عمل می‌کند و شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند، بهتر است سطح کتون خونتان را آزمایش کنید. تعداد کتون ها در کبد آزمایش ادرار و آزمایش خون قابل مشاهده است.


بیشتر بخوانید: غذاهای غربی شامل چه چیزهایی می شود؟


آخرین ملاقات

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟  7 نکته که باید رعایت کنید
در این مقاله سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟ ما 7 نکته مهم را به شما می دهیم. رعایت این نکات به شما کمک می کند در این فرآیند به نتیجه رضایت بخشی برسید و سطح کتون ها را در کبدتان افزایش دهید. توجه داشته باشید که این رژیم اصول خاص خود را دارد و باید قبل از شروع آن رعایت شود متخصصان تغذیه برای جلوگیری از مشکلات مشورت کنید.