کیک بوکسینگ؛ مزایا، نکات ایمنی، الزامات


همه ما می دانیم که ورزش چقدر برای سلامت روحی و جسمی ما مهم است. البته گاهی اوقات از ورزش های معمولی مانند یوگا و ورزش های متداول تناسب اندام خسته می شویم. در این شرایط تغییر ورزش به شما انگیزه و نشاط می بخشد. کیک بوکسینگ به اندازه پیلاتس، ایروبیک و بدنسازی محبوب نیست، اما به شما هیجان و نشاط می دهد.

تاریخچه کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ یک هنر رزمی تمام تماس است که در تایلند از رشته ای مشابه به نام موی تای سرچشمه گرفته است. موی تای برای دفاع از خود ایجاد شد، اما زمانی که دیگر از نبردهای غیرمسلح در جنگ ها استفاده نمی شد، به یک ورزش تبدیل شد. کیک بوکسینگ از موی تای و سایر هنرهای رزمی الهام گرفته شده است. پس از مدتی این ورزش تبدیل به یک ورزش با راندهای زمان بندی شده شد و در نهایت به رینگ بوکس رسید.

آبان عطار

در دهه 1990 و اوایل دهه 2000، کیک بوکسینگ یک ورزش تناسب اندام گروهی محبوب بود. به این نوع خاص از کیک بوکسینگ، تمرینات کاردیو کیک بوکسینگ گفته می شود که ترکیبی از تمرینات هوازی و کیک بوکسینگ است.

فواید کیک بوکسینگ چیست؟

ورزش انرژی بدن را افزایش می دهد، فشار خون را تنظیم می کند و شما را قادر می سازد بهتر بخوابید. البته اینها فواید کلی ورزش است و کیک بوکسینگ نیز مانند هر ورزش دیگری فواید خاص خود را دارد.

1. فواید بدنی

کیک بوکسینگ عضلات زیادی را درگیر می کند، اگرچه تعداد این عضلات تا حدی به سبک کیک بوکسینگ بستگی دارد. کیک بوکسینگ کاردیو بیشتر بر روی تمرینات هوازی و تقویت عضلات شکم و میانی بدن تمرکز دارد. کیک بوکسینگ یک هنر رزمی معمولی است و عضلات کل بدن را هدف قرار می دهد. کیک بوکسینگ معمولا بر افزایش قدرت بالاتنه تمرکز دارد.

به طور کلی کیک بوکسینگ قدرت بالاتنه را بهبود می بخشد و ظرفیت هوازی، قدرت، انعطاف، سرعت و چابکی بدن را افزایش می دهد.

2. فواید کیک بوکسینگ برای زندگی روزمره

به دلیل تمرینات هوازی موجود در کیک بوکسینگ، این ورزش برای بهبود سلامت قلب و عروق مفید است. در نتیجه بیماری های قلبی و سایر مشکلات مرتبط را کاهش می دهد.

کیک بوکسینگ برای تمرین هماهنگی و تعادل نیز مفید است، زیرا باید مهارت هایی مانند هماهنگی دست و چشم، آگاهی فضایی و واکنش سریع را توسعه دهید. تلاش مستمر برای توسعه این مهارت ها باعث افزایش قدرت بدنی در فعالیت های روزانه می شود.

چگونه کیک بوکسینگ را شروع کنیم؟

1. سبک و مربی را انتخاب کنید

اگر مبتدی هستید، با کلاس های تناسب اندام گروهی که شامل کاردیو کیک بوکسینگ بدون ضربه است، شروع کنید. کلاس های کاردیو کیک بوکسینگ در بسیاری از سالن های ورزشی برگزار می شود. این ورزش یک روش غیر تماسی و بدون آسیب برای شروع تمرینات کیک بوکسینگ است.

اگر تجربه کیک بوکسینگ دارید یا ورزش های تماسی را ترجیح می دهید، کیک بوکسینگ رقابتی نیز در سالن های بدنسازی ارائه می شود. اگر بالاخره تصمیم گرفتید آن را جدی بگیرید، می توانید به دنبال مربی شخصی باشید تا شما را در شرکت در مسابقات راهنمایی کند.

برای انتخاب مربی و استایل، ابتدا در مورد سطح آمادگی جسمانی و سلامت عمومی خود با مربی صحبت کنید. حتماً مربی را از تمام بیماری ها یا آسیب هایی که بر فعالیت بدنی تأثیر می گذارد مطلع کنید.

2. تجهیزات کیک بوکسینگ را آماده کنید

در اکثر باشگاه ها، شما باید دستکش و تجهیزات حفاظتی خود را تهیه و به همراه داشته باشید. این ابزارها برای حفظ سلامتی شما ضروری هستند. تجهیزات ایمنی مورد نیاز شامل:

  • دستکش بوکس و اسپارینگ؛
  • کلاه؛
  • محافظ دهان، محافظ پا.

هر لباسی که می پوشید باید راحت باشد، اما نه آنقدر گشاد که حرکت را محدود کند. جواهرات خود مانند انگشترها را از آسیب به دیگران دور نگه دارید.

الزامات ذهنی کیک بوکسینگ

کیک بوکسورها اغلب در شرایط فشار بالا مسابقه می دهند و باید انگیزه و اراده قوی داشته باشند. باخت برای کسی آسان نیست و اگر می خواهید یک کیک بوکسور باشید باید بدانید که نمی توانید در هر مسابقه پیروز شوید. کیک بوکسورها باید اعتماد به نفس خود را در مدیریت ماهیت رقابتی مسابقات کیک بوکسینگ ایجاد کنند.

کیک بوکسینگ یک نبرد دائمی بین ذهن و بدن است تا خودتان را برای انجام بهتر انجام دهید، بنابراین داشتن طرز فکر درست در مورد برد و باخت در این ورزش ضروری است. شما باید دائماً سلامت خود را بهبود ببخشید، بارها شکست بخورید و برای بهبودی از آسیب‌ها زمان بگذارید.

نکات ایمنی کیک بوکسینگ

فردی که کیک بوکسینگ را تمرین می کند

برای اکثر مردم، کیک بوکسینگ یک ورزش ایمن و هیجان انگیز است، با این حال، همیشه خطر آسیب در ورزش های پر انرژی وجود دارد، به خصوص زمانی که مشت و لگد در میان باشد. هنگامی که از کیسه بوکس در کلاس کیک بوکسینگ استفاده می کنید، قسمت هایی از بدن که با کیسه در تماس هستند ممکن است آسیب ببینند و کبود شوند. اگر در کلاس با کسی دعوا کنید، ممکن است دچار کبودی، کبودی و حتی کبودی زیر چشم شوید.

این نکات ایمنی را حتما به خاطر داشته باشید و در کلاس کیک بوکسینگ آنها را رعایت کنید:

  • برای جلوگیری از لیز خوردن و افتادن از کفش های آجدار استفاده کنید.
  • فاصله کافی را با سایر شرکت کنندگان حفظ کنید.
  • در طول کلاس به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن شما در اثر فعالیت آب از دست ندهد.
  • در صورت احساس سبکی سر یا سرگیجه یا احساس درد با هر حرکتی، ورزش را ادامه ندهید.
  • همیشه از دستورات مربی خود پیروی کنید.

اگر مشکلی برای سلامتی شما وجود دارد و فکر می کنید ممکن است این مشکل برای شما در کلاس دردسر ایجاد کند یا نمی توانید تمرینات خود را به درستی انجام دهید، حتما قبل از شرکت در کلاس با پزشک خود مشورت کنید. بسته به شرایط، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که ورزش دیگری را انتخاب کنید.

ریکاوری بعد از کلاس کیک بوکسینگ

بعد از اولین کلاس کیک بوکسینگ، احساس انرژی و قدرت بیشتری خواهید کرد. این انرژی و اشتیاق بالا به دلیل انجام تمرینات هوازی است که باعث ترشح هورمون های اندورفین می شود. این یک هورمون طبیعی تقویت کننده خلق و خو است و احساس سرخوشی و سرزندگی شما از آن ناشی می شود. البته ممکن است کمی احساس درد و کبودی داشته باشید. اگر بعد از کلاس کیک بوکسینگ متوجه درد در چندین ناحیه عضلانی شدید تعجب نکنید. اما اگر درد شدید و ناراحت کننده است حتما با مربی مشورت کنید زیرا ممکن است این درد در اثر انجام حرکات اشتباه ایجاد شود. اگر مطمئن هستید که تمرین را به درستی انجام می دهید، کمی درد طبیعی است و نشانه یک تمرین موثر است.

طبیعی است که احساس کنید در جلسه اول هیچ حرکتی انجام نداده اید. اگر عملکرد خوبی نداشتید یا توسط حریف تمرینی خود شکست خوردید، نگران نباشید. تسلط بر حرکات ممکن است چندین ماه طول بکشد. باید صبور باشید و به تمرین ادامه دهید. به جای تمرکز بر سطح مهارت خود، سعی کنید از کلاس لذت ببرید.

البته برای یادگیری مهارت های جدید باید خود را به چالش بکشید. بدون چالش نمی توانید چیزی یاد بگیرید. بنابراین در حالی که عجله ای برای مهارت ندارید، خود را در موقعیت های مختلف قرار دهید تا مهارت های جدید را بیاموزید.

سوالات متداول در مورد ورزش کیک بوکسینگ

کودک و مربی در حال تمرین کیک بوکسینگ

1. آیا برای شروع کیک بوکسینگ به آمادگی جسمانی خاصی نیاز است؟

خوشبختانه برای شرکت در کلاس کیک بوکسینگ نیازی به داشتن تجربه بوکس و حرکت در این ورزش نیست. حتی افراد بی تجربه هم می توانند کیک بوکسینگ را شروع کنند.

تقریباً با هر سطح آمادگی جسمانی می توانید در این کلاس ها شرکت کنید و گوش دادن به صحبت های مربی و مشاهده دقیق برای یادگیری فرم صحیح بسیار مهم است.

به مرور زمان و با شرکت در کلاس ها حرکات اولیه را یاد می گیرید و اعتماد به نفس لازم را برای اجرای آنها به دست می آورید. به جای افزایش قدرت و سرعت ضربات خود، ابتدا باید روی انجام صحیح حرکات تمرکز کنید و سپس قدرت و سرعت ضربات خود را افزایش دهید.

2. چه گروه های عضلانی در این ورزش نقش دارند؟

کیک بوکسینگ عمدتا باعث تقویت اندام میانی می شود. بسته به حرکاتی که تمرین می کنید، علاوه بر عضلات شکم، عضلات باسن، قسمت داخلی ران، عضلات چهارسر ران، عضله دوسر، سه سر و عضلات شانه نیز می توانند درگیر شوند. حتی ماهیچه های کوچک در بازوها و پاهای شما می توانند در هنگام پریدن و لگد زدن وارد عمل شوند.

3. چه سنی برای کیک بوکسینگ مناسب است؟

این بازی محدود به سن خاصی نیست. هر زمان که می خواهید ورزش جدیدی را امتحان کنید، می توانید به کیک بوکسینگ فکر کنید. البته با افزایش سن، فرصت ورزش قهرمانی کمتر می شود، اما اگر هدف شما انجام فعالیت بدنی و حفظ سلامت بدن باشد، فرقی نمی کند چند ساله باشید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر


اصول و روش های عملی برای یادگیری سریع و پایدار هر زبان جدید