گلوتن و چاقی رژیم سلیاک را بشناسید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی می توان علل بسیاری از اختلالات و انواع آلرژی های غذایی را که گاه منجر به بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش می شود، تشخیص داد یا از آن پیشگیری کرد. ممکن است قبلاً در مورد بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن شنیده باشید، اما همه چیز را در مورد آن نمی دانید. در واقع، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله بعدی خواهید دید که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است، بلکه تنها برای پیشگیری از بیماری مربوط به جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن برخی از غلات و نان ها دچار درد و سوء هاضمه می شوید، ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن حساسیت روده ای خفیف داشته باشید و قطعاً نیاز به رژیم غذایی بدون گلوتن دارید. در ادامه مطالب مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن لازم برای بهبود سلامتی خود خواهید آموخت.

اختلال سلیاک و علائم آن

سلیاک یک بیماری مسری و صعب العلاج نیست، منشا این بیماری همیشه ارثی است و تا پایان عمر با فرد مبتلا همراه است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. کافی است افراد مبتلا به این بیماری از رژیم سلیاک پیروی کنند، یعنی از مصرف غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته مؤسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central)، هنگامی که فردی مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد، یک واکنش خودایمنی در بدن ایجاد می شود که به پوشش روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه روده کوچک نمی تواند مواد مغذی مناسب را از نان و غلات جذب کند و این امر منجر به علائمی مانند اسهال، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن است. این رژیم مصرف غذاهای حاوی گلوتن را کنترل می کند تا از آسیب روده در افراد مبتلا به سلیاک جلوگیری کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است، زیرا هنگامی که با آب مخلوط می شود، قوام چسبناکی به آرد می دهد. این خاصیت چسب مانند در هنگام پخت به تابه حجم می دهد به طوری که بافتی ترد و جویدنی دارد و در عین حال طعم مطبوع و رضایت بخشی ایجاد می کند.
اما متأسفانه، بسیاری از مردم پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نام دارد. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و غلات از جمله گندم، جو و چاودار و سایر غلات مانند جوانه گندم یافت می شود. همچنین برخی از افراد نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم غذایی بدون گلوتن توصیه می شود تا حد امکان از غذاهای حاوی گلوتن یا حاوی گلوتن استفاده نکنید که معمولاً شامل غلات، گندم، آرد سمولینا، دانه های گندم، جوانه گندم، سبوس گندم، جو، چاودار است. سعی کنید فقط غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت، ماهی، میوه ها و سبزیجات، برنج، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که برخی از غذاها ممکن است گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه می شوند، اما مواد نهایی بدون گلوتن هستند. بنابراین نگاهی به گزینه بسته بندی مواد غذایی بدون گلوتن بیندازید.

به طور کلی، طبق گفته موسسه ملی سلامت، غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • پروتئین های حیوانیگوشت، مرغ، لبنیات، تخم مرغ، شکار، بره، خوک، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاA: آووکادو، روغن نارگیل، زیتون، روغن و چربی جامد و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکلی اعم از تازه، منجمد، خشک شده یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه، ذرت، ارزن، کینوآ، برنج، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: تمام گیاهان و ادویه جات تازه و خشک به طور طبیعی بدون گلوتن هستند و شما می توانید از آنها لذت ببرید.
  • لوبیالوبیا، عدس، بادام زمینی، نخود و سویا.
  • آجیل و دانه ها: انواع از جمله: بادام، بادام هندی، کتان، گردو، گردو، گردو.
  • همچنین نوع خاصی از محصولات خاص نان بدون گلوتن.

بدون گلوتن به چه معناست؟

هنگام خرید مواد غذایی، توصیه می شود که برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. یک برنامه جدید به نام برنامه جستجوی غذای بدون گلوتن اکنون در دسترس است که به شما امکان می دهد مواد بدون گلوتن را در غذاها شناسایی کنید. کافیست آن را روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای بدون گلوتن

جالب است بدانید که برخی از غذاهای بدون گلوتن، غلات کامل، جایگزین تابه و گندم نیز به طور طبیعی یافت می شوند، مانند نان، آرد، ماکارونی، کراکر و بیسکویت بدون گلوتن که در سوپرمارکت ها و ارگانیک یافت می شوند. و فروشگاه های مواد غذایی سالم .

بدون تابه بدون گلوتن

اگر قصد دارید یک رژیم غذایی سلیاک یا بدون گلوتن داشته باشید، از تمام نان های حاوی گندم خودداری کنید. با این حال، می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج، گندم سیاه، ذرت، ارزن، جو (در صورت علامت گذاری بدون گلوتن)، نشاسته و آرد، آرد سیب زمینی، آرد ذرت، آرد نخود، آرد سویا، غذا / آرد بادام، آرد نارگیل بخورید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی از نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند، پس در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی‌های بدون گلوتن شامل آبمیوه‌های طبیعی، آب‌میوه‌های طعم‌دار، نوشابه‌های گازدار و لیکور می‌شود.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما احساس می کنند ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند. حتی افرادی هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن از چاقی نیز رنج می برند، اما ارتباط بین گلوتن و چاقی ممکن است به دلیل سوء هاضمه یا یبوست ناشی از حساسیت به گلوتن باشد.

برای اینکه بفهمند آیا آنها به بیماری سلیاک مبتلا هستند، می توانند یک رژیم غذایی سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند آیا علائم آنها بهبود می یابد یا خیر. اما حتما از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. پس از چند هفته از رژیم سلیاک، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را مجدداً به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نمی کند، می تواند یکی دیگر از دلایل مشکلات گوارشی شما باشد.

آیا گلوتن با چاقی ارتباط دارد؟

همانطور که گفته شد، گلوتن به تنهایی مستقیما منجر به چاقی نمی شود، اما در افراد مبتلا به بیماری سلیاک، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. کاهش وزن هنگام شروع یک رژیم غذایی بدون گلوتن طبیعی است. دلیلش این است که فرد مبتلا به سلیاک عمدا کالری اضافی را از غذاهای حاوی گلوتن جذب نمی کند و رژیم غذایی بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. به دلیل این رژیم، میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی اغلب جایگزین غذاهای غنی از گلوتن می شوند.

با این حال، اگر قصد دارید از رژیم غذایی حاوی این غذا پیروی کنید، مهم است که از غذاهای فرآوری شده «بدون گلوتن» مانند کیک، شیرینی و تنقلات اجتناب کنید، زیرا به راحتی می توانند کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. بنابراین بهتر است روی مصرف غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

فواید رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را برطرف می کند
  • کاهش التهاب مزمن در افراد مبتلا به بیماری سلیاک
  • انرژی را در بدن افزایش می دهد
  • می تواند به کاهش وزن کمک کند
  • بهره وری را بهبود می بخشد
  • کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان یک وعده غذایی به شما پیشنهاد می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل به همراه میوه های خرد شده دلخواه یک شب در یک کاسه یا خیس کردن در پارچ. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است، لذت ببرید…

دیدگاهتان را بنویسید