گیاهخواری چیست و گیاهخواران چه می خورند؟


رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری شیوه ای از زندگی است که در آن افراد تا حد امکان، هرگونه استثمار و ظلم به حیوانات را کنار می گذارند و محصولات حیوانی را از رژیم غذایی خود حذف می کنند.

در نگاه اول، رژیم گیاهخواری ممکن است پیچیده یا بیش از حد سخت به نظر برسد. بسیاری از افرادی که به فکر تغییر رژیم غذایی گیاهخواری هستند در ابتدا نگران یافتن جایگزین های گیاهی مناسب برای غذاهای مورد علاقه خود هستند.

امروزه گیاهخواری در بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله در مورد گیاهخواری، بایدها و نبایدهای این نوع غذا صحبت می کنیم.

تعریف گیاهخواری

نوعی رژیم غذایی است که علاوه بر پرهیز از خوردن گوشت، از مصرف لبنیات، تخم مرغ یا هر فرآورده حیوانی خودداری می کند.

این شیوه زندگی سعی می‌کند تا حد امکان تمام انواع استثمار و ظلم حیوانات را برای غذا، پوشاک یا هر چیز دیگری از بین ببرد.

بسیاری از مردم از اصطلاح “وگان” برای اشاره به رژیم غذایی گیاهی استفاده می کنند. با این حال، وگانیسم چیزی بیش از خوردن یک رژیم غذایی گیاهی است.

کسانی که خود را وگان معرفی می کنند اغلب قصد دارند استثمار یا ظلم حیوانات را در تمام جنبه های زندگی خود از بین ببرند، از جمله لباس هایی که می پوشند، لوازم آرایشی که استفاده می کنند و فعالیت های تفریحی که در آن انجام می دهند. giapilan.

در نتیجه، بسیاری از وگان ها از خرید کت خز، مبلمان چرمی، یا بالش و روتختی اجتناب می کنند. آنها همچنین ممکن است به جای رفتن به باغ وحش ها، سیرک ها یا مزارع نوازش کردن، از پناهگاه های حیوانات دیدن کنند.

علل گیاهخواری

افراد ممکن است به دلایل مختلفی از جمله اخلاق، سلامت و محیط زیست گیاهخواری را انتخاب کنند.

1.اخلاق

وگان های اخلاقی به شدت معتقدند که همه موجودات حق زندگی و آزادی دارند. آنها همه حیوانات را موجوداتی آگاه می دانند که مانند انسان ها می خواهند از درد و رنج دوری کنند. به همین دلیل، وگان های اخلاقی حیوانی را برای گوشت یا لباس نمی کشند. .پوست آن در برابر آن.

گیاهخواران همچنین به استرس روحی و جسمی که حیوانات به دلیل شیوه های کشاورزی مدرن تحمل می کنند اعتراض دارند. مثلاً قفس ها یا قفس های کوچکی که معمولاً حیوانات در آن زندگی می کنند و به ندرت آنها را از بدو تولد تا ذبح رها می کنند.

با این حال، برای وگان های اخلاقی، این احساس فراتر از بی رحمی شیوه های کشاورزی مدرن است.

گیاهخواران با مصرف محصولاتی که برای تهیه آنها نیاز به کشتن سایر حیوانات دارند، مخالف هستند زیرا جایگزین هایی وجود دارد.

به عنوان مثال، کشتار گوساله که در صنایع لبنی بیش از حد تلقی می شود و یا کشتار جوجه های نر به صورت روزانه که در تولید تخم رایج است.

به همین دلیل است که وگان های اخلاقی با نوشیدن شیر حیوانات، خوردن تخم های آن یا پوشیدن خز آن مخالفند، حتی اگر حیوانات در منطقه آزاد باشند یا از مرتع تغذیه کنند.

2. ایمنی

برخی از افراد رژیم گیاهخواری را به دلیل فواید احتمالی آن برای سلامتی انتخاب می کنند.رژیم غذایی سرشار از گوشت – به ویژه گوشت قرمز – با سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

از سوی دیگر، کاهش مصرف فرآورده های حیوانی و مصرف بیشتر غذاهای گیاهی می تواند هضم غذا را بهبود بخشد و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

رژیم گیاهخواری همچنین می تواند به کاهش عوارض جانبی مرتبط با آنتی بیوتیک ها و هورمون های مورد استفاده در دامپروری مدرن کمک کند. در نهایت، به نظر می رسد رژیم های گیاه خواری در کمک به کاهش وزن ناخواسته افراد بسیار موثر است.

با این حال، اگر از رژیم گیاهخواری پیروی کنید، ممکن است در برخی از مواد مغذی کمبود داشته باشید. به همین دلیل برنامه ریزی بسیار مهم است.

با یک متخصص مراقبت های بهداشتی، مانند یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید تا یک رژیم غذایی گیاهی را برنامه ریزی کنید که به شما در دریافت مواد مغذی مورد نیاز کمک می کند.

غذاهای گیاهی یا گیاهی احتمالاً دارای مواد مغذی زیر هستند:

  • ویتامین B12
  • ویتامین دی
  • کلسیم
  • فلز روی
  • ید
  • سلنیوم

افرادی که رژیم گیاهخواری دارند، گاهی اوقات مکمل هایی را برای تامین مواد مغذی که در رژیم غذایی خود به اندازه کافی دریافت نمی کنند، مصرف می کنند.

3. اهمیت طبیعت

مردم همچنین می توانند از محصولات حیوانی برای محدود کردن تأثیر آنها بر محیط زیست اجتناب کنند. این محصولات همچنین می توانند باعث تولید گازهای گلخانه ای شوند.

به نظر می رسد حیوانات نشخوارکننده مانند گاو، گوسفند و بز بیشترین گاز گلخانه ای را به ازای هر گرم پروتئینی که تحویل می دهند منتشر می کنند.

بیشتر پروتئین گیاهی تولید شده امروزه برای تغذیه حیوانات استفاده می شود تا انسان. برای مثال، برای تولید پروتئین حیوانی 6 تا 17 برابر بیشتر از همان مقدار پروتئین سویا نیاز است.

پروتئین حیوانی نیز بسته به عواملی مانند آب و هوا و تغییر سالانه بارندگی به طور متوسط ​​به ۲ تا ۳ برابر بیشتر آب نیاز دارد.

دامپروری همچنین می تواند با جنگل زدایی مرتبط باشد، به خصوص اگر مناطق جنگلی برای چرای حیوانات سوزانده شود. این کار می تواند باعث از بین رفتن گونه های مختلف جانوری نیز شود.

انواع گیاهخواری

توجه به این نکته مهم است که رژیم گیاهخواری فقط به معنای سالم بودن نیست. بنابراین برخی از رژیم های وگان فواید زیادی برای سلامتی دارند، در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند.

  • رژیم گیاهخواری: این برای کسانی است که از محصولات حیوانی در رژیم غذایی خود اجتناب می کنند اما همچنان از آن در سایر محصولات مانند پوشاک و لوازم آرایشی استفاده می کنند.
  • وگان های رژیم کامل: این افراد رژیم غذایی پر از غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه ها را ترجیح می دهند.
  • گیاهخواران با رژیم غذایی بد: برخی افراد به شدت به غذاهای فرآوری شده گیاهی مانند گوشت های گیاهی، سیب زمینی سرخ کرده، شام یخ زده و دسرهای غیر لبنی، کلوچه ها و بستنی متکی هستند.
  • خام گیاهخواران: این گروه فقط غذاهای خام یا پخته شده در دمای کمتر از 118 درجه فارنهایت (48 درجه سانتیگراد) مصرف می کنند.
  • وگان های خام کم چرب: این زیر گروه که به عنوان میوه خواران نیز شناخته می شود، غذاهای پرچرب مانند آجیل، آووکادو و نارگیل را محدود می کند، در عوض به شدت به میوه ها متکی است. آنها ممکن است گاهی مقادیر کمی از گیاهان دیگر را بخورند.

در همین حال، رژیم های وگان با غذاهای کامل برای سلامتی بسیار مفید است. اگر علاقه مند به امتحان یک رژیم غذایی وگان هستید، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا غذاهای مناسب برای شما پیدا کند.

غذاهای مناسب و نامناسب برای گیاهخواری

در اینجا برخی از غذاهای مهمی که گیاهخواران اغلب می خورند یا از آنها اجتناب می کنند، آورده شده است.

غذاهایی که گیاهخواران مصرف می کنند

اجتناب از محصولات حیوانی شما را به خوردن سالاد محدود نمی کند. غذاهای خوشمزه مختلفی وجود دارد که می توانید در رژیم گیاهخواری بخورید.

در اینجا چند ایده برای گیاهخواری وجود دارد:

لوبیا، نخود و عدس: مانند عدس قرمز، قهوه یا سبز؛ نخود فرنگی؛ نخود خرد شده؛ نخود سیاه چشم؛ لوبیا سیاه؛ لوبیا سفید؛ و لوبیا چشم بلبلی

محصولات سویا: مانند شیر سویای غنی شده، دانه های سویا و محصولات حاصل از آن مانند توفو، تمپه و ناتو.

آجیل: مانند بادام زمینی، بادام، بادام هندی و کره آنها

دانه ها: مانند تخمه آفتابگردان، دانه کنجد و کره آن، و همچنین دانه کتان، دانه شاهدانه و دانه چیا.

غلات کامل: غلات کامل مانند کینوا، گندم کامل، جو سبوس دار و برنج قهوه ای یا وحشی و همچنین محصولات تهیه شده از این غذاها مانند نان سبوس دار، کراکر و پاستا.

سبزیجات نشاسته ای: مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، ذرت، کدو، چغندر و شلغم

سبزیجات غیر نشاسته ای: مانند کلم بروکلی، کلم، مارچوبه، تربچه و سبزیجات برگ دار. می تواند خام، منجمد، کنسرو شده، خشک یا خالص باشد.

میوه ها: مانند سیب، گلابی، موز، توت، انبه، آناناس، پرتقال و نارنگی؛ می توان آن را تازه، منجمد، کنسرو شده، خشک یا خالص خریداری کرد.

سایر غذاهای گیاهی: مانند جلبک، مخمر تغذیه ای، شیر و ماست گیاهی غنی شده و شربت افرا

غذاهایی که گیاهخواران باید از آنها اجتناب کنند

وگان ها از تمام غذاهای با منشاء حیوانی اجتناب می کنند. این شامل:

گوشت و ماهی: مانند گوشت گاو، مرغ، اردک، ماهی و صدف

تخم مرغ: تخم مرغ کامل و غذاهای حاوی آنها مانند محصولات نانوایی

لبنیات: شیر، پنیر، کره و خامه و همچنین غذاهای تهیه شده با استفاده از این مواد

سایر مواد مشتق شده از حیوانات: مانند عسل، آلبومین، کازئین، کارمین، ژلاتین، پپسین، شلاک، شیشه و آب پنیر

بررسی برچسب های مواد غذایی اغلب بهترین راه برای یافتن اینکه آیا مواد غذایی حاوی مواد حیوانی هستند یا خیر. بسیاری از غذاهای گیاهی نیز چنین برچسبی دارند که در هنگام خرید پیدا کردن آن بسیار آسان تر است.

به اختصار

گیاهخواران غذاهای متنوعی می خورند. آنها اغلب گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی را با جایگزین های گیاهی جایگزین می کنند و پتانسیل زیادی برای رژیم گیاهخواری فراهم می کنند.

در رژیم گیاهخواری، احتمالاً متوجه خواهید شد که گوشت، تخم مرغ و لبنیات را با بسیاری از غذاهای گیاهی از جمله میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، دانه ها و محصولات غنی شده از این غذاها جایگزین می کنید.

تغییر به یک رژیم غذایی گیاهی ساده تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم فکر می کنند، بنابراین اگر علاقه مند به تغییر آن هستید، از یک متخصص در مورد رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه مشاوره بگیرید.

و در نهایت پیشنهاد من این است که یک روز در هفته را صرف مصرف غذاهای گیاهی کنید. این به شما کمک می کند به آرامی مجموعه ای از غذاهای گیاهی را که دوست دارید و اگر دوست دارید محصولات حیوانی را پیدا کنید. به مرور زمان از رژیم غذایی خود حذف کنید.