10 درمان قطعی کمردرد ناشی از چاقی و اضافه وزن (در خانه و پزشکی)


چاقی به تنهایی یک بیماری نیست. اما می تواند باعث بیماری ها و مشکلات زیادی شود. چاقی گاهی اوقات می تواند مستقیماً بدن ما را تحت تأثیر قرار دهد. مثلا ظاهر و استایل ما را ضعیف نشان می دهد. یا اینکه مستقیماً بلاهایی را برای ما به ارمغان نمی آورد. به عنوان مثال، می تواند خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، کیست تخمدان و غیره را افزایش دهد. یکی از مشکلاتی که به طور مستقیم و غیرمستقیم می تواند باعث چاقی شود، فشار ستون فقرات و احساس درد در مفاصل مختلف بدن به خصوص در ناحیه کمر است. در این صفحه می خواهیم به این نوع درد و به خصوص 10 روش مهم برای درمان کمردرد ناشی از چاقی و اضافه وزن بپردازیم.

چاقی و کمردرد دقیقا چه ربطی به هم دارند؟

اگرچه هنوز ثابت نشده است که اضافه وزن یا چاقی می تواند منجر به کمردرد شود، اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد افراد چاق با شاخص توده بدنی بالای 35 بیشتر از سایر افراد در معرض خطر کمردرد هستند. آنها عضلانی و مفصلی هستند. علاوه بر کمردرد، افراد چاق ممکن است علائم دیگری مانند زانو درد، خستگی شدید و مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس را در حین فعالیت بدنی تجربه کنند.

البته فراموش نکنیم که همه افراد با شاخص توده بدنی بالای 35 نباید کمردرد ناشی از چاقی و چاقی را تجربه کنند، اما ممکن است به دلیل چاقی بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات ستون فقرات باشند.

چگونه شاخص توده بدنی خود را بدست بیاورم؟

برای محاسبه شاخص توده بدنی خود، روی لینک زیر کلیک کنید تا در کمتر از 5 ثانیه متوجه شوید که آیا شما نیز مستعد کمردرد ناشی از چاقی و اضافه وزن هستید یا خیر.

اضافه وزن و چاقی چه تاثیری بر ستون فقرات دارد؟

وظیفه ستون فقرات حمل وزن بدن و توزیع بار اضافی در هنگام استراحت و فعالیت است. اگر وزن بدن بالا باشد و ستون فقرات بار بیشتری را تحمل کند، دیگر نمی تواند بار را به درستی توزیع کند و در نتیجه به مهره های ستون فقرات آسیب می رساند و سیاتیک پشت تبدیل شد. ضعیف ترین قسمت ستون فقرات در وزن اضافی، قسمت تحتانی یا ستون فقرات کمری است.

انواع کمردرد ناشی از چاقی و چاقی

چاقی آسیب زیادی به ستون فقرات وارد می کند. در این بخش انواع کمردردی که می تواند باعث چاقی یا چاقی شود را مورد بحث قرار می دهیم:

درد در قسمت پایین کمر (کمر)

بزرگ شدن شکم می تواند باعث کشیدگی لگن شود، بیماری به نام لوردوز. با افزایش ستون فقرات کمری در نتیجه لوردوز، عضلات کمر تحت فشار و سفت قرار می گیرند.

مالکیت

سایش دیسک کمر

هرچه این وزن اضافی را با خود حمل کنید، 30 تا 79 درصد خطر ساییدگی دیسک کمر را افزایش می دهد.

پوکی استخوان

رژیم غذایی نامناسب و ناسالم می تواند بر تراکم و قدرت ستون فقرات تأثیر بگذارد. استخوان در خطر شکستن است زیرا ممکن است توخالی شود.

آرتریت و آرتریت روماتوئید

چاقی عامل اصلی ایجاد آرتروز و آرتریت روماتوئید است، زیرا چاقی فشار غیرطبیعی بر مفاصل وارد می کند. این فشار می تواند آرتریت ستون فقرات را تشدید کند و منجر به آرتروز شود.

احتمال آسیب دیدگی را افزایش دهید

استرس بیش از حد ناشی از چاقی باعث زانو درد، کمردرد و سایر دردهای مفصلی می شود و تنها یکی از عوارض چاقی است. چاق بودن می تواند شما را 15 درصد و چاق بودن 48 درصد بیشتر از خطر آسیب دیدگی افراد دیگر قرار دهد.

زانو درد

آیا کاهش وزن به بهبود کمردرد کمک می کند؟

افزایش وزن با فشردن ستون فقرات کمری می تواند باعث کمردرد و سایر علائم شود و منجر به انسداد عروق شود. افرادی که اضافه وزن دارند و در حال حاضر کمردرد دارند، می‌توانند با ورزش منظم و تغییر عادات غذایی نادرست از کمردرد خلاص شوند.

در برخی موارد، فعالیت بدنی و ورزش باعث افزایش کمردرد می شود. انجام حرکات نادرست، سخت و بیش از حد شدید می تواند باعث تحریک اعصاب کمر و در نتیجه افزایش درد در کمر فرد شود.

جنبه های مختلف برنامه ورزشی مانند نحوه وزنه زدن، کشش عضلات و حتی میزان و شدت اجرای برنامه ورزشی می تواند بر کمردرد فرد تأثیر بگذارد.

از آنجایی که قاطعیت نقش بسیار مهمی در کاهش وزن دارد، بهتر است در مورد وضعیت خود با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. او به شما کمک می کند تا از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و در عین حال کمردرد خود را درمان کنید.

روش های موثر کاهش وزن برای بهبود کمردرد

کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه است. برخی از افراد سعی می کنند به هر طریق ممکن درد خود را تسکین دهند. برخی دیگر به روش هایی مانند مسکن یا جراحی نیاز دارند. اما این دو گزینه می تواند برای کسی خطرناک باشد. درمان موقتی است و جراحی ممکن است عوارض خاص خود را داشته باشد.

به طور کلی، تکنیک های زیر می توانند به کاهش وزن به طور طبیعی و سالم کمک کنند.

قدم های اضافی بردارید

به عنوان مثال، می توانید ماشین خود را از محل کار یا مغازه پارک کنید و قدم بزنید. این میزان فعالیت بدنی را هر روز افزایش دهید.

اگر در تعطیلات هستید؛ عاقلانه تصمیم بگیر

اکثر مردم رژیم غذایی خود را زیر پا می گذارند و در سفر یا تعطیلات غذاها و میان وعده های جدید را امتحان می کنند. بهتر است در خوردن غذاهای جدید زیاده روی نکنید و همه چیز را در حد اعتدال مصرف کنید. به عنوان مثال، اگر می دانید که قرار است شام را با فست فود یا غذاهای چرب بخورید، بهتر است برای ناهار از سبزیجات و پروتئین استفاده کنید.

عادات بد غذایی خود را محدود یا حذف کنید

بهتر است در هنگام خرید از فروشگاه بلافاصله از قفسه های مواد غذایی بد و مضر عبور کنید تا وسوسه خرید آنها نشوید.

سیب زمینی ها را بردارید

مطالعات نشان داده است که سیب زمینی یکی از مهم ترین عوامل چربی شکم است.

رژیم غذایی پالئو یا غار

این غذا از رژیم غذایی انسان های اولیه یا غارنشینان گرفته می شد که در آن فقط از غذاهای کامل یا فرآوری نشده استفاده می شد. فرض این رژیم این است که اولین افراد امروزی به دلیل خوردن غذاهای طبیعی و سالم به هیچ یک از بیماری های مرتبط با چاقی مانند بیماری قلبی و فشار خون بالا مبتلا نشدند و راز آن تغذیه سالم و طبیعی آنهاست. . .

لیپوساکشن

به لاغری فکر کنید

درخواست کمک شما را دلسرد نمی کند. پس جرات داشته باشید که بپذیرید که به تنهایی نمی توانید وزن کم کنید. به دلیل عدم کاهش وزن طبیعی می توانید از روش های غیر طبیعی مانند جراحی لاغری، لیپوساکشن و … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید