12 ترفند تغذیه سالم با کمترین هزینه ممکن


با توجه به اینکه هر یک از ما در طول سال پول زیادی را صرف غذا می کنیم، هزینه خواربار و مواد غذایی می تواند سنگین و گران باشد. اما سوال اینجاست که آیا می توانیم بدون صرف هزینه زیاد غذای سالم بخوریم؟ بله، البته ما می توانیم. یک رژیم غذایی سالم نباید گران باشد. این مقاله را تا انتها بخوانید تا با ترفندهای تغذیه سالم با کمترین هزینه آشنا شوید.

چگونه با هزینه کم غذای سالم بخوریم؟

اگر می خواهید غذای سالم و در عین حال اقتصادی داشته باشید، هر هزار تومانی که خرج می کنید می تواند قابل توجه باشد. اگرچه خوب غذا خوردن اغلب گران است، اما همیشه اینطور نیست. در اینجا ما بر روی چیزهایی تمرکز می کنیم که می توانند با رعایت آنها پول بیشتری صرفه جویی کنند و رژیم غذایی سالمی داشته باشند.

  • ناگهانی خرید نکنید یک لیست مواد غذایی تهیه کنید و آن را نگه دارید. اگر گرسنه هستید خرید نکنید، زیرا ممکن است بیش از حد خرج کنید.
  • غذاهای اصلی را از فروشگاه های بیرون بخرید. در راهروهای خارج از فروشگاه ها می توانید مواد غذایی اولیه مورد نیاز خود مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت و لبنیات را پیدا کنید. از خرید غذاهای فرآوری شده گران قیمت خودداری کنید.
  • حراج ها و کوپن های تخفیف را پیدا کنید. وب سایت های فروشگاه های مواد غذایی مختلف را جستجو کنید و ببینید چه کسانی تخفیف یا فروش دارند. مواردی را پیدا کنید که می توانید در بسیاری از غذاها مانند لوبیا، تخم مرغ، برنج، ماکارونی، گوشت و سبزیجات مغذی مانند هویج و پیاز استفاده کنید.
  • از تعاونی ها و به صورت عمده خرید کنید. خرید عمده می‌تواند هزینه‌های شما را کاهش دهد، به‌ویژه وقتی صحبت از خواربار و مواد غذایی اصلی مانند مرغ، سبزیجات منجمد، غلات کامل و کره بادام‌زمینی باشد. می توانید برخی از این مواد را برای استفاده بعدی منجمد یا ذخیره کنید یا برای دوستان و خانواده خود بخرید و هزینه را تقسیم کنید.
  • از بازارهای روزانه دیدن کنید. اغلب، می توانید با رفتن به بسیاری از بازارها، چیزهای اساسی مانند سبزیجات، میوه ها، تخم مرغ یا حتی گوشت را پیدا کنید. خرید مستقیم از کشاورز از اقتصاد محلی حمایت می کند و طیف گسترده ای از غذاهای تازه و سالم را در اختیار شما قرار می دهد. از آنجایی که این اقلام کاملاً تازه هستند، می توانید آنها را به صورت عمده خریداری کنید و مقداری را برای استفاده بعدی ذخیره کنید.
  • مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید. با افزایش مصرف میوه و سبزیجات می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. سعی کنید میوه های خاص را همزمان با قیمت کمتر انتخاب کنید. بهتر است فقط 4 یا 5 روز میوه و سبزی بخرید تا کیفیت خود را از دست ندهید. همچنین می توانید از سبزیجات و میوه های بسیار رسیده برای تهیه کمپوت یا غذاهای پخته استفاده کنید یا آنها را برای استفاده بعدی منجمد کنید. اگر محصولات تازه گران هستند، می توانید از میوه ها و سبزیجات منجمد یا کنسرو شده، ترجیحاً بدون نمک و شکر استفاده کنید.
  • برندهای مختلف را مقایسه کنید برخی از محصولات برندهای مختلف دارای کیفیت یکسانی هستند اما قیمت برخی از برندها نسبت به سایرین کمتر است.
  • مصرف تنقلات شیرین و نوشیدنی های مضر را کاهش دهید. این غذاها سرشار از چربی و قند و فیبر کم هستند و نه تنها گران هستند، بلکه در مقایسه با غذاهای سالم مانند میوه های تازه، سبزیجات، ماست و آجیل، ارزش غذایی کمی دارند. سعی کنید به جای نوشیدنی های مضر، آب فراوان و چای کم رنگ بدون شیرینی بنوشید. لیموناد، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و آب میوه های صنعتی گران و مضر هستند.
  • مواد غذایی با تخفیف را پیدا کنید. فروشگاه هایی هستند که قیمت آنها نسبت به سایرین کمتر است یا تخفیف های زیادی دارند. در این فروشگاه‌ها می‌توانید وسایل ضروری زندگی و حتی گاهی وسایل کودک را پیدا کنید. اگر قصد دارید هزینه های غذایی خود را کاهش دهید، باید این فروشگاه ها را در اولویت قرار دهید.
  • پرورش سبزیجات. اگر فضا و زمان کافی دارید، می توانید به پرورش سبزیجات فکر کنید. این نه تنها هزینه مصرف شما را کاهش می دهد، بلکه باعث می شود سبزیجات سالم تری داشته باشید. فلفل، گوجه فرنگی، هویج، نخود و تربچه از سبزیجاتی هستند که به راحتی پرورش می یابند و می توان از آنها در انواع غذاها استفاده کرد.
  • یک وعده غذایی برای کل هفته برنامه ریزی کنید. تهیه یک منوی هفتگی و برنامه ریزی وعده های غذایی می تواند هزینه های شما را کاهش دهد و در وقت شما صرفه جویی کند. هنگام برنامه ریزی موادی را که در فریزر یا انباری دارید در نظر بگیرید و از بقیه آن برای تهیه غذا استفاده کنید. ببینید چه چیزی دارید و کدام غذاها به تاریخ انقضا نزدیک هستند و باید فورا مصرف شوند.

حتما بخوانید: 6 ترفند ساده برای 100 سال زندگی کردن

آشپزی و تغذیه سالم در خانه

بعد از خرید مواد غذایی سالم و ارزان به راحتی می توان با آنها غذای مقوی و مقوی طبخ کرد. برای نوشتن یک منوی هفتگی، از اقلامی که از قبل در خانه دارید یا موادی که در این هفته خواهید خرید استفاده کنید. اگر در اینترنت جست و جو کنید، دستور العمل های مختلفی پیدا خواهید کرد که به شما می گوید با استفاده از موادی که در خانه دارید، چه چیزی بپزید.

حتماً سبزیجات، پروتئین و غلات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا بتوانید از همه گروه های غذایی استفاده کنید. کاسرول از آن دسته مواد غذایی است که در عین حال به گوشت و مواد مغذی کمتری نیاز دارد. کنسرو لوبیا یا لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سیاه، عدس یا نخود پخته را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر مقدار زیادی غذا درست می کنید، مازاد آن را فریز کنید تا بعدا مصرف کنید.

38 مورد از مغذی ترین و سالم ترین غذاها و نوشیدنی های جهان

اگر سبزیجات یا میوه های بیش از حد رسیده دارید، می توانید آنها را به صورت اسموتی درست کنید یا فریز کنید. می توانید تکه های کوچک گوشت یا سبزیجات را سرخ کنید یا با تخم مرغ مخلوط کنید یا سوپ درست کنید. گزینه های تهیه غذاهای خوشمزه اما ارزان بی پایان هستند. با کمی تلاش و برنامه ریزی دقیق می توانید هزینه خرید مواد غذایی را کاهش دهید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.