5 تغییری که پس از ترک سیگار در بدن ایجاد می شود


ترک سیگار نه تنها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، بلکه چیزهای شگفت انگیز دیگری را نیز برای بدن شما به ارمغان می آورد. اگر به فکر ترک سیگار هستید، از شما متشکریم. چه چیزی بهتر از این تصمیم؟ فرقی نمی کند که سیگار را به تازگی شروع کرده اید یا سال هاست آن را تجربه کرده اید. نکته مهم این است که هرگز برای ترک سیگار دیر نیست.

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی می افتد؟

پس از کشیدن آخرین سیگار، بدن شما شروع به تغییر می کند. در واقع، تنها چند دقیقه پس از ترک، بدن شما مزایای آن را دریافت خواهد کرد. این مزایا شامل موارد زیر است:

1- کاهش فشار خون

نیکوتین سیگار می تواند فشار خون را افزایش داده و خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد. اما پس از 20 دقیقه از کشیدن آخرین سیگار، فشار خون به حالت عادی باز می گردد.

این مقاله را حتما بخوانید: راه های خلاص شدن از شر ریه از دود سیگار (4 روش و نکته)

2- میزان اکسیژن را افزایش دهید

در عرض 8 ساعت پس از ترک سیگار، میزان اکسیژن در بدن شما افزایش می یابد و عملکرد ریه شما بهبود می یابد. همزمان با بهبودی ریه:

  • کمتر احساس تنگی نفس می کنید
  • شما یک سرفه کوچک دارید
  • سریع نفس بکش
  • شما انعطاف پذیرتر خواهید بود، به خصوص اگر ورزش کنید

3- کاهش خطر ابتلا به سرطان

پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان در بدن شما به نصف کاهش می یابد. خطر ابتلا به سرطان های مری، مثانه و پانکراس نیز کاهش می یابد.

اثرات ماری جوانا و 4 گام موثر برای ترک ماری جوانا

4- بهبود ظاهر پوست، مو و ناخن

سیگار کشیدن دندان ها و ناخن های شما را زرد می کند و باعث کدر شدن رنگ پوست و شکنندگی مو می شود. ترک سیگار می تواند جریان خون را در بدن شما افزایش دهد و پوست شما را درخشان کند. پس از ترک سیگار، لبخند زیباتر و دندان های سفیدتری خواهید داشت.

5- افزایش حس چشایی و بویایی

سیگار کشیدن می تواند حس چشایی و بویایی شما را با از بین بردن پایانه های عصبی در دهان و بینی کاهش دهد. اما اگر آن را رد کنید، این پایانه های عصبی دوباره شروع می شوند و حس چشایی و بویایی شما دوباره بیدار می شود. وقتی حس چشایی شما برگردد، طعم غذا برایتان تازه و لذت بخش خواهد بود.

سایر فواید ترک سیگار

ترک سیگار علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان و افزایش میزان اکسیژن، فواید دیگری نیز دارد، از جمله:

  • نفس را تازه کنید
  • صرفه جویی در هزینه
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • استرس را کاهش دهید

چرا مردم معتاد هستند؟ 5 نکته مهم و کاربردی

چگونه سیگار را ترک کنیم؟

فکر ترک سیگار کمی ترسناک و آزاردهنده است. اما شما می توانید با آن مقابله کنید. برنامه ریزی برای ترک سیگار تحقیقات نشان داده است که ترک ناگهانی سیگار هرگز موثر نیست. در عوض، تمرکز خود را به چیزهای خوب زندگی معطوف کنید. با پزشک خود در مورد ترک سیگار صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند و در این راه به شما کمک کند.

کارهای دیگری که می توانید برای ترک سیگار انجام دهید عبارتند از:

1. از شر ته سیگار، سیگار و فندک خلاص شویداین کار وسوسه سیگار کشیدن شما را کاهش می دهد. می توانید ادامه دهید و از دوستان و خانواده خود بخواهید که جلوی شما سیگار نکشند تا وسوسه نشوید.

2. میل به سیگار را با چیز دیگری جایگزین کنید: اگر می خواهید سیگار بکشید، آدامس بجوید، آب بنوشید یا راه بروید. انجام این کار حواس شما را از فکر کشیدن در مورد سیگار منحرف می کند.

3- از اپلیکیشن های ترک سیگار کمک بگیرید: آیا می خواهید سیگار را ترک کنید؟ خوب، برای این کار می توانید از اپلیکیشن های مخصوص کمک بگیرید. برنامه های زیادی وجود دارد که می تواند با نظارت بر پیشرفت شما و نظارت بر احساسات و وسوسه هایتان به ترک سیگار کمک کند. برخی از این برنامه ها قابلیت چت و پشتیبانی نیز دارند که می تواند انگیزه شما را برای ترک سیگار افزایش دهد.

به گروه های ترک سیگار بپیوندید: افرادی را پیدا کنید که مانند شما قصد ترک سیگار را دارند. حضور در چنین مجالسی می تواند اعتماد به نفس و اشتیاق شما را افزایش دهد و به شما نشان دهد که تنها نیستید. شما می توانید این گروه ها را در اینترنت یا در محله خود پیدا کنید.

موارد مصرف و جایگزینی نیکوتین: هر زمان که وسوسه سیگار کشیدن شدید از مکمل های نیکوتین استفاده کنید. این جایگزین ها عبارتند از:

  • آدامس
  • به نیکوتین بچسبید
  • اسپری دهان
  • قرص های جذبی
  • اسپری بینی

6- راه حل های زیر را امتحان کنید: اگر این کار موثر نبود، پزشک ممکن است دارو تجویز کند.

7- از مشاور سلامت کمک بگیرید: مشاوران سلامت در جلسات مختلف به شما کمک می کنند تا عوارض جسمی و روانی ترک سیگار را از بین ببرید.

مهمترین چیزهایی که راجب برای ترک هر نوع مواد مخدر باید بداند!

8. مهمتر از همه، متوقف نشوید: ترک سیگار یک جاده پر پیچ و خم دارد و شما می توانید چندین بار در جاده توقف کرده و شروع کنید. اگر سال ها سیگار کشیده اید، این وقفه ها بیشتر است. به یاد داشته باشید، ترک سیگار یک شبه اتفاق نمی افتد، پس خودتان را درمان کنید. اگر در جاده خسته شدید اشکالی ندارد، اما به خود قول دهید تا زمانی که سیگار را به طور کامل ترک نکنید، از تلاش دست نخواهید کشید.

دیدگاهتان را بنویسید