تاثیر خواب بر کاهش وزن؛ 4 راه برای بهتر خوابیدن


تاثیر خواب بر کاهش وزن و حتی چاقی نکته مهمی است که بسیار حائز اهمیت است.
گاهی اوقات بسیاری از ما نیاز به خواب بیشتری را احساس می کنیم. با این حال، خواب را برای انجام سایر وظایفی که داریم در اولویت قرار نمی دهیم. مثلاً به جای اینکه بخوابیم، می خواهیم فیلم یا سریال مورد علاقه خود را تماشا کنیم. یا سفر کنید و کاوش کنید.
اما اگر می خواهید روی کاهش یا حتی افزایش وزن تمرکز کنید، باید به اندازه کافی و منظم بخوابید. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا اکثر متخصصان بر داشتن وزن مناسب اصرار دارند؟ آیا باید به اندازه کافی بخوابم؟
با ادامه این مقاله با ما در پاسخ به این سوال همراه باشید.

اهمیت تاثیر خواب بر کاهش وزن

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از هر سه بزرگسال، یک نفر از بی خوابی رنج می برد.
همه ما به طور متوسط ​​به 6 تا 8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز داریم.
در نتیجه آیا خواب کافی دارید؟

اگر پاسخ این سوال منفی است، باید فکر کنید که سلامت خود را به طور جدی به خطر می اندازید. دلایل علمی وجود دارد که خواب تأثیر مستقیمی بر کاهش وزن یا چاقی دارد.

اگر کمی بخوابی، شما همیشه احساس خستگی می کنید. در نتیجه به ندرت به باشگاه می روید. حتی در شب باعث پرخوری در ساعات پایانی شب می شود. حتی ممکن است در این زمان غذاهای مضرتر و نامرغوب تری انتخاب کنید.

اینها چیزهایی هستند که ابتدا به ذهن می رسند. اما عوامل بیولوژیکی که وجود دارد بیشتر عوامل علمی هستند. کمبود خواب باعث گرسنگی جسمی تو می توانی.

اهمیت تاثیر خواب بر کاهش وزن

دو هورمون لپتین و گرلین در بدنی که احساس گرسنگی و سیری می کند:

1. هورمون گرلین: برای ارسال پیام گرسنگی به مغز.
2. هورمون لپتین: برای توقف احساس گرسنگی.

طبق تحقیقات، اگر فردی از بی خوابی رنج می برد، مقدار زیادی گرلین و لپتین کمی انجام شده است. باعث می شود بدن از هورمون انسولین به درستی استفاده نکند.

تاثیر انسولین اضافی بر بی خوابی

اگر انسولین اضافی توسط بدن ترشح شود، ذخیره چربی بدن نیز افزایش می یابد. تحقیقات زیادی برای تاثیر خواب بر کاهش وزن انجام شده. چاقی و بی خوابی ارتباط مستقیمی با هم دارند.
طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد، زنانی که کمتر از 5 ساعت در شبانه روز می خوابند، 15 درصد بیشتر از زنانی که 7 ساعت در شبانه روز می خوابند، هستند. اضافه وزن دارند یا در خطر اضافه وزن قرار دارند. در نتیجه بهتر است در کنار سایر تلاش ها برای کاهش وزن، خوابی راحت داشته باشید.

ترشح زیاد کورتیزول و کم خوابی

بدن در طول خواب خود را تغییر می دهد.
در نتیجه انرژی کافی برای فعالیت روز بعد دارد. کیفیت خواب و حتی میزان خواب به طور مستقیم بر انرژی روزانه تأثیر می گذارد. اگر خواب خوب نباشد و کیفیت آن خوب نباشد، فرد همیشه در طول روز دچار خستگی می شود.

خواب کم، روشن است ترشح و سطح هورمون ها در بدن تاثیر مستقیم دارند. این اثر اغلب ناخوشایند و منفی است.
کورتیزول یکی از هورمون هایی است که سطح آن را در زمان کم خوابی به شدت بالا می برد. این هورمون در هنگام استرس بیشتر ترشح می شود.

در روزهای عادی، سطح این هورمون برای عملکرد بهتر بدن کافی است. اگر سطح این هورمون بالا باشد، بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل است که بدن برای دادن انرژی به غذای زیادی نیاز دارد.
در این راستا نباید تاثیر خواب بر کاهش وزن را نادیده گرفت.

طبق تحقیقات، ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول، در چاقی دور شکم و تجمع چربی در ناحیه کمر، نانگونا. حتی هورمون کورتیزول می تواند بر هورمون های گرلین (هورمون گرسنگی) و لپتین (هورمون سیری) تاثیر بگذارد.
اگر فرد به اندازه کافی نخوابد، هورمون لپتین افزایش می یابد و گرلین افزایش می یابد. در چنین مواردی ممکن است فرد تمایل بیشتری به غذاهای شیرین و چرب و همچنین نوشیدنی های کافئین دار داشته باشد.

چیکار کنیم زودتر بخوابیم؟

با توجه به اهمیت تاثیر خواب بر کاهش وزن، یادگیری راهکارهایی ضروری است که به داشتن خواب بهتر کمک می کند. در ادامه این راه حل ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

1. غذاهایی که بر خواب خوب تأثیر می گذارند

برای شام، حتما غذاهای پر پروتئین (ترجیحاً بدون چربی) مصرف کنید. به خصوص گوشت بوقلمون که آمینو اسیدهای زیادی دارد. یکی از موثرترین آمینو اسیدهای موجود در گوشت بوقلمون که باعث خواب خوب می شود، تریپتوفان است. این رژیم غذایی را با کربوهیدرات های مناسب برای داشتن خوابی خوب مخلوط کنید. گزینه های دیگر با تریپتوفان:

  • میگو
  • نگران نباش
  • تخم مرغ

2. تاثیر خواب بر کاهش وزن با یک روال آرامش بخش

روال استراحت مناسب را برای خود انتخاب کنید. به این ترتیب متوجه خواهید شد که بدن زمان خواب فرا رسیده است. برای این منظور از راه حل های زیر استفاده کنید:

  • حمام کنید و گرم کنید
  • بوی اسطوخودوس کثیف است
  • یک فنجان چای آرام بخش بنوشید
  • دستگاه رسانه اطراف را خاموش کنید

همه این موارد به عمیق تر شدن خواب کمک می کند. این چیزها به مرور زمان خواب بهتری را فراهم می کنند. بهتر است این کارها را ادامه دهید تا تبدیل به عادت شود.

3. ورزش و تاثیر خواب بر کاهش وزن

به طور مستقیم بخوابید و ورزش کنید لاغر و چاق یک اثر وجود دارد.
ورزش می تواند به فرد کمک کند تا خوب بخوابد. این بدان معناست که اگر در شب ورزش کنید، بدن خود را بیشتر خسته خواهید کرد و ذهن شما قدرت بیشتری برای تنظیم وضعیت خواهد داشت. البته می توانید در تمام ساعات روز از ورزش لذت ببرید، اما در شب، اگر ورزش شدید دارید، در شب، بهتر خواهید خوابید.
البته ورزش نباید ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب باشد.

4. نخورید و وعده های غذایی سنگین

اگر می خواهید شام نزدیک به زمان خواب بخورید، طبیعی است که یک خواب خوب شبانه را تجربه نکنید. در هر صورت باید در ساعات پایانی شب یک وعده غذایی سنگین بخورید. به جای خواب، بدن درگیر هضم غذا می شود و بر کیفیت خواب تمرکز نمی کند. 2 تا 3 ساعت قبل از خواب غذا نخورید.

نتیجه

تاثیر خواب بر کاهش وزن بسیار مهم است. برای رسیدن به تعادل وزن، باید شب ها خوب بخوابید.

این مقاله توسط تیم تحریریه از منابع مختلف گردآوری شده و صرفا جهت اطلاع شما از موضوع مورد بحث تهیه شده است. ما هیچ گونه تبلیغ یا رد این مورد را تضمین نمی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید