آیا رژیم غذایی در پیشگیری از سرطان موثرتر است یا مکمل؟


علت سرطان ناشناخته است. اما وراثت، کهولت سن، استعمال دخانیات و الکل، آلودگی هوا، عدم فعالیت بدنی کافی و تغذیه نامناسب همگی در این امر نقش دارند. توجه به نکات تغذیه ای و داشتن سبک زندگی سالم می تواند تا 30 درصد در پیشگیری از سرطان موثر باشد.


بیشتر بخوانید: با رژیم غذایی سالم از سرطان پیشگیری کنید


آیا رژیم غذایی در پیشگیری از سرطان موثرتر است یا مکمل؟

بین مصرف مواد مغذی و خطر ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد. مهم است بدانید که چگونه مواد مغذی و مواد مغذی (غذا یا مکمل) بر سلامت شما تأثیر می گذارد. مطالعه اخیر روی 27000 نفر نتایج زیر را نشان داد:
بین دریافت کافی ویتامین K و منیزیم و افزایش امید به زندگی ارتباط وجود دارد.
مصرف کافی ویتامین A، ویتامین K و روی می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.
مصرف بیش از حد کلسیم خطر مرگ ناشی از سرطان را افزایش می دهد.

با مکمل ها یا غذا از سرطان پیشگیری کنید

هنگامی که منبع ریزمغذی ها در این مطالعه مورد مطالعه قرار گرفت، نتایج زیر به دست آمد:

مصرف ویتامین K و منیزیم از طریق رژیم غذایی باعث افزایش امید به زندگی می شود. اما مکمل این مواد غذایی چنین تاثیری ندارد. ویتامین K در سبزیجات سبز رنگ، آجیل و روغن نباتی و منیزیم در ماهی سالمون، سبزیجات برگ سبز، آووکادو و موز یافت می شود.
• اگر روی و ویتامین های A و K از طریق غذا داده شود، می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد. اما مصرف آنها از طریق مکمل ها تاثیر یکسانی ندارد. سبزیجاتی مانند هویج، کدو حلوایی و … حاوی پیش ساز ویتامین A هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. گوشت، حبوبات و آجیل حاوی روی هستند.
هیچ ارتباطی بین کلسیم رژیم غذایی و افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان وجود نداشت. اما اگر دریافت کلسیم از طریق مکمل ها بیش از 1000 میلی گرم در روز باشد، خطر افزایش می یابد. بهترین منبع کلسیم لبنیات کم چرب است.
در افراد مبتلا به سوء تغذیه، مصرف مکمل ها تاثیری بر مرگ و میر ندارد.


بیشتر بخوانید: سرطان: چه غذاهایی در پیشگیری یا ایجاد این بیماری نقش دارند؟


نتایج این مطالعه نشان می دهد که در صورت عدم سوءتغذیه نباید از مکمل ها استفاده کنید. در این صورت بهترین منبع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما انواع غذاها هستند.
منبع:

فن چن و دیگران. Annals of Internal Medicine 2019.

دیدگاهتان را بنویسید