افزایش وزن برای مادران باردار


تغذیه مناسب یکی از ارکان یک زندگی سالم است و در برخی از دوره های زندگی از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از حساس ترین و مهم ترین دوره های زندگی زنان بارداری است. زیرا غذای مصرفی باید همزمان نیاز مادر و جنین را برآورده کند. افزایش وزن مناسب در دوران بارداری و نگه داشتن آن در زمان مناسب ، مسئله مهمی است که زنان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. کنترل و نظارت بر افزایش وزن در دوران بارداری و تلاش برای حفظ آن در وضعیت مناسب می تواند نقش مهمی در سلامت جنین داشته باشد. عوامل مختلفی بر سلامت مادر و جنین تأثیر می گذارد که یکی از آنها تغذیه مناسب در این دوران است. اگر تغذیه مادر باردار در دوران بارداری مناسب باشد ، افزایش وزن پیشرفت مطلوبی خواهد داشت. افزایش وزن ناکافی با کاهش رشد جنین و زایمان زودرس ارتباط مستقیم دارد. نقایص عصبی بیشتر در مادران شیرخوار مبتلا به چاقی مشاهده می شود. مادران باردار باید در هر شرایط تغذیه ای (کم وزن ، طبیعی ، اضافه وزن یا چاق) وزن خود را افزایش دهند. در همین حال ، افزایش وزن مادر در دوران بارداری یکی از شاخص های معتبر مدیریت تغذیه است. بر اساس تحقیقات انجام شده ، میزان افزایش وزن توصیه شده در دهه های اخیر به طور قابل توجهی تغییر کرده است. با این حال ، پس از تحقیقات گسترده امروز ، مشخص شده است که افزایش وزن در دوران بارداری ممکن است برای همه گروه های زنان یکسان نباشد ، بنابراین موسسه پزشکی آمریکا (IOM یا موسسه پزشکی) افزایش وزن را برای زنان باردار بر اساس توده بدن توصیه می کند. شاخص (BMI) افزایش وزن 18-12.5 ، 11-16.5 ، 11.5-7 و کمتر از 7 کیلوگرم باید برای زنان لاغر ، طبیعی ، دارای اضافه وزن و چاق انجام شود.

افزایش وزن قرص برای زنان باردار بالای 19 سال در حاملگی تک نفره بر اساس شاخص توده بدنی قبل از بارداری

BMI قبل از بارداری کیلوگرم / متر2 (وضعیت تغذیه)

محدوده افزایش وزن (کیلوگرم)

افزایش وزن از اوایل بارداری سیزدهم به بعد (کیلوگرم در هفته)

<18.5 (سبک) 12.5-18 0.5
18.5-24.9 (عادی) 11.5-16 0.4
25-29.9 (اضافه وزن) 7-11.5 0.3

30≤ (چاقی)

7-9 0.2

الگوی وزن مهم است. افزایش وزن باید تدریجی باشد. متوسط ​​افزایش وزن در سه ماهه دوم و سوم بارداری برای مادران دارای اضافه وزن 0.5 کیلوگرم در هفته ، برای مادران با وزن طبیعی 0.4 کیلوگرم ، برای مادران دارای اضافه وزن حدود 0.3 کیلوگرم و برای مادران چاق 0.2 کیلوگرم در هفته است.

دیدگاهتان را بنویسید