رابطه شیرینی با دیابت چیست؟آیا خوردن شیرینی باعث کاهش وزن می شود؟


دیابت زمانی اتفاق می افتد که بدن دیگر نمی تواند قند خون را به طور موثر کنترل کند. این زمانی اتفاق می افتد که لوزالمعده تولید انسولین کافی را متوقف می کند، یا زمانی که سلول ها حساسیت خود را به انسولین از دست می دهند، یا هر دو. انسولین هورمونی است که برای انتقال قند خون از جریان خون به سلول ها لازم است. بنابراین، هر دو می توانند باعث افزایش قند خون شوند.

دو نوع دیابت وجود دارد و هر کدام علت متفاوتی دارند

  • دیابت نوع 1: زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به پانکراس حمله می کند و به توانایی آن در ساخت انسولین آسیب می رساند.
  • دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که لوزالمعده دیگر انسولین کافی تولید نمی کند یا سلول های بدن دیگر به درستی به انسولین ساخته شده پاسخ نمی دهند یا هر دو.

دیابت نوع 1 نسبتاً نادر است و عمدتاً ژنتیکی است و تنها 5 تا 10 درصد از کل دیابت را تشکیل می دهد. اما دیابت نوع 2 باعث 90 درصد موارد دیابت می شود و در درجه اول به دلیل رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی نامناسب است.

آیا قند باعث دیابت می شود؟

قند خون بالا در نهایت می تواند منجر به مشکلاتی مانند افزایش خطر بیماری قلبی، آسیب عصبی و آسیب کلیوی شود، بنابراین کنترل آنها بسیار مهم است.

آیا افراد مبتلا به دیابت خوردن شیرینی هایی مانند شکلات، آب نبات و کیک ممنوع هستند؟

برای سال‌ها، افراد مبتلا به دیابت از خوردن شیرینی، کیک و آب نبات منع می‌شدند، اما اکنون محققان دریافته‌اند که نشاسته‌هایی مانند سیب‌زمینی و نان سفید مانند خوردن شیرینی، سطح قند خون را افزایش می‌دهند. اما کربوهیدرات های موجود در سبزیجات و غلات کامل مانند خوردن شیرینی ها باعث افزایش قند خون نمی شوند.

پس حالا شمردن کربوهیدرات ها و انتخاب سالم ترین چیزها مهمتر از حذف و نخوردن شیرینی است. معمولا همه دوست دارند کمی شیرین بخورند، مثلا اگر به مهمانی دعوت شده اید، می توانید یک تکه کیک بسیار کوچک بخورید و در عوض مقدار نشاسته غذای خود را کاهش دهید. به عنوان مثال یک سیب زمینی کوچک یا یک تکه نان را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

اگر میل به شیرینی، دسر و نوشیدنی های شیرین دارید، از جایگزین های قند یا شیرین کننده های مصنوعی استفاده کنید که کربوهیدرات و کالری کمی دارند و دیگر مجبور نیستید مقدار غذای خود را بشمارید. برخی از کربوهیدرات ها بسیار آهسته هضم و جذب می شوند. بنابراین باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی شود.

آیا خوردن غذاهای پر فیبر مانند لوبیا به کاهش قند خون کمک می کند؟

رژیم غذایی پر فیبر (بیش از 50 گرم در روز) می تواند به کاهش قند خون کمک کند. بدن شما به آرامی مواد غنی از فیبر را هضم می کند، به این معنی که گلوکز به تدریج در جریان خون جذب می شود و در نتیجه قند خون شما تنظیم می شود. اما بیماران دیابتی برای مشاهده این اثرات باید غذاهای بسیار پر فیبر مصرف کنند.

یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به کاهش کلسترول و وزن بدن کمک کند. با دریافت فیبر، می توانید سریعتر سیر شوید و سالم بمانید.

سایر غذاهای غنی از فیبر عبارتند از میوه ها و سبزیجات، نان های سبوس دار، بیسکویت های نمکی غلات کامل و غلات صبحانه سبوس دار. به یاد داشته باشید که همیشه برچسب مواد غذایی را در مورد میزان کربوهیدرات موجود در آن بخوانید. بسیاری از مواد حاوی فیبر بالا و مقداری شکر هستند تا طعم خوبی به محصولات بدهد.

آیا رژیم های غذایی پر پروتئین برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است؟

تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به مشکلات کلیوی در صورت داشتن رژیم غذایی با پروتئین بالا، احتمال بیشتری دارد که کلیه های خود را از دست بدهند. انجمن دیابت آمریکا می گوید که تنها 15 تا 20 درصد از کل کالری دریافتی روزانه شما باید از رژیم غذایی پروتئین تامین شود. توصیه می شود پروتئین های گیاهی مانند لوبیا، سویا یا با مصرف گوشت سفید مانند ماهی و مرغ که چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز دارند، انتخاب کنید. گوشت پرچرب می تواند باعث بیماری قلبی شود.

اگر رژیم کاهش وزن دارید، از یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی ضروری و ریز مغذی ها استفاده کنید. کالری دریافتی خود را به 500 کالری کاهش دهید و در نتیجه 10 درصد از وزن بدن خود را بدون آسیب رساندن به کلیه از دست خواهید داد.

آیا استفاده از شیرین کننده های مصنوعی برای بیماران دیابتی خطرناک است؟

مصرف شیرین کننده های مصنوعی جایگزین مناسب و مطمئنی برای بیماران دیابتی است.

با مصرف شیرین کننده های کم کالری یا بسیار کم کالری، علاوه بر احساس طعم شیرین، می توانید از دریافت کالری بیشتر جلوگیری کنید. شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین و آسپارتام که کالری یا کربوهیدرات کمی دارند برای بیماران دیابتی مجاز است. بنابراین، می توانید از آنها به جای کربوهیدرات در رژیم غذایی و رژیم غذایی خود استفاده کنید.

در واقع، برخی از جایگزین‌های قند جدید گزینه خوبی برای پخت و پز هستند و با همان مقدار شکر معمولی، نیمی از کالری شکر را دارند و باعث افزایش سریع قند خون نمی‌شوند.

البته در مورد استفاده از شیرین کننده های مصنوعی و میزان آنها در رژیم غذایی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع

دیابت. Webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید