چگونه بر اعتیاد به غذا غلبه کنیم اعتیاد به غذا تست اعتیاد به غذا


داشتن یک رژیم غذایی سالم و کاهش وزن برای برخی افراد امکان پذیر نیست. این افراد می دانند که برخی غذاها مضر هستند، اما به خوردن آن غذاها ادامه می دهند. واقعیت این است که برخی غذاها می توانند بر مغز تأثیر بگذارند و به همین دلیل است که فرد نمی تواند غذا خوردن را متوقف کند. اعتیاد به مواد غذایی یک مشکل جدی است و به همین دلیل است که افراد نمی توانند مصرف برخی غذاها را کنترل کنند. در این مقاله به بررسی اعتیاد غذایی و راه های کنترل و غلبه بر آن می پردازیم.

اعتیاد به غذا چیست؟

هولیگانیسم اعتیاد به غذا و عادات بد غذایی در نظر گرفته می شود. این اعتیاد شبیه اعتیاد به مواد مخدر است. اعتیاد به غذا نیز مشابه سایر اختلالات خوردن مانند پرخوری، پرخوری عصبی یا سایر مشکلات مرتبط با غذا است و یکی از علل چاقی است.

فواید غلبه بر اعتیاد به غذا

اثرات بر روی مغز

اعتیاد به غذا می تواند مانند اعتیاد به مواد مخدر بر مغز تأثیر بگذارد. این منجر به این واقعیت می شود که این اعتیاد بر انتقال دهنده های عصبی در مغز تأثیر می گذارد و علائم مختلفی را ایجاد می کند. جویدن آدامس بر مرکز مغز تأثیر می گذارد. وقتی این غذاها را می خورید، یک انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین آزاد می شود. پنکیک هایی مانند آب نبات، نوشیدنی های شیرین و غذاهای سرخ شده پرچرب از جمله غذاهایی هستند که می توانند مضر باشند و منجر به مشکلات سلامتی شوند.

علائم و نشانه های اعتیاد به غذا

هیچ آزمایشی برای تشخیص اعتیاد به غذا وجود ندارد. اما به دلیل یک سری علائم می توان این نوع اعتیاد را تشخیص داد. علائم و نشانه های اعتیاد به مواد غذایی مشابه اعتیاد به مواد مخدر است، با این تفاوت که شدت عواقب آن حداقل است. اعتیاد به غذا می تواند منجر به مشکلات جسمی و بیماری هایی مانند چاقی یا دیابت نوع 2 شود. علاوه بر این، اعتیاد به غذا می تواند اثرات منفی بر عزت نفس و احساسات داشته باشد و میل و امید به زندگی را کاهش دهد.

هشت نشانه اعتیاد به غذا عبارتند از:

  • شما تمایل شدیدی به خوردن غذاهای خاص دارید، حتی اگر سیر شده باشید یا به تازگی غذا خوردن را تمام کرده باشید.
  • وقتی شروع به خوردن غذایی که میل می کنید، بیشتر از چیزی که دوست دارید بیشتر از غذایی که میل می کنید، می خورید.
  • بعد از خوردن برخی غذاها عذاب وجدان را احساس کنید. خودتان را به خاطر خوردن غذایی که میل می کنید ببخشید.
  • برای نخوردن برخی غذاها محدودیت هایی وجود دارد، اما نمی توانید آنها را رعایت کنید.
  • خوردن غذاهای بد را پنهان کنید
درمان اعتیاد به غذا

چگونه بفهمیم ارزش نخوردن را دارد؟

بعید به نظر می رسد که به طور کامل متوقف شود. با این حال، در برخی موارد، اجتناب از برخی مواد غذایی مهم است. اگر تصمیم دارید که غذای خاصی را نخورید، چه برایتان راحت باشد که غذا بخورید یا نخورید. در چنین مواقعی دیگر تمایلی به خوردن آن غذای خاص ندارید.

اگر مطمئن هستید که ارزشش را دارد، فهرستی از مزایا و معایب آن تهیه کنید.

مزایایی مانند: کاهش وزن، طول عمر بیشتر، احساس قوی تر و بهتر و درمان کبد چرب

معایبی مانند: غذاهای خاصی را با دیگران و دوستان نخورید، بگذارید دیگران در مورد غذای انتخابی توضیح دهند.

هر چیزی که به ذهنتان می رسد را بنویسید، مهم نیست چقدر بی فایده یا عجیب است. سپس از خود بپرسید که آیا ارزشش را دارد یا خیر، و اگر چنین است، مطمئن شوید که کار درست را انجام می دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که بسیاری از معضلاتی که در لیست معایب با آن مواجه خواهید شد، پاک خواهند شد.

عوارض اعتیاد به غذا

اولین قدم برای غلبه بر اعتیاد به غذا

اگر تصمیم گرفته اید که برخی از غذاها را نخورید و بر اعتیاد غذایی غلبه کنید، نکته مهم این است که در این زمان نباید خود را به رژیم محدود کنید. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه است. غلبه بر اعتیاد به مواد غذایی کار سختی است و ممنوعیت غذایی می تواند آن را دشوار کند. حتی ممکن است در این زمان احساس شکست کنید. با انجام این مراحل مقدماتی خود را برای جلوگیری از هوس غذایی در آینده آماده کنید. با انجام موارد زیر، آمادگی بیشتری برای این تصمیم خواهید داشت:

  • غذاهایی که الهام بخش هستند. فهرستی از غذاهایی که احتمالاً می خورید تهیه کنید. این مواد غذایی که محرک محسوب می شوند باید کاملا حذف شوند.
  • فست فودها و رستوران ها. فهرستی از رستوران هایی که فست فودهای مضر دارند تهیه کنید. این شما را از رفتن به یکی از این رستوران ها باز می دارد، به خصوص اگر گرسنه هستید یا حوصله آشپزی را ندارید.
  • به آنچه می خورید فکر کنید، به خصوص غذاهای سالمی که دوست دارید و می خورید.
  • چند کپی از لیست مزایا و معایب غذا تهیه کنید و آن را در آشپزخانه، داشبورد ماشین یا کیف پول خود قرار دهید. یادت باشه چرا اینکارو کردی
غلبه بر اعتیاد به غذا

نکاتی برای کمک به شما

اگر احساس می کنید نمی توانید خود را کنترل کنید یا دوباره به غذا معتاد شده اید، بدانید که تنها نیستید. بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد به غذا می توانند قبل از رسیدن به هدف خود بارها شکست بخورند. برای غلبه بر اعتیاد به غذا می توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

نتیجه

اعتیاد به غذا یک مشکل جدی است و به ندرت می تواند به خودی خود برطرف شود، مگر اینکه تصمیم جدی بگیرید که غذا نخورید. اولین قدم برای غلبه بر اعتیاد به غذا، تهیه فهرستی از فواید و مضرات نخوردن غذاهای محرک و یافتن جایگزین های سالم است. در این مدت از افرادی مانند مشاور کمک می گیرید و می دانید که در این راه تنها نیستید.

دیدگاهتان را بنویسید